Official cursussen & hesjes

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor TWENGELTJE » zo maart 13, 2011 15:20

briljant schreef:dit was de laatste keer dat de cursus gegeven werd :roll:

Na navraag heb ik begrepen dat het om de 3 jaar zal worden herhaald
Uitspraak van de baas van deze firma zelf
TWENGELTJE

Berichtdoor official No. 27768 » zo maart 13, 2011 16:12

Hopelijk kan je ook van elke rally rallyschildjes van stof krijgen, kan ik dan mooi op de overal stikken :mrgreen:
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor rallyfan1979 » zo maart 13, 2011 16:59

Ik wil hier toch op reageren wij hebben de cursus ook gedaan en was inderdaad leerzaam.
Ook hebben we een overral nu deze zijn van goedkope kwaliteit en zijn snel kapot , om over de pasvorm maar te zwijgen t kruis hangt op je knieen en zit dus totaal niet lekker een maat kleiner is geen optie zit te strak.
Noch erger uit ervaring is gebleken dat de hesjes veiligger zijn en dan niet kwa brandwerendhijd maar kwa zicht (meer reflectie tenopzichte van een overral)
Er is alleen van de knaf uit veel onduidelijkhijd over het dragen hiervan,tijdens de cursus hoor je namelijk dat je elke wedstrijd de overral aan moet omdat het gele hesje komt te vervallen voor deze marschals.
Alleen als je bv de regelementen leest van de knaf of van bv een rally org, mag je niet eens deze overral aan want volgens de regelementen bestaan rescuemarshalls niet eens.
Nu heb ik al contact gezocht met de knaf maar krijg geen of een antwoord wat niet relefant is aan de vraag.
Misschien kan iemand hier op het forum meer duidelijkhijd geven over of de overral nu wel of niet gedragen mag of moet worden tijdens een rally.

official No. 27768 schreef:Zeker ontzettend leerzaam, vooral omdat er veel veranderd in de "blus en hulpverlening wereld".
De overall kregen we inderdaad meteen mee, hagelnieuw en volgens mij erg solide uitgevoerd! Er werd alleen niet bij vermeld of we deze nou aanmoeten tijdens een evenement of niet....
rallyfan1979

Berichtdoor Roy S. » zo maart 13, 2011 20:11

de BSR commissie officials heeft besloten ( begin van het seizoen) dat elke official zijn GELE HES ten alle tijden moet dragen behalve bij het hulpverlenen bij brand wordt geadviseerd om het hesje uit te trekken daar deze kunnen smelten..
althans dit is hoe het mij is verteld
Roy S.

Berichtdoor rallyfan1979 » zo maart 13, 2011 22:02

Ja oke maar waar is nu te lezen hoe of wat,en waarom worden de rescuemarshals niet op de hoogte gehouden van de zaken.
De knaf heeft wel besloten om recuemarshals in te zetten maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die weten wat dit zijn.
Ook is er bij de rijders niet bekend dat ze er zijn wat die kunnen of mogen,ook vraag ik me af waarom we die cursus gedaan hebben want er is geen enkel regelement waarin we beschreven worden over hoe we bv zichtbaar zijn.
Dus de regels zijn en blijven niet duidelijk
rallyfan1979

Berichtdoor RG-Rallysport » zo maart 13, 2011 22:20

De rijders weten dat over het algemeen best wel, alleen wat denk jij als rescue marschall te kunnen ? ( als je je eigen veiligheid in ogenschouw neemt )
Zolang er geen nood en of spoed is laat een rijder / navi alsjeblieft in de wagen zitten en laat de ervaren hulpdiensten hun werk doen, indien er wel nood is , handel altijd met je eigen veiligheid in ogenschouw de overall van een rijder / navi kan veel meer hebben dan de overall die verstrekt word met de cursus.

Het is overigens wel een goede zaak dat er opleidingen hierover gegeven worden begrijp me niet verkeerd, echter vraag ik me af wat een official al dan niet met rescue gaat en kan doen in geval van nood bij een rallywagen. :roll:
RG-Rallysport

Berichtdoor rallyfan1979 » zo maart 13, 2011 22:46

Ik weet wel dat je als rescue-marshalls ook niet echt veel kan en mag doen, ik bedoel iedere official moet indien nodig vlaggen en indien nodig hulp inschakelen als dit nodig is.
Ik weet ook dat je als official je leven niet in gevaar moet brengen en hulp moet over laten door mensen van de hulpverlening.
En wat ik begrepen heb van de cursus is dat er rescue-marshalls zijn om eventueel in te grijpen bij voorbeeld beginnende kleine brandjes.
Ik snap alen niet waarom hoofdofficials deze cursus moeten volgen, dit omdat je krijgt na deze cursus wel kleding maar er is niet bekend hoe deze kleding te dragen en wanneer.
Wat is nu het echte verschil tussen een official en een rescue-marshalls,dat is mij nu niet duidelijk omdat dit nergens te lezen is.
Dit wordt volgens mij door de KNAF ook niet echt duidelijk gemaakt.
Mijn mening is als de KNAF iets in het leven roept zoals nu de rescue marshal dan zou toch ook duidelijk moeten zijn hoe of wat.
Anders zie ik echt het nut niet van deze cursus en zou er dus ook geen onderscheid hoeven gemaakt te worden tussen een basis official een hoofdofficial of een rescue-marshalls.
We doen het namelijk allemaal voor de hobby en met 1 doel, en dat is volgens mij er voor proberen te zorgen dat een wedstrijd zo veilig mogelijk verloopt.
rallyfan1979

Berichtdoor RG-Rallysport » zo maart 13, 2011 22:57

Die overall is voor de herkenbaarheid van het publiek, wat betreft het dragen is simpel HET GELE KNAF HESJE moet je dragen ivm de verzekering .
RG-Rallysport

Berichtdoor briljant » zo maart 13, 2011 23:05

wie zegt dat?
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor Roy S. » ma maart 14, 2011 9:28

ASJ 2011 artikel 18.3 (wat jij toch had moeten weten)
18.3 Controlegebied
Alle controlemarshals en officials moeten als volgt
herkenbaar zijn:
- Proevenchef: oranje hes,
- Controlepostmarshal: geel hes,
- Marshals (Baanposten): geel hes.
Roy S.

Berichtdoor Holkers » ma maart 14, 2011 9:32

Bastiaan heeft het vast over het stukje van de verzekering
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 14, 2011 9:46

1) Je MOET de gele official hes dragen tenzij er brand in de directe buurt is.
2) De overall MAG eronder maar is naar eigen inzicht.

Kortom elke RESCUE marshal wil naast een Dixie OOK een kleedhokje :wink:
official No. 27768

Berichtdoor briljant » ma maart 14, 2011 11:40

dank je Maarten'

Daar doelde ik i.d.d. op.
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor rallyfan1979 » ma maart 14, 2011 14:27

official No. 27768 schreef:1) Je MOET de gele official hes dragen tenzij er brand in de directe buurt is.
2) De overall MAG eronder maar is naar eigen inzicht.

Kortom elke RESCUE marshal wil naast een Dixie OOK een kleedhokje :wink:

Maar waarom is dan gezegd toen wij de cursus deden dat de overal gedragen moest worden en de gele hes voor ons kwam te vervallen.
Als ik dit lees mag je hem dragen maar is het niet verplicht, dan blijft de vraag waarom worden we dan opgeleid en krijgen we een overall die niet gedragen hoeft te worden.
Dit is dan toch voor de KNAF geld verspilling of zie ik dit verkeerd.
En een andere vraag is als er rescue-marshalls moeten zijn tijdens een evenement, waarom staat dat dan niet in het ASJ en waarom staat het dan niet in de overige reglementen.
Als ik het goed begrijp is er dus niemand die het goed kan uitleggen ,en zijn deze cursussen wel leerzaam maar in mijn inziens overbodig
De KNAF geeft dus allemaal cursussen maar volgens de reglementen is er tussen alle officials geen onderscheid , waarom dan allemaal verschillende licentie,s afgeven als iedereen blijkbaar gelijk is aan elkaar.
rallyfan1979

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 14, 2011 15:52

rallyfan1979 schreef:....Als ik dit lees mag je hem dragen maar is het niet verplicht, dan blijft de vraag waarom worden we dan opgeleid en krijgen we een overall die niet gedragen hoeft te worden......

Standaard Reglement Rally, Bijlage I t/m XII 2011 rev2
Herkenning van marshals en officials.
De marshals en officials zijn als volgt herkenbaar:
……………………………………………………………………………
Dat snap ik ook niet....

Maar in het controle gebied geldt:
Alle controlemarshals en officials moeten als volgt
herkenbaar zijn:
- Proevenchef: oranje hes,
- Controlepostmarshal: geel hes,
- Marshals (Baanposten): geel hes.

rallyfan1979 schreef:...Dit is dan toch voor de KNAF geld verspilling of zie ik dit verkeerd...

Ik ben er erg blij mee en zal hem zeker gebruiken!
official No. 27768

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's