maxhuyse wrote:
Ton van Spanje wrote:
Want als ik het allemaal goed begrijp, dan gaat de grootste hap mbt de organisatiekosten naar het behappen van de toeschouwersstroom en het afzetten door officials.
Ton, met de huidige officials kunnen we net de veiligheid behappen (soms niet; zie mijn verkorte kp bij de Euregio) en zolang er met de deelnemers niets aan de hand is hebben die officials de handen vrij om het publiek in de gaten te houden. Maar voor meer publiek hebben we dus meer officials nodig.
Max
============================================
Max
Dat begrijp ik, en heb ik ook wel duidelijk gemaakt, dacht ik. Maar daarnaast wordt er nu ook over het kostenaspect gepraat over bijvoorbeeld de lunchpakketten. Vandaag is er hier al de naam van Jumbo gevallen, wat natuurlijk een makkelijke suggestie is, omdat Frits van Eerd als deelnemer op de rallypaden te zien is. Het zou leuk zijn, maar misschien zijn er ook nog andere wegen te bewandelen. Bijvoorbeeld een grootgrutter opzoeken in de regio waar zich een rally afspeelt, of om afhankelijkheid van een lunchsponsor te voorkomen, tot afspraken te komen met frisdrankleveranciers, bedrijven die belegdebroodjes e.d. leveren aan tankstations. Ondermeer in Boxtel zit een bedrijf dat daar goed op ingesteld is. ("Niet alleen langs de snelweg, maar ook op de rallypaden, belegde broodjes van Van O**s)
Max, een tijdje terug is er al eens elders een onderwerp besproken over de moeilijkheden met het hanteren van publiek. Uiteindelijk is die discussie niet goed op gang gekomen, maar ik wil je mijn inbreng daarin niet onthouden en plaats het hier ook maar eens.
=====
Publieksperikelen.
Je zult altijd zien dat waar massa's samen komen, dat er rottigheid gebeurt. Het is maar een klein deel van de echte fans die problemen veroorzaken, het probleem zit hem vooral in die eendagsvliegen. De eerste, de fans, die kun je nog wel bereiken, bijvoorbeeld via forums op autosportsites, maar de anderen schuilt volgens mij het probleem in. Die weten van toeten noch blazen.
Door de promotie van de rallysport in de media trek je, buiten de echt geïnteresseerden, ook mensen aan die niet voor de sport komen. Die mensen komen alleen kijken omdat ze zo in elkaar steken dat ze van sensatie houden. Ze hopen op chrashes, en omdat de sport an sich hen niet interesseert zullen ze dus als er niets gebeurt, of weggaan, of uit verveling gaan lopen gallen. En dat kan op vele manieren. Maar dat kunnen de officials nog beter verwoorden, denk ik.
Maar kun je dit alles nu voorkomen, of in ieder geval verminderen? En hoe?
De officials die nu actief zijn, zullen weten te vertellen, wat er nu voor maatregelen zijn getroffen, of wat er aan gedaan is, en of dat effect heeft.
In 1982 stopte het team waar ik toen voor servicede met rijden. Voordien gingen wij, als de heren uitvielen, altijd met hele team de rest van de proeven kijken. Hoewel de toestroom van publiek toen minder was dan nu het geval is, zagen wij toen al dingen gebeuren, die te gek voor woorden waren. We hebben toen met bijna het hele team besloten om ook te gaan officiallen. Op die manier konden wij misschien bijdragen om het mogelijk te blijven houden voor de mensen die nog wel reden, omdat te kunnen blijven doen. Alleen al het bijspringen door de teams die zijn uitgevallen, zou voor de officials al een hele hulp kunnen zijn.
Misschien is het zinvol dat de diverse officials clubs mensen benaderen uit teams die gestopt zijn, om te vragen mee te gaan helpen. Wat mij toen al opviel was dat vooral de eenmalige toeschouwers altijd wel respect hadden als een voormalig rijder uitlegde waarom het publiek daar of daar moest gaan staan. Een rijder of navigator kan goed aangeven, wat er kan gebeuren als er wat mis gaat. Een official kan dat ook wel, en sommigen misschien nog wel beter, maar het publiek vreet het wel van iemand waarvan ze begrijpen dat die zelf ook rijdt of heeft gereden. Alleen..............., als je mensen aantrekt, hou dan wel rekening met het feit dat het vaak jongeren zijn, omdat die in de meeste gevallen minder off helemaal geen verplichtingen naar het thuisfront of gezin hebben. nadeel is wel, dat een "broekkie" minder overwicht kan hebben op de grote massa.
Wat kunnen de organisatoren er nog aan doen? Ze maken krantjes of boekjes, daar staan de 10 geboden voor de rallysport al in. Wat kunnen ze nog meer doen, als de mensen het niet willen lezen of horen? Confronterender worden in de afbeeldingen, net zoals met die anti-vuurwerkreclames? Als het helpt, misschien wel, maar in eerste instantie lijkt me dat niet fris ogen.
Dan het betalen. Daarmee zul je niet een 100% selectie kunnen maken, maar dat je minder raddraaiers zult krijgen, daar ben ik van overtuigd. En doe dat betalen dan in ieder geval op de "publieksproeven" en bij de sprints. de buitenproeven lijken mij makkelijker te managen, een kwestie van alle toevoerwegen en paden afsluiten en op de publieksplekken de nodige officials neerzetten. Maar ik ben bang dat ik dit misschien wat te makkelijk zie. Dan blijft er niets over dan de mogelijkheid bieden voor een keuze voor passepartout voor het hele evenement, of per proef te betalen. Persoonlijk is dit de optie die mij het meeste aanspreekt.
Wanneer treden problemen met publiek op? Vooraf, of tijdens het afdraaien van de proef? Of als er een gat valt in het starten van de deelnemers? is het misschien handig dat de organisatie er dan tussendoor een auto door heen laat gaan. En dan wel een auto vergelijkbaar met de Nul, dus eentje die met kabaal en snelheid over de proef gaat.
Hebben de organisaties en de clubs al wel eens kontakt gehad met de OCA, de groep die op Zandvoort de posten bemant? Misschien kun je daar ook nog mensen enthousiast krijgen. Zij hebben wel minder met publiek te maken, maar zijn zeer bedreven in het handlen van crisis-situaties.
Helemaal waterdicht zul je het helaas nooit krijgen, dan moeten we gaan dammen of postduiven houden. Maar ik heb wel eens gelezen dat ze elkaar daar af en toe ook de hersens inslaan.
Edit: Eerdere tekst over publieksperikelen aangepast.
[Edited by Ton Van Spanje on 02-20-2004 at 12:43 AM GMT]