Rallysport in Nederland

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor MaxHuyse » do feb 19, 2004 17:50

Ton van Spanje wrote:
Want als ik het allemaal goed begrijp, dan gaat de grootste hap mbt de organisatiekosten naar het behappen van de toeschouwersstroom en het afzetten door officials.

Ton, met de huidige officials kunnen we net de veiligheid behappen (soms niet; zie mijn verkorte kp bij de Euregio) en zolang er met de deelnemers niets aan de hand is hebben die officials de handen vrij om het publiek in de gaten te houden. Maar voor meer publiek hebben we dus meer officials nodig.

Arnebret meldt alvast dat je alle kp's compleet moet afsluiten als je entree- of parkeergeld gaat vragen. Om dat te regelen moet je ook weer een heleboel mensen optrommelen. Dat is een compleet extra organisatorisch vraagstuk dat op dit moment nog een hoop ( ookfinanciele) onzekerheden kent.

Max
MaxHuyse

Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor rallydre » do feb 19, 2004 18:05

Precies.. maar jij moet je wijsheid maar even beperken tot je verslag Max.. Da's nu veeeeel belangrijker *grijns*
rallydre

Re: Re: Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor Ton Van Spanje » do feb 19, 2004 21:39

maxhuyse wrote:
Ton van Spanje wrote:
Want als ik het allemaal goed begrijp, dan gaat de grootste hap mbt de organisatiekosten naar het behappen van de toeschouwersstroom en het afzetten door officials.

Ton, met de huidige officials kunnen we net de veiligheid behappen (soms niet; zie mijn verkorte kp bij de Euregio) en zolang er met de deelnemers niets aan de hand is hebben die officials de handen vrij om het publiek in de gaten te houden. Maar voor meer publiek hebben we dus meer officials nodig.

Max

============================================
Max
Dat begrijp ik, en heb ik ook wel duidelijk gemaakt, dacht ik. Maar daarnaast wordt er nu ook over het kostenaspect gepraat over bijvoorbeeld de lunchpakketten. Vandaag is er hier al de naam van Jumbo gevallen, wat natuurlijk een makkelijke suggestie is, omdat Frits van Eerd als deelnemer op de rallypaden te zien is. Het zou leuk zijn, maar misschien zijn er ook nog andere wegen te bewandelen. Bijvoorbeeld een grootgrutter opzoeken in de regio waar zich een rally afspeelt, of om afhankelijkheid van een lunchsponsor te voorkomen, tot afspraken te komen met frisdrankleveranciers, bedrijven die belegdebroodjes e.d. leveren aan tankstations. Ondermeer in Boxtel zit een bedrijf dat daar goed op ingesteld is. ("Niet alleen langs de snelweg, maar ook op de rallypaden, belegde broodjes van Van O**s)

Max, een tijdje terug is er al eens elders een onderwerp besproken over de moeilijkheden met het hanteren van publiek. Uiteindelijk is die discussie niet goed op gang gekomen, maar ik wil je mijn inbreng daarin niet onthouden en plaats het hier ook maar eens.

=====
Publieksperikelen.

Je zult altijd zien dat waar massa's samen komen, dat er rottigheid gebeurt. Het is maar een klein deel van de echte fans die problemen veroorzaken, het probleem zit hem vooral in die eendagsvliegen. De eerste, de fans, die kun je nog wel bereiken, bijvoorbeeld via forums op autosportsites, maar de anderen schuilt volgens mij het probleem in. Die weten van toeten noch blazen.

Door de promotie van de rallysport in de media trek je, buiten de echt geïnteresseerden, ook mensen aan die niet voor de sport komen. Die mensen komen alleen kijken omdat ze zo in elkaar steken dat ze van sensatie houden. Ze hopen op chrashes, en omdat de sport an sich hen niet interesseert zullen ze dus als er niets gebeurt, of weggaan, of uit verveling gaan lopen gallen. En dat kan op vele manieren. Maar dat kunnen de officials nog beter verwoorden, denk ik.

Maar kun je dit alles nu voorkomen, of in ieder geval verminderen? En hoe?

De officials die nu actief zijn, zullen weten te vertellen, wat er nu voor maatregelen zijn getroffen, of wat er aan gedaan is, en of dat effect heeft.

In 1982 stopte het team waar ik toen voor servicede met rijden. Voordien gingen wij, als de heren uitvielen, altijd met hele team de rest van de proeven kijken. Hoewel de toestroom van publiek toen minder was dan nu het geval is, zagen wij toen al dingen gebeuren, die te gek voor woorden waren. We hebben toen met bijna het hele team besloten om ook te gaan officiallen. Op die manier konden wij misschien bijdragen om het mogelijk te blijven houden voor de mensen die nog wel reden, omdat te kunnen blijven doen. Alleen al het bijspringen door de teams die zijn uitgevallen, zou voor de officials al een hele hulp kunnen zijn.

Misschien is het zinvol dat de diverse officials clubs mensen benaderen uit teams die gestopt zijn, om te vragen mee te gaan helpen. Wat mij toen al opviel was dat vooral de eenmalige toeschouwers altijd wel respect hadden als een voormalig rijder uitlegde waarom het publiek daar of daar moest gaan staan. Een rijder of navigator kan goed aangeven, wat er kan gebeuren als er wat mis gaat. Een official kan dat ook wel, en sommigen misschien nog wel beter, maar het publiek vreet het wel van iemand waarvan ze begrijpen dat die zelf ook rijdt of heeft gereden. Alleen..............., als je mensen aantrekt, hou dan wel rekening met het feit dat het vaak jongeren zijn, omdat die in de meeste gevallen minder off helemaal geen verplichtingen naar het thuisfront of gezin hebben. nadeel is wel, dat een "broekkie" minder overwicht kan hebben op de grote massa.

Wat kunnen de organisatoren er nog aan doen? Ze maken krantjes of boekjes, daar staan de 10 geboden voor de rallysport al in. Wat kunnen ze nog meer doen, als de mensen het niet willen lezen of horen? Confronterender worden in de afbeeldingen, net zoals met die anti-vuurwerkreclames? Als het helpt, misschien wel, maar in eerste instantie lijkt me dat niet fris ogen.

Dan het betalen. Daarmee zul je niet een 100% selectie kunnen maken, maar dat je minder raddraaiers zult krijgen, daar ben ik van overtuigd. En doe dat betalen dan in ieder geval op de "publieksproeven" en bij de sprints. de buitenproeven lijken mij makkelijker te managen, een kwestie van alle toevoerwegen en paden afsluiten en op de publieksplekken de nodige officials neerzetten. Maar ik ben bang dat ik dit misschien wat te makkelijk zie. Dan blijft er niets over dan de mogelijkheid bieden voor een keuze voor passepartout voor het hele evenement, of per proef te betalen. Persoonlijk is dit de optie die mij het meeste aanspreekt.

Wanneer treden problemen met publiek op? Vooraf, of tijdens het afdraaien van de proef? Of als er een gat valt in het starten van de deelnemers? is het misschien handig dat de organisatie er dan tussendoor een auto door heen laat gaan. En dan wel een auto vergelijkbaar met de Nul, dus eentje die met kabaal en snelheid over de proef gaat.

Hebben de organisaties en de clubs al wel eens kontakt gehad met de OCA, de groep die op Zandvoort de posten bemant? Misschien kun je daar ook nog mensen enthousiast krijgen. Zij hebben wel minder met publiek te maken, maar zijn zeer bedreven in het handlen van crisis-situaties.

Helemaal waterdicht zul je het helaas nooit krijgen, dan moeten we gaan dammen of postduiven houden. Maar ik heb wel eens gelezen dat ze elkaar daar af en toe ook de hersens inslaan.

Edit: Eerdere tekst over publieksperikelen aangepast.

[Edited by Ton Van Spanje on 02-20-2004 at 12:43 AM GMT]
Ton Van Spanje

Berichtdoor John » vr feb 20, 2004 21:36

Helaas, nog geen mailtjes mogen ontvangen va mensen die het een en ander aan official eten ter beschikking willen stellen. Maar wat niet is kan nog komen uiteraard.

Cya John
John

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr feb 20, 2004 21:57

Hoezo officials eten ter beschikking stellen
daar moet je voor bij de organisatie zijn.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor StevenK » vr feb 20, 2004 22:10

v.d.g rally team wrote:
Hoezo officials eten ter beschikking stellen
daar moet je voor bij de organisatie zijn.

Lees dan ff het hele verhaal en kijk wie 't zegt. John zit bij de organisatie van Amsterdam/Almere en we hadden het er hier juist over dat het misschien wel aardig zou zijn als een supermarkt(gigant) de organisatoren zou sponsoren door eten/drinken voor de officials beschikbaar te stellen.

Dat zou een stevige kostenpost schelen, en ook logistiek waarschijnlijk makkelijker zijn.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr feb 20, 2004 23:03

en als er iemand eten ter beschikking steld gaat dan het inschrijfgeld voor ons omlaag.
Denk het niet.
Als je al kijkt wat we moeten betalen voor almere € 295,- voor 50 km dat is € 6,- per kilometer.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor nkroeze » vr feb 20, 2004 23:13

Peter,

Jij weet net zo goed als alle andere rijders / navigatoren hier dat dat nou eenmaal de prijzen zijn! Waarom daar steeds over "zeuren" dan?
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr feb 20, 2004 23:26

Hoezo over zeuren ben jij dan het team dat over voldoende buget beschikt. Nou dan ben jij 1 van de weinige teams .
En waarom ik dit zeg omdat het gewoon zo is een organisator besteed niet het hele jaar om een wedstrijd te organiseren als er niet genoeg aan word over gehouden.
Als we ergens op een vergardering zijn en dit onderwerp word aangehaald dan is het altijd je moet eens weten wat het allemaal kost. Dan moet een organisator ook eens een keer uitleggen wat het allemaal kost , ongeacht wat ze eraan verdienen.
Er word wel elke keer gevraagd hoe kunnen we de rallysport beter promoten en meer deelnemers bij elkaar te krijgen , als er niet voldoende rijders komen is het ook niet haalbaar voor een organisator om een wedstrijd te organiseren.
6 jaar geleden hadden we 120 deelnemers en als men niet op tijd inschreef kon je niet mee doen. Nu moeten we blij zijn al halen we de 70 auto's.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor nkroeze » vr feb 20, 2004 23:45

Peter,

Tuurlijk heb ik er ook last van en ik zeg ook helemaal niet dat je ongelijk hebt!

Zoals je zelf al aangeeft, het is een "strijd" tussen 2 kanten. Een deelnemer wil uiteraard zo goedkoop mogelijk meedoen en de organisator zou er het liefste een positief saldo aan over houden. Mede door de huidige economie hebben beide kampen te maken met geringe sponsoring, en dus is het op tijden als dit dat het botst!

Je geeft zelf al aan dat je graag eens wilt weten waar het inschrijfgeld precies aan op gaat. Ik ook, heb je al eens een actie ondernomen? (via BSR, RCH of zelf een brief geschreven)?

Grt
Niels
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor StevenK » za feb 21, 2004 6:58

Een stevige tijd geleden heeft iemand (Jan de Wit, naar ik meen) al eens uit de doeken gedaan wat voor kosten een organisator zoal voor zijn rekening krijgt.

Daaruit kwam duidelijk naar voren dat er echt geen rek in de inschrijfgelden zit.

Vind je ze dan nog te hoog, rij dan niet of zoek je eigen sponsors die de inschrijfgelden voor je betalen.

Maar om nu steeds weer te gaan klagen over inschrijfgelden vind ik niet erg aardig.

Overigens, ook in het bejubelde België zijn de inschrijfgelden stevig omhoog geschoten.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor V.D.G Rally team » za feb 21, 2004 9:14

Steven vind jij het goed dan dat het inschrijfgeld tegen de € 300,- aanloopt.
voor een sprint in de tijd van de gulden als we 400,- moesten betalen vonden we het ook veel. En nu vallen er steeds meer rijders af en er komt bijna niets bij.
En dan willen ze ineens van alle kanten de rallysport weer gaan promoten voor de zoveelse keer.
En ik klaag niet ik rij al 14 jaar, maar elke keer als iemand over het inschrijfgeld begind , word er meteen gezegd je moet niet zeuren of een andere hobby gaan zoeken.
Als iedereen er nu eens mee eens was dan konden we er iets aan doen op welke manier dan ook.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor StevenK » za feb 21, 2004 9:58

v.d.g rally team wrote:
Steven vind jij het goed dan dat het inschrijfgeld tegen de € 300,- aanloopt.

Voor minder kan het niet, dus er valt weinig 'goed te vinden'; bij mij is het ook zo dat ik minder ga rijden, omdat het duurder wordt. Maar ik weet ook dat het niet goedkoper kan.

Als iedereen er nu eens mee eens was dan konden we er iets aan doen op welke manier dan ook. [/quote]
En daar heb je de kern van het probleem. Het is, zeker in Nederland, onmogelijk iedereen op één lijn te krijgen.

Uiteraard ligt daar een schone taak voor BSR, of eigenlijk nog meer voor de RCH, maar zolang we het niet eens zijn, en er ook niet van bovenaf opgelegd wordt, hoe we eea aan moeten pakken, komt het niet van de grond en blijven we, op financiëel vlak, doormodderen.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor MaxHuyse » za feb 21, 2004 10:32

Goeiemorgen allemaal,

@rallydre: Ja, mijn verslag komt op tijd af. En daarna rijden wij donderdag naar Engeland :-)

@tonvanspanje: Zoals beloofd hier mijn reactie, Ton.
Over de lunchpakketten: De lunchpakketten zijn wel okay, maar het is vooral een behoorlijk avondmaal waar het aan schort. Over een bijdrage in de brandstofkosten, zoals in Belgie gedaan wordt (ik heb gehoord iets van 50 oude guldens per official per dag, maar ik weet het niet precies) heb ik het dan nog niet eens. Na een lange dag ben je gewoon aan een stevige maaltijd toe, die uit meer bestaat dan een patatje, een (stuiter)balletje en een blikkie fris. Officials zijn geen rijke mensen, om het zachtjes uit te drukken. Degenen die het iets ruimer hebben en zich wel na elke rallydag een behoorlijke maaltijd in een wegrestaurant kunnen veroorloven, zijn ook degenen die na een paar jaar hun werk als official voor rijder/navigator verwisselen.
Het benaderen van een grootgrutter is dus maar een deel van de oplossing.
Een bijkomend probleem dat wordt opgelost door een goede maaltijd achteraf, is dat de club nog even bij elkaar is om na te praten over de dag, wat het clubgevoel ten goede komt. Tussen de wedstrijden door lukt het namelijk niet om iedereen bij elkaar te krijgen, waardoor geen hechte band wordt opgebouwd. Als die hechte band er wel is, verklein je het verloop binnen de vereniging duidelijk. Dit levert dus ook meer officials op.

Over het lastige deel van het publiek: Dat is nou net het deel, dat geen infopakket koopt. De tien geboden worden ook nog wel op de hekken gehangen op de looproutes naar de KP, maar deze types hebben simpelweg geen respect voor de officials en de sport en willen alleen maar SBS Explosief Live kijken. Ze komen bedrogen uit en dan gaan ze muiten. Dan heb je goede officials nodig om in te grijpen. En naar mijn idee is dat ook de enige mogelijkheid, want preventief valt er niks tegen die mensen te doen.

Over officials vanuit de teams: Is een nobel streven, maar hoe haal je die mensen over? Ik heb officials van de ELE gezien, die zijn gaan navigeren, maar die ik nu niet meer in de startlijsten tegenkom. Maar die mensen zijn niet meer terug gekomen als official. En dat waren echt heel goede officials! Dat een rijder publiek beter van gevaar kan overtuigen is door de bank genomen wel waar, denk ik. Kun je vertellen over die keer dat je remmen het ineens niet deden...
Ik heb ook wel eens met het idee gelopen dat elke equipe behalve inschrijfgeld ook twee officials moet leveren, maar ik denk dat dat door het gedwongen karakter niet goed uitpakt.

Over de toegangsgelden: Vind ik moeilijk om er uitgesproken voor of tegen te zijn. Organisatorisch gezien heb je per KP ineens twee keer zoveel mensen nodig, omdat bijna elke post wel een aanvoerroute van publiek heeft. Andere argumenten zijn al genoemd, maar ik blijf het moeilijk vinden.
Voor industrieterreinen is het nog redelijk te regelen, maar verder weet ik het niet goed.

Over OCA (Zandvoort): Wij hebben bij de ELE een official die dat een tijdje gedaan heeft en hard gillend terug gekomen is. Die jongens worden getraind om vuur uit te maken en om de juiste vlag binnen een fractie van een seconde uit te hangen, maar op zo'n streberige manier, dat de lol er voor hem snel vanaf was. Overigens hebben ze op het circuit nul interactie met het publiek. Het is dus een heel andere discipline.

@VDG rallyteam: 6 euro per km, 50 equipes, maakt 300 euro. Op die km heb je minimaal drie posten met twee officials. Die zes officials kosten je alvast 90 euro. En dan hebben ze nog geen materialen (staanders, lint, vaten, containers, tijdwaarneming, communicatiemiddelen, FIA panelen). Daarnaast heb je dan nog het servicepark en het rallycentrum te runnen, wat ook alles behalve gratis is. Wil jij eigenlijk wel weten welke kosten organisatoren in de voorbereiding van een evenement ook nog prive voor hun rekening nemen?! Ik denk dat het tijd wordt dat jij iets meer respect voor organisatoren gaat tonen met betrekking tot de financiele huishouding!! De show die rally heet wordt nog niet zo duur verkocht dat we de equipes startgeld kunnen betalen. Sorry...

We zijn de UWV niet... ;-)

Prettig weekend allemaal,

Max Huyse
MaxHuyse

Berichtdoor V.D.G Rally team » za feb 21, 2004 14:20

Ja max ik wil graag en dat ben ik niet alleen wel eens weten wat het allemaal kost.
En terug komend op belgie als je naar een sprint gaat kijken daar dan betaal je inkom
als ze dat hier ook deden dan konden de inschrijving omlaag en de officials konden beter behandeld worden.
En als je er hier over begind om intree te heffen dan beginnen ze meteen van dat kan verzekerings technies niet aarom dan niet er is toch al een verzekerind die betalen wij.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl