Deelname in groep HM

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor henk 400rr » wo dec 28, 2011 20:59

Het was even om aan te geven dat niet de velgmaat bepalend zou moeten zijn inzake het remvermogen tov het motorvermogen.

Iedere weldenkende rijder wil graag zo laat mogelijk remmen en zet sowiso goede remmen op een wagen. Snel axelereren en afremmen om zo de gemiddelde snelheid zo hoog mogelijk te houden om de "conculega" voor te blijven.

Daarbij is niet de diameter remschijf de grootst bepalende factor, ook het type remklauw / remoppervlak speelt een belangrijke rol.

zoals het nu bepalend is, mag je met 300 pk rijden en zelf bepalen of je met kleine remmen gaat rijden als je met 13" rijd of met grotere remmen wil gaan rijden door met 16" te gaan rijden.

Je moet het niet willen, maar het mag wel.

Dan heb we het niet over een volvo, maar over een auto die volvo remmen gebruikt, dat is altijd een goed systeem geweest met goede remcapaciteiten en qua kosten redelijk.

Nu moet ik ongeacht mijn motorvermogen toch grotere remmen gaan gebruiken puur en alleen omdat ik met 15" rij.
Qua schijf zit ik er net 5mm onder, dus afkeur.

Mij ontgaat de logica even.
henk 400rr

Berichtdoor jeroensprint » do dec 29, 2011 0:46

Ik ben er blij mee. Heb 13" en 't past.

Jeroen
jeroensprint

Berichtdoor kolkie » do dec 29, 2011 1:05

Hans Poortman schreef:
mantaboy schreef:
Hans Poortman schreef:Henk,eigenlijk zou ik het niet moeten doen en het overlaten aan onze pilaren van divisie 5(volgens Walter Geuzebroek) :shock:
maar kom maar op met je vragen

Er is een homologatie voor bijvoorbeeld een E30 325i 12v, mag je dan ook een M50 24v erin monteren ipv de M20 12V? Topsnelheid blijft max 190km/h neem ik aan? Als ik het goed heb zou dan de S54B32 ook gemonteerd mogen worden uit bijvoorbeeld de E46 CSL?

Er is er namelijk al 1 klaar en ik verwacht deze volgend jaar aan de start, echter heb ik nog 2 koetsen staan, dus als ik zeker weet dat er voldoende vrijheid in de motorkeuze zit kan er nog wat leuks gebouwd worden.

Ja dat mag.

Niet alles gelezen maar:

Op basis waarvan mag dit nou eigenlijk? Want 2500 cc (de originele 2.5L meet zelfs enkele cc's minder) + 25% is toch 3.125L? Antwoorden die ik zelf kon bedenken:

1) 'Er is ook een 325e met een 2.7L leverbaar geweest'? --> met een speciaal technisch paspoort mag je deze auto (zonder homologatie dacht ik) gebruiken met een grotere motor (groter dan 3.1L).

2) die 2.5L M20 mag je opboren/vergroten tot een 3.1L, maar je mag ook gewoon een andere BMW-motor pakken met maximaal 3.5L inhoud.

In het laatste geval wens ik de rest van het veld succes met het bijhouden van E30jes met zo'n S54 in de neus 8) . Of mag je deze 3.2-liters dan nog weer opboren tot 3.5L?
kolkie

Berichtdoor henk 400rr » do dec 29, 2011 1:10

jeroensprint schreef:Ik ben er blij mee. Heb 13" en 't past.

Jeroen

Zou ik ook zijn als ik dat eronder wou hebben.

Maar 't maakt ook niks uit, als je kleinere remmen hebt kan je remweg langer zijn en daar hou je dan weer rekening mee als weldenkende coureur, dat is dan je verlies waar je rekening mee kan houden mocht je competatief bezig willen zijn.

Als je dat niet boeit en je hebt alleen 15"wordt je toch weer op extra kosten gejaagd in andere remmen of andere velgensets en banden.
henk 400rr

Berichtdoor jeroensprint » do dec 29, 2011 1:57

13 is origineel en dat wil ik graag zo houden. de auto is ook weer een stuk lichter dan een gemiddelde bmw of manta.
jeroensprint

Berichtdoor henk 400rr » do dec 29, 2011 2:00

Ik begrijp je helemaal, het is je ook gegund deze aanpassing.
henk 400rr

Berichtdoor Martijn_Braat » do dec 29, 2011 11:53

overigens is de vertraging niet groter met grotere remmen. Als een kleine schijf het wiel kan laten blokkeren kun je daar net zo hard mee remmen als met grote schijven en is de wrijving tussen wiel en weg bepalend voor de mate van vertraging. Alleen worden kleine schijven snel warm.
Martijn_Braat

Berichtdoor Mark Verhoeven » do dec 29, 2011 12:09

Waarom mogen er geen auto's met wankelmotoren meedoen???? :? :? :? Wat moet ik dan met deze auto die ik heb aangeschaft:

Afbeelding

Is toch maar een kleine moeite om een paar regeltjes toe te voegen in het regelement wat betreft de rotatiemotor? In de FIA groep A regelementen is dat ook geen uitgebreid verhaal. Gezien de vrijheden van zuigermotoren in deze klasse, hoeft er alleen maar het stukje in waarin het equivalente slagvolume wordt beschreven lijkt mij.

Aan wie kan ik me het beste richten om dit in de regelementen toegevoegd te krijgen?
Mark Verhoeven

Berichtdoor Jaccoooo » do dec 29, 2011 12:28

Hans Poortman of Bastiaan van Lingen
Jaccoooo

Berichtdoor henk 400rr » do dec 29, 2011 12:35

Staat het er expliciet in dat er geen wankelmotoren zijn toegestaan?

Ik lees alleen opmerkingen over boring/slag, maar niets over wel of niet dat deze motor niet zou mogen.

Martijn; ik vind dus ook niet dat de diameter schijf bepalend zou moeten zijn voor wel of niet toelaten, al helemaal niet vanuit het uitgangspunt dat de diameter velg de bepalende factor moet zijn.
Het hebben van goede remmen is niet alleen maar een grotere schijf monteren.

D'r zijn nog wel een paar regels meer waar ik zo mijn bedenkingen bij heb.
henk 400rr

Berichtdoor Mark Verhoeven » do dec 29, 2011 15:13

Jaccoooo schreef:Hans Poortman of Bastiaan van Lingen

O.K. Die lezen allebei hier mee, dus ik hoor graag hun mening. Ik heb deze auto gekocht om ofwel rally te gaan rijden in de divisie 5 ofwel als "funauto" voor de openbare weg en trackdays. Wat het gaat worden heb ik nog niet beslist, maar ik wil hem graag zodanig opbouwen dat beide opties mogelijk zijn. (dus met gehomologeerde kooi, stoelen, gordels, blussers, etc.)

Er is geen haast bij, denk niet dat ie in 2012 al af komt en als dat wel zo is, dan zeker richting het eind van het jaar.

henk 400rr schreef:Staat het er expliciet in dat er geen wankelmotoren zijn toegestaan?

Ik lees alleen opmerkingen over boring/slag, maar niets over wel of niet dat deze motor niet zou mogen.

Het staat er niet expliciet dat het niet zou mogen en waarom ook niet, want het is een auto die "gewoon" een groep A homologatie heeft gehad (A-5195). Maar ik wil niet voor verrassingen komen te staan, vandaar mijn vraag.
Mark Verhoeven

Berichtdoor mantaboy » do dec 29, 2011 19:02

Martijn_Braat schreef:overigens is de vertraging niet groter met grotere remmen. Als een kleine schijf het wiel kan laten blokkeren kun je daar net zo hard mee remmen als met grote schijven en is de wrijving tussen wiel en weg bepalend voor de mate van vertraging. Alleen worden kleine schijven snel warm.

Jaja, toch klopt het technisch niet helemaal wat je hier neer zet. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor Mark Verhoeven » do dec 29, 2011 19:15

Op zich klopt het wel wat betreft die remmen, maar grotere remmen zijn in de regel beter doseerbaar. En kunnen dus ook meer warmte afvoeren, wat in de meeste gevallen beslist geen kwaad kan.
Mark Verhoeven

Berichtdoor Jaccoooo » do dec 29, 2011 20:42

ik begrijp de teleurstelling van Henk wel, de volvo klauwen met bijpassende schijven (van 260 mm) voldoen zelfs bij de snelste ascona/manta's met 16 inch, en deze remmen mogen nu alleen nog maar gebruikt worden icm. 13 of 14 inch.
maar ik begrijp ook wel dat als je een motor van +/- 300 pk in een ascona of manta gaat hangen, je wat aan je remmen moet doen om dit te rechtvaardigen.
Jaccoooo

Berichtdoor Hans Poortman » do dec 29, 2011 21:50

Art 0.1.1 nieuw artikel: Uitgangspunt voor deze groep S is een basis auto, die voldoet aan:
- een bestaande of verlopen FIA homologatie of
- een Nederlandse of Europese type goedkeuring
De basis auto gegevens (merk, type, uitvoering, homologatie) worden in het technisch paspoort vastgelegd.

Mark Verhoeven
Als je dit hier boven leest wat denk je dan zelf.
Hans Poortman

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen