plaatsen rally

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

plaatsen rally

Berichtdoor niek » di aug 03, 2004 23:50

Misschien een beetje domme vraag maar op welk soort wegen mogen er in nederland rally gehouden worden? In 8x gaan ze zelfs door de bebouwde kom en in de zuiderzeerally langs een snelweg. Heeft dit met de gemeente zelf te maken of zijn er regels voor? Want ik woon in rijsbergen ( mss kennen jullie het wel van 2*2 proeven van bhv) en heb voor ongeveer 10 km aan mooie rallyproef gevonden, ik ken de wegen daarow best goed en het is 10 km mooie proef, weet zeker dat jullie het ook supermooi zullen vinden, toevallig sluit dat stuk ook op een proef aan dus zouw je een hele lange proef kunnen maken. Maar ok ik dwaal af, hopelijk hebben jullie wat antwoorden
niek

Re: plaatsen rally

Berichtdoor Holkers » wo aug 04, 2004 7:24

op zich allemaal, MITS er een vergunning / toestemming voor verkregen KAN worden.

Maar voor die zaken is Aart denk ik de 'aangewezen' man hier die je dat kan uitleggen
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Martijn_Braat » wo aug 04, 2004 8:25

Of Jan 8x moet even reageren. Ik meen dat hij destijds op eigen houtje een proef heeft geregeld (Prinsenbeek?) en deze min of meer kant en klaar bij de organisatie heeft aangeboden.
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Martijn_Braat

Re: Re: plaatsen rally

Berichtdoor StevenK » wo aug 04, 2004 8:38

Toivonen wrote:
Of Jan 8x moet even reageren. Ik meen dat hij destijds op eigen houtje een proef heeft geregeld (Prinsenbeek?) en deze min of meer kant en klaar bij de organisatie heeft aangeboden.

Jan 8X *is* toch meer een onderdeel van de organisatie ?

Overigens: een proef over de landsgrenzen heen kun je volgens mij vergeten, omdat de regels teveel verschillen, is het imho onmogelijk een verzekering af te sluiten die echt alles goed afdekt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor nkroeze » wo aug 04, 2004 8:43

Het is vaak zelfs al lastig om een proef over de gemeentegrens, laat staan provinciegrens te krijgen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel erg moeilijk!

In principe kan een proef over alle wegen lopen, behalve wegen van staatsbosbeheer (nieuwe Flora & Fauna wet, daarom geen onverhard meer op de Dronterweg) en zullen gemeente/aanwonenden vaak niet akkoord gaan moet proeven door dorpen heen (ja, BHV wel, leuk!). Ook het afsluiten van grote A of B wegen zal gepaard moeten gaan met een goede omleiding (zoals wederom de grote rotonde op de Dronterweg)...
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Re: Re: Re: plaatsen rally

Berichtdoor Martijn_Braat » wo aug 04, 2004 11:42

Steven wrote:
Toivonen wrote:

Jan 8X *is* toch meer een onderdeel van de organisatie ?

Toen was mr. De Wit nog geen lid van de organisatie, zal pas zijn gekomen na het 'regelen' van Prinsenbeek (en hij is mogen blijven na het weggaan van Prinsenbeek).
Het is overigens onmogelijk om een proef op belgisch grondgebied te krijgen. Enkel de bestaande Belgische rally's worden gehandhaafd. Aan een nieuwe rally met een proef op Belgisch grondgebied wordt door de overheid niet meegewerkt.
Martijn_Braat

Berichtdoor John » wo aug 04, 2004 17:17

Sommige wegen in Nederland hebben verschillende eigenaren. Zo kan van 1km weg er 100 van de gemeente zijn, 100 van de provincie, 100 van rijkwaterstaat, 100 van natuurmonumenten, 100 van staats bosbeheer, 100 van het waterschap en nog een 400 prive.
Al deze mensen/instellingen moeten toestemming verlenen. Om die rede is er dan ook geen rally meer in midden Noord-Holland. Het is geen doen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Cya John
John

Berichtdoor Aart » wo aug 04, 2004 20:27

Zeker geeft het aanvragen van vergunningen problemen. Maar...veelal zijn die wel op te lossen. Belangrijkst is dat je moet proberen met 1 gemeente te maken te krijgen. Vaak is de gemeente ook de wegbeheerder. Dan zit je dus op rozen als je de gemeente mee hebt.

Anders wordt het als je proef deels over wegen gaat die niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen. Denk hier inderdaad aan bospaden e.d. Daar moet je vaak toestemming voor krijgen van bijv. Staatsbosbeheer. En die is niet zo makkelijk om te krijgen van hen.

In Almere hadden wij bijvoorbeeld voor KP Almerezand te maken met gemeente, staatsbosbeheer en een particuliere eigenaar.
Met veel overleggen en schaderegelingen afspreken kom je er vaak wel uit.
Rally is NOT a crime. 8) Bier zuipen als toeschouwer WEL! :evil:
Aart

Berichtdoor niek » do aug 05, 2004 21:44

Ja ok dat kan misschien welv een probleem zijn want de 1e kilometer van de in mijn gedachten proef loopt door de gemeente breda en de rest door de gemeente zundert. Maar als je zon proef gewoon kan voorstellen waarom niet, wie weet vind de organisatie het wel wat. Of denken jullie daar anders over?
niek

Berichtdoor kraats » do aug 05, 2004 22:49

niek wrote:
Ja ok dat kan misschien welv een probleem zijn want de 1e kilometer van de in mijn gedachten proef loopt door de gemeente breda en de rest door de gemeente zundert. Maar als je zon proef gewoon kan voorstellen waarom niet, wie weet vind de organisatie het wel wat. Of denken jullie daar anders over?

==================
Ik denk dat iedereen er in de basis wel zo over denkt maar wanneer je een gemeente grens overschreid met welk evenement dan ook dien je de vergunning aan te vragen bij de provincie. Dit geld niet per rally maar bijvoorbeeld per proef, wandeltocht, optocht of weet ik veel wat. En daar zit het probleem, want ik heb begrepen dat die procedure niet werkbaar is. Schijnt te lang te zijn. Als je per proef naar de provincie moet voor een vergunning wordt dat erg lastig. Vraag me nu even af hoe dat bijvoorbeeld met de vierdaagse van Nijmegen geregeld is, of is dat binnen de eigen gemeente? Zo hebben wij ook wat ideeën voor een rally gemaakt op verzoek van een organisatie. Helaas gaat deze organisatie nog voor oude proeven, die overigens ook erg mooi zijn.

Maarja contacten met "nieuwe" gemeenten zijn niet zomaar even gemaakt, denk ik.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor Martijn_Braat » do aug 05, 2004 23:27

Als uitbreiding voor Achtmaal moet je eens rondom De Rith gaan zoeken. Daar liggen schitterende weggetjes met relatief weinig omwonenden. Heb daar voor de gein een paar jaar terug een proef geconstrueerd van 10 km. Dat is gemeente Breda maar die doen volgens mij niet zo moeilijk. Mijn vader organiseerd een rally voor klassieke auto's (rally van de grensstreek) en bij het aanvragen van een vergunning dit jaar kreeg hij van de gemeente Breda meteen een vergunning geschikt voor snelheidsrally's.
Na een belletje dat dit nu ook weer niet de bedoeling was is de vergunning weer veranderd. Ik weet niet of dit een foutje van de gemeente was of dat ze ontzettend zitten te springen om een snelheidsrally binnen de gemeentegrenzen.
Martijn_Braat

Berichtdoor MaxHuyse » za aug 07, 2004 10:46

Niek,

Als een KP gemeentegrenzen overschreidt moet je de vergunning via de provincie regelen, heb ik wel eens begrepen. Alleen de toestemming van de beide gemeenten is dan om de een of andere reden niet genoeg.
Die eerste kilometer in de gemeente Breda brengt dus een hoop extra organisatorische problemen.

Je ziet wel dat KP's op een paar meter van de gemeentegrens starten of finishen om het oppervlak van de gemeente helemaal uit te melken. Voor verbindingsroutes hoef je vergunningen te hebben, maar misschien dat je het moet melden (?).

Max
MaxHuyse

Berichtdoor nkroeze » za aug 07, 2004 13:11

Klopt Max, en zoals eerder gezegd is een provincie met dit soort zaken een lastige instantie.

Het melden aan gemeenten moet altijd, want je rijdt met wedstrijdnummers op de deuren, wat volgens de wet niet mag en waar je dus een ontheffing voor zou moeten hebben.
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor Werner » wo aug 11, 2004 13:49

nkroeze wrote:
Klopt Max, en zoals eerder gezegd is een provincie met dit soort zaken een lastige instantie.

Het melden aan gemeenten moet altijd, want je rijdt met wedstrijdnummers op de deuren, wat volgens de wet niet mag en waar je dus een ontheffing voor zou moeten hebben.

???

Is dat verboden? Bij mn ouders in het dorp zie ik af en toe een gele (straat) Nissan Micra met een nummer 32 op zijn deuren. Waarom weet ik niet, maar dat mag dus niet?
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner

Berichtdoor nkroeze » wo aug 11, 2004 14:43

Dat zeg ik ja
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
Afbeelding
nkroeze

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl