Sullinger Rally(sprint) 1 Mei 2010

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor rallyfreak1 » di mei 04, 2010 23:07

De reden dat ik naar rechts heb gestuurd is omdat de bocht naar links best uitgereden was.
Gezien de snelheid en het zand op de weg heb ik daarvoor gekozen.
Maar als je iets verder de bocht naar links in kijkt zie je er achter een paar beste bomen staan die NIET mee geven.
recht voor de weg ligt een hoop stenen dus ook geen optie.
Dus mijn eind conclusie rechts is vrij.
Aan gezien dit alles binnen 4-6 SECONDEN beslist moest worden en ook nog gereageerd moest worden leek dit het beste.

Maar natuurlijk zou ik graag jullie mening horen ook ivm met ons onderzoek.

groetn dirk
rallyfreak1

Berichtdoor Leôn » di mei 04, 2010 23:25

Ik had ook dezelfde gedachte als Ton maar nog meer als Engelbert. Vanaf de onboard lijkt de proef volgen (weg naar links) veel minder scherp dan de bocht naar rechts die ze nu(wonderbaarlijk strak) namen...

Het blijft natuurlijk een 'split second' waarin je een keuze moet maken en achteraf kiezen is natuurlijk altijd makkelijk :oops: maar ikzelf had de bocht naar links proberen te maken.

Het is mijzelf in '92 overkomen(sprint Tilburg) toen ik met de Manta op de laatste haaks links af reed en ik geen remdruk meer had...ik koos ervoor om rechtdoor de stoep en gras op te gaan(omdat de bocht halen geen optie meer was evenals dwars tegen de stoep...(uiteindelijk geen schade, zelfs geen lekke banden)

Neemt niet weg dat ik ze knap en behoorlijk vlot vond rijden! (wat ik in een voorwielaangedreven auto niet eens zou volhouden(of durven... ;-)
Leôn

Berichtdoor Arjan19 » wo mei 05, 2010 0:24

ik zelf had ook gekozen waarvoor dirk in dit geval gekozen heb..
Links af met 80-100 heb je de kans dat de auto overheld naar rechts waardoor je dus het gevolg heb van een kanteling waarbij je geen controle over de auto meer heb en moet afwachten wat die gaat doen..
Nu heeft hij zo goed als het kan de auto met zijn rechterkant in de berm laten uitrollen om vaart te minderen.. en vervolgens rechtsvoor op de MB te klappen.

Zoals je ook kan zien aan de MB heeft de Saxo hem op het stevigste deel van de auto gepakt om ernstigere schade te voorkomen.
Dit wisten jullie niet van te voren maar naar 2 keer het filmpje te hebben gezien zie je dit duidelijk.

Ik zie liever blikschade dan dat je 2 personen uit een auto mag knippen.. en om wat voor reden dan ook weg brengen..

Blik is te vervangen.. Mensenlevens niet..

Ik vind persoonlijk dat ze dit netjes hebben opgelost.
Arjan19

Berichtdoor Cinq-Power » wo mei 05, 2010 12:58

Linksaf had misschien gegaan maar dat Dirk voor rechts heeft gekozen ivm het vele zand op de weg kan ik goed begrijpen.

Die officials staan wel idioot dicht op de weg, dat je het goed wilt zien ok, neem dan een paraplu mee of een poncho en zet de auto gewoon netjes 10 meter terug op de inrit.

Als je dan wat uit de auto wilt halen jammer dan, dan loop je er maar voor.

Ik heb vaker situaties gezien met duitse officials waar je 1000 meter grote vraagtekens achter kan zetten.

Hellendoorn vorig jaar volgens mij, 3 BBQ's op een rij met 5 officials erachter op 30cm, tel uit je winst als er wat gebeurd.

Zelf als official heb ik vorig jaar bij de ELE de auto 150 meter terug laten staan, omdat er geen fatsoenlijke plek was om de auto kwijt te kunnen waar ik zou moeten staan.
Spullen in een tasje en dan maar zonder auto en zonder mobi maar communiceren via telefoon.
Cinq-Power

Berichtdoor ZZR Fan » wo mei 05, 2010 13:31

Ik zie de Nederlandse officials nu het goede voorbeeld verkondigen, hulde. Maar als ik rally's bezoek zie ik ook genoeg auto's van officials op deze manier staan en soms twee naast elkaar of achter elkaar. Ook nog eens in het zicht van publiek. Nu wil ik niet zeggen dat het de mensen zijn die hier het andere vertellen, dat laat ik in het midden. Maar in Nederland zie je dit ook regelmatig.
Afbeelding
ZZR Fan

Berichtdoor Sponsor » wo mei 05, 2010 13:56

Zo ik het kan zien en beoordelen: Dirk zat teveel rechts op het gras om de bocht naar links op die snelheid te nemen.Had hij daar voor gekozen dan was zijn kont zeker omgekomen....wellicht wel de beste opties met de minste schade.
Door scherp rechts af te slaan heeft hij het 'geluk'dat de mercedes er staat die de klap behoorlijk absorbeerd.Had de Mercedes er niet gestaan dan had hij de muur of de bomen ervoor vol geraakt aan de voorzijde.Die geven zeker niet mee...

Terugschakelen was ook een goede optie geweest...maar ga er maar aanstaan....je schrikt je wezenloos...en daar kun je niet op trainen.

Dus Dirk: shit happens.Jammer van je auto maar al met al geen ernstige gewonden of erger.
Hoop elkaar snel weer te zien in Vechtdal.Als je hulp nodig bent laat je het maar even weten. :wink:
http://www.hetgroenerallyteam.nl ......bezoek onze NIEUWE RALLYSITE...en geef je url door voor de LINK pagina
Sponsor

Berichtdoor ijsbeer » wo mei 05, 2010 17:45

TWENGELTJE schreef:Dat zelfde dacht ik ook Ton, volgens mij is de bocht naar links zelfs minder scherp maar het is natuurlijk een fractie waarin je reageerd.
Als er geen publiek is kan een official rustig in een auto zitten alleen had hij idd beter aan de kant kunnen staan maar dan is de vraag aan welke kant
Maar ieder is er goed afgekomen en dat is het belangrijkste
Veel sterkte met het herstel, zowel van lijf als van de auto

Je hoeft toch geen kenner te zijn om in te zien dat de bocht naar Links niet haalbaar is met die snelheid zonder remmen.
De weg ligt vol met zand omdat de bocht helemaal uitgereden is. Je krijgt dan geheid onderstuur! Dus dan zit je sowieso tegen een boom die niet meegeeft. Naar rechts was een mooi stuk asfalt met grip waar je nog misschien kan uitrollen! Dat die auto daar staat zie je ook pas op het laatste moment, maar dan was de keuze om rechts te gaan al gemaakt.

En dat terugschakelen... tjah, doe dat maar eens in een fractie van 3-4 seconden!

Ik heb vergelijkbare situatie in Barneveld in 2006 meegemaakt en geloof me... Dit gaat zoooo snel dat je allang blij bent achteraf dat je überhaupt nog een keuze kan maken!
ijsbeer

Berichtdoor rallyfreak1 » wo mei 05, 2010 17:54

Ik hoorde dat de mensen die we geraakt hebben er nog niet boven op zijn.
De een heeft nog steeds last van het hoofd en duizelig enz enz en de ander heeft nu last van de nek.

We hopen dat alles snel geregeld is.

iedereen bedankt voor de mails die jullie gestuurd hebben en het beeld materiaal.
hier kunnen we zeker wat mee :wink:
rallyfreak1

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden