KNAF legt boetes op tijdens Autosoft Vechtdal Rally ?????

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

KNAF legt boetes op tijdens Autosoft Vechtdal Rally ?????

Berichtdoor patlip » do jun 27, 2013 22:18

KNAF legt boetes op (Brandblussers) tijdens Autosoft Vechtdal Rally ?????

Dit vraagt om uitleg.

Deel hier uw ervaring.
LIPSTICK stickers
patlip

Berichtdoor BartS » do jun 27, 2013 22:42

Bij de finish van een van de klassementsproeven werd er naar de brandblusinstallatie gekeken door een technisch commissaris. Waarschijnlijk vooral of deze aan stond / de pin eruit was.

Bij ons was de pin eruit, dus was er geen probleem. Wij hebben dus ook geen boete ontvangen.

Ik geloof dat de ophef vooral ontstaan is door de manier waarop de KNAF de boetes heeft uitgedeeld. Zonder aankondiging simpelweg een rekening sturen is een beetje aparte gang van zaken.
BartS

Berichtdoor MartijnB » do jun 27, 2013 23:42

De ophef is ook door wat andere reden ontstaan denk ik.

Een pin die eruit is of niet.Of een lampje dat wel of niet brand wil niet zeggen of het systeem ook daadwerkelijk wel werkt.
Nu ken ik het reglement niet exact wat die brandblus systemen betreft.

Maar kan me voorstellen dat er zal staan dat het systeem moet werken. En de manier van controleren wat men hier heeft gedaan is niet het bewijs of het daadwerkelijk ook echt werkt.

Een dashboard van een auto bijvoorbeeld kan je goed de lampjes aan sturen bij contact aan ook al zit er geen motor in.

De lampjes willen niet direct zeggen dat de motor ook daadwerkelijk wil aanspringen, of uberhaubt aanwezig is.

Ik was er zelf niet bij. Maar de manier van doen en 39 equipes zo een boete op sturen met een betalings termijn van maar liefst 48 uur komt wel enigszins vreemd over ja.

Het komt dan al snel over als zijnde "wij van de KNAF hebben geen geld meer en proberen zo op deze manier net als de staat de burger te bestelen om onze beurs te vullen".

Ik mag aannnemen dat dat niet de bedoeling van de KNAF is. Maar kan me goed voorstellen dat het zo overkomt. vooral de betalingstermijn van 48 uur.

En degene die erover gaat is t/m maandag weg en niet bereikbaar ivm Ypres...........
Laatst bijgewerkt door MartijnB op vr jun 28, 2013 8:56, in totaal 1 keer bewerkt.
MartijnB

Berichtdoor rutger205 » vr jun 28, 2013 8:26

Allemaal heel merkwaardig. Waarom wordt dit aspect niet tijdens de keuring met de deelnemers opgenomen? Daar wordt toch vooral op veiligheid gekeurd? Een buitenstaander zou kunnen denken dat de veilgheid bij de dames en heren keurmeesters helemaal geen rol speelt. In plaats van die extra controle nog voor kp1 uit te voeren wordt gewacht tot na de finish van kp4, dus ze laten gewoon de deelnemers de eerste 4 proeven rijden....... En vervolgens maar gauw faktuurtjes sturen naar vooral de hobbyrijders, gewoon ranzig dus.

Rutger-Jan Hesselink
rutger205

Berichtdoor G33R7 » vr jun 28, 2013 8:35

Het was inderdaad een stuk minder geldzuchtig over gekomen als ze ergens halverwege de rally hadden gecontroleerd en de desbetreffende equipes te diskwalificeren.
G33R7

Berichtdoor MartijnB » vr jun 28, 2013 8:58

rutger205 schreef:Allemaal heel merkwaardig. Waarom wordt dit aspect niet tijdens de keuring met de deelnemers opgenomen? Daar wordt toch vooral op veiligheid gekeurd? Een buitenstaander zou kunnen denken dat de veilgheid bij de dames en heren keurmeesters helemaal geen rol speelt. In plaats van die extra controle nog voor kp1 uit te voeren wordt gewacht tot na de finish van kp4, dus ze laten gewoon de deelnemers de eerste 4 proeven rijden....... En vervolgens maar gauw faktuurtjes sturen naar vooral de hobbyrijders, gewoon ranzig dus.

Rutger-Jan Hesselink

Vooraf hoeft ie niet te werken Rutger. Maar tijdens de proef wel.

Feit een lampje niet direct waarborgt dat het systeem wel werkt. Een niet verwijderde pin is een ander verhaal.

Mijns inziens een dubieuze manier van constateren/controleren dus.

Lijkt me voor de betroffen equipes ook reden genoeg om niet te betalen........
MartijnB

Berichtdoor Turboboost » vr jun 28, 2013 9:50

En zo jaag je (nog) meer deelnemers weg.... :cry: ...de grens over.

Ben er niet bij geweest maar is het niet fair eerst een waarschuwing uit te delen en iemand de kans geven het eerst te herstellen (pin er uit halen is een kleine moeite :wink: ). Zoals ik het nu lees is er direct een boete uitgedeeld?
Ben zelf toezichthouder bij de overheid maar daar werkt het zelfs niet op de wijze die de KNAf hier heeft toegepast. :?
In veel gevallen zal het een kwestie van 'vergeten' zijn en zeker niet moedwillig. Tenslotte is het voor je eigen veiligheid.

Overigens werkten wij altijd met een controlelijst voordat de auto naar de proef ging. Werkt prima en dan vergeet je dit soort kleine zaken ook niet. 8)
Turboboost

Berichtdoor G33R7 » vr jun 28, 2013 9:59

Nou een waarschuwing is natuurlijk kansloos. Een vergrendelde blusinstallatie op de proef moet gewoon niet kunnen! Daar mag best streng op gecontroleerd worden. Maar diskwalificatie was voldoende gewoon is mijn opzicht.
G33R7

Berichtdoor Jacco Hartog » vr jun 28, 2013 10:58

38 deelnemers diskwalificeren...
66 aan de finish min 38 = 28 deelnemers

Dan krijg je een aparte uitslag... :shock:
Eigen Bedrijf: StreetXclusivE.com
Opbouw RallyAuto: Hartog Rallysport
Jacco Hartog

Berichtdoor sebas » vr jun 28, 2013 11:29

Tsjah iedereen weet dat die pin uit je blussysteem moet......maar het ins inderdaad wel een beetje overdreven om zo te straffen....
sebas

Berichtdoor Götz » vr jun 28, 2013 12:05

G33R7 schreef:Nou een waarschuwing is natuurlijk kansloos. Een vergrendelde blusinstallatie op de proef moet gewoon niet kunnen! Daar mag best streng op gecontroleerd worden. Maar diskwalificatie was voldoende gewoon is mijn opzicht.

Volgens mij heb je het niet helemaal bij het juiste eind..... Denk dat de meeste rijders liever een relatief 'kleine' boete betalen in plaats van gediskwalificeerd te worden. Heb je al eens voorzichtig uitgerekend wat een gemiddelde rally (sprint) kost......

Daarbij gaat het niet of de boete al dan niet terecht is. Bij stopfinish KP4 werd feit geconstateerd. Iedereen mocht zijn weg verder gewoon vervolgen. Dus TC en Spoco's accepteerde deze onveilige situatie van sommige equipes omdat ze niet ingrepen!? Tijdens rally verder niets gezegd cq gepubliceerd. Gisteren viel plotsklaps een boete op de deurmat. Beetje vreemde gang van zaken.....
Götz

Berichtdoor Holkers » vr jun 28, 2013 12:29

Wat is de hoogte van de boete dan?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Jacco Hartog » vr jun 28, 2013 12:31

Volgens deze lijst van de knaf hebben deze rijders inmiddels een boete gehad...
maar bij niemand is iets fatsoenlijks aangegeven dat er iets mis is met hun brandblus instal.
Kp5 is gewoon iedereen gestart met nu wel of geen geblokkeerd of werkend systeem.
Niemand hoort er niets van tot een week erna een boete op de deurmat valt.

Een discussie wel of niet...
Maar dit kan toch niet de gang van zaken zijn bij de Knaf.

05. Claude Bal
08. Adwin Hoondert
09. Antoine v Ballegooijen
10. Gerben Brouwer
11. Martin v Iersel
14. Marco Schapers
18. Dick v Dijk
24. Kevin v Deijne
25. Maarten v Tienen
27. Mats v Brand
28. Antoine Biesheuvel
29. Anton v Limpt
34. Roy Clijnk
36. Rene Waarzyniak
38. Sjef Meersschaert
39. Henk Bakkenes
41. Niek Sanders
42. Albert Bouwhuis
43. Harry Meijers
45. Eep Borgers
47. Elbert Deij
48. Jacco Hartog
53. Raphael Gianotten
54. Will Schouten
57. Diter Toprek
59. Arjen v Drunen
61. Gert-Jan Kobus
63. Stijn v Bree
64. Albert Wermink
66. Bas Lensen
70. Rutger-Jan Hesselink
71. Andre Bouwmeester
72. Stefan Goverts
74. Arno v Beek
79. Eric Nieuwenhuizen
86. Hans Rijks
90. Marrie Borgers
91. Goska Lyszkowska
Jacco Hartog

Berichtdoor Jacco Hartog » vr jun 28, 2013 12:35

38 x 125,- euro maar we zijn gematst (bedrag zou 8 keer zo hoog geweest zijn... :shock: )
Jacco Hartog

Berichtdoor Turboboost » vr jun 28, 2013 12:57

Nou een waarschuwing is natuurlijk kansloos. Een vergrendelde blusinstallatie op de proef moet gewoon niet kunnen! Daar mag best streng op gecontroleerd worden. Maar diskwalificatie was voldoende gewoon is mijn opzicht.

Yep, gewoon boete opleggen (waarbij men nog steeds onveilig heeft rondgereden na de constatering zoals ik hier nu lees) is de oplossing :idea:. Bij een volgende rally zal een ieder inderdaad wel 2x kijken of inderdaad de pin er uit is. Punt gemaakt. Maar dat er teams zijn die net niet aan de start kunnen staan omdat het budget op gaat aan dit soort boetes, de relatie tussen de teams en TC weer op scherp gezet is e.d. moeten we dan maar even voor lief nemen.... :wink:
Turboboost

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden