Deelname in groep HM

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Hans Poortman » zo nov 20, 2011 19:11

StevenK schreef:
jeroensprint schreef:Wat er bedoeld wordt is dat als een auto maximaal een 1500cc heeft gehad als productiemodel er een andere automotor van het hetzelfde merk in mag van maximaal 1875cc. Als een auto een 2300cc viercilinder als maximum standaard productie heeft gehad, de andere motor maximaal 2500cc mag hebben.

In jouw uitleg zou ik dus niet een Golf II met een 1.8TSI mogen pakken, want de GTI heeft 1781 cc, terwijl de 1.8TSI 1798 cc meet?

Steven ,
De zwaarste motor van een Golf II +25%, maar moet wel een
VW motor zijn
Hans Poortman

Berichtdoor Hans Poortman » zo nov 20, 2011 19:17

jos kerremans schreef:Wanneer word dit definitief ?
Scheelt een hoop speculatie.

Heb vorige week alles door gestuurd wat veranderd zou
moeten worden,maar nog geen bericht terug ontvangen.
Hans Poortman

Berichtdoor StevenK » zo nov 20, 2011 21:07

Hans Poortman schreef:
StevenK schreef:
jeroensprint schreef:Wat er bedoeld wordt is dat als een auto maximaal een 1500cc heeft gehad als productiemodel er een andere automotor van het hetzelfde merk in mag van maximaal 1875cc. Als een auto een 2300cc viercilinder als maximum standaard productie heeft gehad, de andere motor maximaal 2500cc mag hebben.

In jouw uitleg zou ik dus niet een Golf II met een 1.8TSI mogen pakken, want de GTI heeft 1781 cc, terwijl de 1.8TSI 1798 cc meet?

Steven ,
De zwaarste motor van een Golf II +25%, maar moet wel een
VW motor zijn

Ja, maar bij een geblazen motor mag het niet +25% zijn. De grootste motor in de Golf II was een 1781 cc, dus die 1.8TSI mag dan niet, in deze uitleg. Maar als die extra regel erin komt, zijn we daar ook weer mee klaar.

Waarbij ik wel meteen opmerk dat ik dat een ontzettend gemiste kans zou vinden, omdat het bouwen van een atmosferische motor veelal *veel* duurder is dan een geblazen motor met hetzelfde vermogen.

In ieder geval is duidelijk dat de regels nog niet voldoende duidelijk zijn, maar dat het wel mogelijk is een Golf I met een opgeboorde 300 pk kitcar motor te bouwen ;)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Mark Verhoeven » zo nov 20, 2011 23:07

Heb zojuist de groep A homologatie bekeken van de Mazda RX7 (1st generation), daar staat vermeld dat deze 4 zitplaatsen heeft. Hij heeft ook achterwielaandrijving. Wat betreft deze punten zou deze auto mogen deelnemen, alleen zie ik geen details in het regelement opgenomen wat betreft de wankelmotor. Wat zijn de mogelijkheden voor deze auto in divisie 5? (ik heb er namelijk een aangeschaft... 8) )
Mark Verhoeven

Berichtdoor erikjan » zo nov 20, 2011 23:34

wankelmotoren hebben (hadden) bij de FIA toch altijd al een soort van coëfficient, net zoals bij turbomotoren t.o.v. atmosferische blokken ?
erikjan

Berichtdoor metisse » ma nov 21, 2011 6:37

erikjan schreef:wankelmotoren hebben (hadden) bij de FIA toch altijd al een soort van coëfficient, net zoals bij turbomotoren t.o.v. atmosferische blokken ?

Klopt, zal eens gaan snuffelen in welke klasse Morten Spiro toentertijd ingeschreven stond.
metisse

Berichtdoor erikjan » ma nov 21, 2011 9:06

na enig speurwerk vind ik dit op FIA.com:

3.2 Equivalence formula between reciprocating piston and rotary engines
(of the type covered by the NSU Wankel patents)
The cubic capacity equivalent is 1.8 times the volume determined between the maximum and minimum capacities of the combustion chambers.
erikjan

Berichtdoor Peer » ma nov 21, 2011 10:33

metisse schreef:
erikjan schreef:wankelmotoren hebben (hadden) bij de FIA toch altijd al een soort van coëfficient, net zoals bij turbomotoren t.o.v. atmosferische blokken ?

Klopt, zal eens gaan snuffelen in welke klasse Morten Spiro toentertijd ingeschreven stond.

Volgens mij zijn de coefficienten sinds die tijd nog eens aangepast.
(Zoek BAC rally en/of Hellendoorn 1985 - WEC)
Peer

Berichtdoor Mark Verhoeven » ma nov 21, 2011 11:10

Het gaat mij niet zozeer om de equivalente cilinderinhoud, maar meer om wat er al dan niet zou mogen worden aangepast op motorisch gebied... Alles wat er in het divisie 5 regelement is beschreven op motorisch vlak, heeft betrekking op conventionele motoren.
Mark Verhoeven

Berichtdoor erikjan » ma nov 21, 2011 11:10

Mazda heeft op LeMans nog eens deelgenomen met een rotatieblok..
erikjan

Berichtdoor Mark Verhoeven » ma nov 21, 2011 11:23

De coëfieciënt ten tijde van de homologatie was 2. Dus de equivalente cilinderinhoud destijds was 1146 x 2 = 2292 cc. Ik neem aan dat de toenmalige anexe J gevolgd dient te worden. Of is dat niet het geval?

In het actuele Anexe J staat:

3.2) Formule voor gelijkwaardigheid tussen zuigermotoren en roterende zuigermotoren (van het type gedekt door de NSU Wankel patenten). De gelijkwaardige cilinderinhoud is gelijk aan het volume dat wordt bepaald door het verschil tussen de maximum- en minimum-inhoud van de verbrandingskamer.

Ik ga er even van uit dat hier mee hetzelfde bedoeld wordt als het "Swept volume of one chamber" wat in de homologatie staat. Dat is per kamer 573 cc er zijn 2 kamers dus in totaal 573 x 2 = 1146 cc. Zoals ik het interpreteer is er volgens het huidige anexe J geen vermenigvuldigingsfactor meer. Of zie ik iets over het hoofd?
Mark Verhoeven

Berichtdoor metisse » ma nov 21, 2011 16:23

Duidelijk dat je vraag over hoe er nu mee omgegaan wordt gaat, Mark.
In de boeken Rallys en Races staat niet meer dan dat Spiro /Yde uitkwamen in de groep A, behaalden er overigens leuke uitslagen mee.
metisse

Berichtdoor hans vermeer » ma nov 21, 2011 17:07

In 1983 nam Morten Spiro deel aan de Tulpenrally met een Mazda RX 7 en was ingedeeld in groep A 8. Hij werd samen met mw. Johnson 12e algemeen en 2e mixed :shock:

Groet,
Hans
op FACEBOOK zijn mijn foto's ook te zien ! https://www.facebook.com/hans.vermeer.96
Meer info : hansvermeer@upcmail.nl
hans vermeer

Berichtdoor antoine » ma nov 21, 2011 17:23

Mark Verhoeven schreef:De coëfieciënt ten tijde van de homologatie was 2. Dus de equivalente cilinderinhoud destijds was 1146 x 2 = 2292 cc. Ik neem aan dat de toenmalige anexe J gevolgd dient te worden. Of is dat niet het geval?

Mazda RX-7 Groep B

Mazda Speciale Groep B
Mazda RX-7 was de enige wedstrijd auto met een Wankel motor, die in de hoogste categorie startte in het WK Rally . Deelname zorgt voor Mazda Rally Team Europe en de belangrijkste crew reed in de samenstelling van Invar Benny Carlson en Mellander. De auto was in het nadeel, omdat ze geen all-wheel drive . zijn grootste rivalen en auto's werden Nissan 240 RS, Porsche 911 en de Opel Manta 400e De auto is nooit erg succesvol, maar was zeer betrouwbaar. Na de opheffing van Groep B auto's, de meerderheid verplaatst naar de nationale kampioenschappen. Het grootste succes was de derde plaats op de Acropolis Rally in 1985 .
De auto had een zelfdragende carrosserie. Wankel motor heeft een inhoud van 2292 cm 3 , die een vermogen van 300 pk en 270 Nm koppel bereikt. De motor was supercharged dubbele Weber carburateur.

Dit staat op wikipedia, maar of het klopt??
Afbeelding
antoine

Berichtdoor Mark Verhoeven » ma nov 21, 2011 17:38

Supercharged was die niet, maar de rest zou kunnen kloppen. Let wel dat het om de groep B uitvoering gaat, die wel heel erg anders is dan de groep A versie!
Mark Verhoeven

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen