Dakar 2013

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Dakar 2013

Berichtdoor Oeteldonkie » vr sep 07, 2012 12:19

René Kuipers terug in Le Dakar

Petronas Team de Rooy Iveco verwelkomt voor 2013 een nieuw teamlid: René Kuipers. De ervaren rallyrijder uit Twente zal na eerdere deelnames op de motor en met de auto in een truck stappen tijdens de aankomende Dakar Rally. René Kuipers voegt zich zo bij een select gezelschap van sportmensen die in drie verschillende categorieën aan de zwaarste rally ter wereld hebben deelgenomen.

“Het contact is ontstaan na een telefoontje van Hans Stacey. Ik was eigenlijk meteen enthousiast. Een rallytruck is iets heel anders dan de World Rally Cars die ik gewend ben, dus dat is een geweldige uitdaging. Met de ervaring van Hans, Gerard en de andere teamleden om me heen moet dat helemaal goed komen. Wellicht kan het team ook nog profiteren van onze ervaring in het WRC”, aldus René Kuipers.

Afbeelding
Bron: Ferm World Rally Team
Oeteldonkie

Berichtdoor Alex_79 » vr sep 07, 2012 14:23

Nou we toch bezig zijn:

Frans Verhoeven met Yamaha in Dakar

Bron: rallymaniacs

Frans Verhoeven komt met Yamaha uit in de Dakar Rally van 2013 en 2014. Het Nederlandse team Yamaha Netherlands Verhoeven zal deelnemen met een Yamaha 450 met volledige fabrieksondersteuning. De doelen zijn hoog. Zowel Yamaha als Verhoeven mikt op een top 5-klassering in de komende Dakar.
Dat is een hoog, maar realistisch doel, meent Laurens Klein Koerkamp, racing manager van Yamaha Motor Europe. ,,Nadat Helder Rodrigues Yamaha verliet, zijn we op zoek gegaan naar een andere rijder met de kwaliteiten om in de top 5 te rijden. Verhoeven heeft de ervaring en de snelheid om dat te presteren.’’

Verhoeven gaat naar de Dakar met zijn eigen team, maar met volledige fabrieksondersteuning van Yamaha. ,,Ik heb de juiste mensen om me heen. Voormalig Dakarrijders Henk Vercoelen en Willy Wientjes helpen mij in de voorbereiding. Yamaha geeft me een monteur mee voor de technische ondersteuning. Ik ben op allerlei mogelijke manieren betrokken bij het opbouwen van de motor.’’

Zo was Verhoeven woensdag de hele dag in Frankrijk om zijn wensen te bespreken ten aanzien van de motor. ,,Het is wel duidelijk dat er bij Yamaha ontzettend veel ervaring zit. Ze weten daar echt waar ze over praten. Details waar ik afgelopen jaar niet eens aan toe was gekomen, daar hebben zij al over nagedacht. Het voelt allemaal heel prettig en professioneel.’’

Arno Sunnotel, directeur van Yamaha Nederland, is blij met zijn nieuwe rijder. ,,Ik geloof dat dit een combinatie is met de potentie om te winnen. De Dakar Rally is een belangrijk evenement voor Yamaha. Het is geweldig als je dan een Nederlander vooraan hebt rijden.’’

Verhoeven reed in 2005 zijn eerste Dakar. Zijn beste resultaat bereikte hij in 2009, toen hij als achtste eindigde. Verhoeven behaalde tot nu toe drie etappezeges in de Dakar. In de editie van 2012 behaalde hij twee top 3-finishes. ,,Ik heb bewezen dat ik de kwaliteiten heb om etappes te winnen. Ik had een paar keer in de top 5 kunnen eindigen als ik niet tegen pech en mechanische problemen was aangelopen. Met de betrouwbaarheid en de snelheid van de Yamaha 450 hoop ik nu eindelijk te kunnen laten zien wat ik écht waard ben. Het is een mooi motortje. Licht en slank. Ik ben er helemaal blij mee.’’

Yamaha heeft een rijke historie in de Dakar, met acht eindzeges in de motorcategorie. De allereerste Parijs-Dakar, in 1979, werd gewonnen door Cyril Neveu met de legendarische Yamaha XT500. In de jaren ’90 schreef Stéphane Peterhansel de Dakar zes keer op zijn naam met Yamaha.

Afbeelding
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Alex_79

Berichtdoor alleskids1971 » za sep 08, 2012 10:44

hopelijk vind Verhoeven hier WEL zijn ding, want hij heeft toch al wat fabrieks steun achter zich gehad en weer terzijde geschoven
alleskids1971

Berichtdoor Alex_79 » zo sep 09, 2012 14:27

Als je KTM bedoelt, tsja, daar was hij een goede waterdrager die ook voor etappes kon gaan, Sherco was geen fabrieksteam, eerder semi-amateur, elke keer geknoei met die motor.
Alex_79

Berichtdoor Alex_79 » wo okt 03, 2012 10:27

Ook Peter van Merksteijn sr. gaat weer Le Dakar rijden. Hij staat in Lima aan de start in een Overdrive Toyota

Bron: racexpress.nl

Peter van Merksteijn is een vervend raceliefhebber. Zo won hij in de Porsche Spyder met Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen de LMP2-titel en de 24U van Le Mans. Toch ging zijn voorkeur uit naar de rallyracerij en in Le Dakar had hij ook nog unfinishing business. Daar komt verandering in, want vandaag werd Peter van Merksteijn sr. toegevoegd aan het lijstje van Nederlanders die zal deelnemen aan de Dakar rally in januari 2013. De Hengelose rallyrijder zal samen met de Belgische navigator Eddy Chevallier deelnemen in een Toyota Hilux, waaronder meer Giniel de Villiers vorig jaar nog derde mee werd in de zwaarste rally ter wereld.

Voor Van Merksteijn is de Hilux niet onbekend, want hij reed hier onder meer verschillende rally’s mee in Europa. Ook zal het voor de Nederlander een weerzien zijn met de Dakar rally, nadat hij in 2009 deel nam in een BMW van het X-Raid Team. Maar helaas vatte deze vlam en brandde daarna volledig uit. Het doel van Peter van Merksteijn zal zijn om in de top tien te eindigen van de zwaarste rally ter wereld. De Dakar rally zal op 5 januari starten in de Peruaanse hoofdstad Lima en zal eindigen in Chilli.

Afbeelding
Alex_79

Berichtdoor Holkers » wo okt 03, 2012 10:32

Wat een verschrikkelijk slechte manier om een bericht te tikken zeg (even tussendoor)

Top 10 moet haalbaar zijn, mits alles heel blijft enzo (standaard toevoeging als je het over Dakar hebt)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Henry » vr okt 12, 2012 17:00

Henry

Berichtdoor ZZR Fan » vr okt 12, 2012 17:49

De sponsor wordt heel subtiel in beeld gebracht :lol:
Afbeelding
ZZR Fan

Berichtdoor Alex_79 » vr nov 09, 2012 12:08

Holkers schreef:Wat een verschrikkelijk slechte manier om een bericht te tikken zeg (even tussendoor)

Nieuw artikeltje over de presentatie van Team De Rooy.

http://www.racexpress.nl/index.php?nav= ... &nid=45556

Wat me negatief opvalt is dat ze niet lijken te weten dat Jo Adua al een paar jaar voor De Rooy rijdt, was er vorig jaar ook bij.
Alex_79

Berichtdoor alleskids1971 » vr nov 09, 2012 14:23

wat mij opvalt, is dat Gerard de Rooy de enige is met een neus-truck. Stacey houd het blijkbaar liever bij een forntstuur cabine, wel met nieuwe updates, Evo III. Maar Biasion moet het met een "oude"' Evo II doen, terwijl Kuipers wel een Evo III rijd. Ik had verwacht dat team De Rooy het winnende neus concept verder zou uitbuiten, dus met 3 neuzen aan de start in 2013.
alleskids1971

Berichtdoor Alex_79 » vr nov 09, 2012 14:46

Tja, die Torpedo cabine is speciaal op een Trakker chassis gezet vanwege Gerards' rugproblemen, opgelopen na een zware crash in de Silkway. Wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de rest er dan ook mee uit de voeten kan.

Dat Biasion geen nieuwe Trakker heeft vind ik idd ook apart. Had het andersom verwacht (Kuipers de oude en Miki de nieuwe)
Alex_79

Berichtdoor borbase » vr nov 09, 2012 16:08

misschien een geld kwestie :D
borbase

Berichtdoor alleskids1971 » vr nov 09, 2012 23:10

aan de logo's op de truck te zien levert FERM een flinke bijdrage, blijkbaar genoeg om Iveco's fabriekrijder Biasion naar het tweede plan te schuiven.

Ik ben lichtleijk verbaasd dat Tim Coronel de McRae familie verlaten heeft en voor het team Van Koolen/Van der Goorberh heeft gekozen. De McRae 2x2 was Tims baby. Hij was bezig haar op te laten groeien, van babystapjes, door de kinderziektes heen tot een klassements wagen.
alleskids1971

Berichtdoor Alex_79 » za nov 10, 2012 17:47

alleskids1971 schreef:Ik ben lichtelijk verbaasd dat Tim Coronel de McRae familie verlaten heeft en voor het team Van Koolen/Van der Goorberh heeft gekozen. De McRae 2x2 was Tims baby. Hij was bezig haar op te laten groeien, van babystapjes, door de kinderziektes heen tot een klassements wagen.

Tim wilde óf met een electrische McRae of met iets anders: een bommetje zoals hijzelf opmerkte. Hij kon wéér de batterijen niet geleverd krijgen voor de electrische McRae buggy en is met VdG en Koolen om de tafel gaan zitten. Volgens Tim was het een verschil als tussen een HRT en een Mclaren. Als je naar de hoeveelheid kinderziektes kijkt die de Gokobra's vorig jaar hadden klopt dat wel, want Mclaren heeft daar ook nogal eens last van in de F1 :P
Alex_79

Berichtdoor ZZR Fan » wo nov 14, 2012 11:07

Is er ergens een lijst met geaccepteerde inschrijvingen te vinden?
Afbeelding
ZZR Fan

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden