We moesten om 10:30 bij de start zijn terwijl de proef pas om 15:00 de eerste keer werd gestart
Twee bochtjes afgelint, enigszins aangepast aan het nogal afwijkende plan en weer terug naar de start. Uurtje gehangen, proef dichtgezet en wachten maar.
Half uur voor de start kwamen andere officials (tegen de proef in
We stonden aanvankelijk met 10! officials + een voorafsluiter in een flauw, publieksarm bochtje, gelukkig hadden we zelf al 2 officials elders geplaatst.
5 minuten voor de 0-auto kregen we een oproep of er snel officials naar een andere post konden gaan omdat daar het publiek niet goed te managen was. Wij buitenom snel daar heen maar tegen die tijd dat we er waren was de top 20 al voorbij.
Het was erg onhandig afgelint en volgens dit systeem kon er nergens publiek staan behalve op het rechte stuk onverhard en dat deden ze dan ook. Deze mensen waren ook niet meer weg te krijgen (opmerkingen als: "Ik kijk al jaren rally" en "ik kan toch wegspringen") maar na een auto of 40 gingen ze zelf al.
Ook ouders met kinderen gingen in de buitenbocht staan en lieten zich slecht wegjagen dus pasten we het lint gewoon aan. Dit ging snel stuk en hele families stonden alweer "gevaarlijk". Toen maar 3- dubbel gelint en daarna was het pas duidelijk.
De officials die er eerst stonden waren niet zeer actief (maar bleven ook niet IN de auto!) en hadden nog weinig ervaring met groepen publiek. Ook had 1 van de 2 een daglicentie. Ze deden echt wel hun best maar waren misschien niet de juiste personen voor publiekspunten.
Wat ik mij afvraag is:
1) Waarom de rare verdeling van 10 (ervaren!) officials in een flauw knikje en 1,5 minder ervaren in een publieksbocht.
2) Waarom klopte het lint en bocht schema niet altijd en was het ENORM publieksonvriendelijk (lees: soms onmogelijk) uitgezet.
3) Waarom zijn officials steeds vaker minder met hun werkelijke taak bezig maar meer met andere dingen...(In Amsterdam zag ik vanuit de auto af en toe een glimp van wat officials langs de proeven maar daar werd ik niet altijd even vrolijk van)
4) Waarom luisteren mensen steeds slechter en is de slogan: "Ieder voor zich" steeds vaker van toepassing?
Ik zal nog vaak (met liefde en passie) voor het lint staan hoor maar ik zou het wel fijn vinden als de organisaties en de KNAF maatregelen gaat treffen om een aantal van deze "onhandigheden" aan te pakken.

Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.