wim scholman schreef:Aan de andere kant stoor ik me inderdaad mateloos aan de bakken met persberichten die we binnenkrijgen met foto's die voorzien zijn van logo's van al dan niet beroepsfotografen. Je maakt mij niet wijs dat daar dan voor betaald is. Die zijn ook gewoon toegezonden of van een site geript. En dan praat je over iets totaal anders dan een aandenken.
Het is al eens voorgekomen dat ik mijn eigen foto's bij een persbericht binnenkreeg. En dan?
dus Hein als ik het begrijp mag een team zelf geen foto bij een persbericht plaatsen wat zij zelf mooi vinden.![]()
Ik heb even e.e.a. qua quotes tot de kern beperkt.
Ieder team mag een foto meesturen die zij mooi vinden. Lees onze colofon er maar op na hoe wij er mee omgaan.
Waar ik me aan stoor is de gratis cultuur. En daarmee bedoel ik niet het vragen om insturen van foto's, maar het meesturen van die ingestuurde foto's naar media zonder dat daar een vergoeding voor de fotograaf tegenover staat.
Persoonlijk ben ik daar heel simpel in. Wil je een foto hebben? Dan betaal je, of voor de afdruk, of voor het digi bestand. Dan staat er ook geen afzichtelijk logo in.
Toen ik mijn eigen foto's binnenkreeg bij een persbericht heeft het betreffende team een factuur gehad. Die was niet gebaseerd op de rallytarieven die ik hanteer, maar op de gewone commerciele tarieven.