WRC; nieuws en geruchten

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor erikjan » wo nov 20, 2013 12:48

toch jammer dat er tot op heden geen fabrikanten brood hebben gezien in de RGT klasse

Aston, Porsche, Jaguar, Donkervoort, ... , (ik droom even verder)
erikjan

Berichtdoor mmrizio » wo nov 20, 2013 22:43

JoostS schreef:From the end of 2014, R4 cars (Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer) will no longer be authorised to compete in Europe, although they will be able to continue for an additional year in Africa and Asia. S2000 and RRC cars will continue to be eligible, but there won’t be any new homologations.

Ik neem aan dat dit geldt voor WK Rallies, niet voor lokale kampioenschappen? Lijkt me dat de KNAF daar over gaat.

Op WK niveau konden de R4's onder de meeste omstandigheden de S2000's, RRC's en R5's niet bijhouden. Maar het blijft een aparte beslissing.

Maurice
mmrizio

Berichtdoor rallydre » wo nov 20, 2013 23:41

Een behoorlijke domper voor Heuvel Motorsport die als een van de weinigen veel geïnvesteerd hebben in de verdere ontwikkeling van de R4. O.a. veel effort in een sequentiële bak gestoken.

Anderzijds gaan de tweeliters steeds verder uit de sport verdwijnen en is 't vanuit dat oogpunt misschien juist het doortrekken van een lijn. Jammer is t wel.

Wat ik er ook uit opmaak is dat we tot Maart Kevin niet hoeven te verwachten in het ERC aangezien de R5's van het PSA concern dan nog geen R5 gehomologeerd hebben. De eerste drie sneeuwwedstrijden vallen dus vast af. Hopelijk Ierland?

Zou mooi zijn als we in Ieper een Nederlands duel krijgen, aangezien Weijs nauw betrokken is bij de R5 ontwikkelingen bij Citroën... Dromen mag toch?
rallydre

Berichtdoor BartS » do nov 21, 2013 9:16

In Nederland is het sowieso toegestaan om in Groep N/A te rijden met een maximaal 4 jaar verlopen homologatie. Daarna zullen ze naar Groep H moeten. Blijft wel een aparte beslissing van de FIA om deze rally-iconen zo buiten spel te zetten... :roll:
BartS

Berichtdoor kolkie » do nov 21, 2013 15:34

BartS schreef:In Nederland is het sowieso toegestaan om in Groep N/A te rijden met een maximaal 4 jaar verlopen homologatie. Daarna zullen ze naar Groep H moeten. Blijft wel een aparte beslissing van de FIA om deze rally-iconen zo buiten spel te zetten... :roll:

De andere merken zullen wel een betere lobby hebben (fabrikanten). Ik krijg niet het idee dat Subaru of Mitsubishi op dit moment nog enige vorm van investering in de sport doen. Die hele R4 ontwikkeling is allemaal werk van onafhankelijke partijen (MML, Heuvel, etc.) --> een duidelijk minder dikke vinger in de pap.
kolkie

Berichtdoor mmrizio » vr nov 22, 2013 10:25

Het lijkt me dat FIA alleen klassen wil hebben met fabrikanten die investeren in/voor de sport. Daar zit natuurlijk ook wel wat in, want die genereren publiciteit, wat natuurlijk goed is voor iedereen.

Maar het blijft jammer dat hiermee het WK doek valt voor de generatie rally wagens die de sport sinds midden jaren '80 op de kaart hield. Eerst als Gp A in het WRC en na de opkomst van de 'echte WRC's' in het PWRC en WRC2. Al was het misschien onvermijdelijk nadat ook Mitsubishi en Subaru stopten met doorontwikkelen.

Hoe moet de volgende generatie rally fans zich nu inbeelden dat ze ook een beetje rally kunnen rijden? In een Polo met een paar rally-strepen, of een Fiesta met een extra spoiler?

Ik ga nog even wat oude rally beelden downloaden en onze classic Impreza aanzwengelen....
mmrizio

Berichtdoor BartS » vr nov 22, 2013 11:19

De enige rallyauto's die nog standaard zijn zijn nu de R1's, behoorlijk saai... Voor alle andere klasses moet er al veel aangepast worden...
BartS

Berichtdoor Jan Kamphuis » vr nov 22, 2013 12:48

Langzaam de rallysport uitkleden. Heb zo het idee dat de naam FIA tegenwoordig meer staat voor Formule 1 Is Alles :(
Jan Kamphuis

Berichtdoor Holkers » vr nov 22, 2013 13:21

Dat is lekker makkelijk wijzen. De FIA wil graag 1 universele motor in vrijwel alle top-klasses (de 1.6T) en is nu met het WRC, F1, WTCC en waar nog meer goed op weg om dat te realiseren. Nadeeltje is dan dat ze 'last' hebben van (oudere) auto's die een 2.0T aan boord hebben en bij een 1.6T met een andere restrictor of zelfs zonder turbo 'last' hebben van de R4 klasse.

Ik ben zelf tegen een universele motor, zeker met deze kleine inhoud, maar dit is de weg die de heren in pak willen bewandelen.

Vroeger had je de groep-B en daarna een gat met wat op dat moment werd bestempeld als een soort "Polo met strepen of een Fiesta met een extra spoiler", toch is er na jaren verder ontwikkelen die classic Impreza op de weg gekomen...

Maarja, nog 10, 15 jaar verder en er zit een electromotor in hoor, dat gaat echt niet lang meer duren
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor BasJBuitendijk » vr nov 22, 2013 13:50

Het valt niet mee om het leuk te houden als het betaalbaar, veilig en milieuvriendelijk moet zijn. :? maar dat we richting electrisch (met H2 brandstofcellen) gaan, staat wel vast. Jammer van het geluid. Je moet toch niet denken aan Kleinjan in een Porsche met het geluid van een scheerapparaat. Aan de acceleratie op electriciteit zal het overigens niet liggen. Groep B snelheden zijn haalbaar, dus ook voor (veilig) electrisch rijden zullen weer restricties bedacht worden. Is het cirkeltje dan rond of wordt het een streep (door de rekening)?
BasJBuitendijk

Berichtdoor BasJBuitendijk » vr nov 22, 2013 16:35

Heb je belangstelling voor alternatieve brandstoffen en H2/brandstofcel technologie in het bijzonder, neem dan eens een kijkje op mij Google+ community met de naam 'Hydrogen cars'.

https://plus.google.com/u/0/communities ... 8318781733

(nieuwe link geplaatst - eerdere werkte niet)

Het artikel van de TU Delft en hun Forze team H2 racewagen is een aanrader.
Laatst bijgewerkt door BasJBuitendijk op vr nov 22, 2013 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.
BasJBuitendijk

Berichtdoor Holkers » vr nov 22, 2013 17:06

en:

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/rtlgp/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/2013/11_november/131121_DiGrassi_test_FormuleE_auto.xml

Dit is na de 1.6T de volgende stap in de F1
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor mmrizio » vr nov 22, 2013 17:39

@Maarten: met de 'Polo met strepen' bedoelde ik straatauto's. De tijd dat je zelf in een nieuwe auto kon rijden die nauw verwant was met een (top) rally auto is definitief afgelopen. Hoe geweldig een Fiesta ST ook is, je kunt 'm niet vergelijken met een Impreza, Lancer Evo, 'Cossie' of 'Integrale'.

Ik heb in principe geen probleem met 1.6T motoren. Ik geloof ook niet dat de oude 2.0T motoren een bedreiging waren. De nieuwe WRC's zijn sneller dan de oude WRC's, dus R4's hoeven ze al helemaal niet te vrezen. Ook in de WRC2 konden ze het net niet bijhouden.

Electrische auto's zie ik ook niet als een bedreiging. Een stuk beleving valt weg, maar dat wordt wel weer gecompenseerd.

Maurice
mmrizio

Berichtdoor BasJBuitendijk » vr nov 22, 2013 17:55

Dit is na de 1.6T de volgende stap in de F1

Ta, ta, ta, ta....tata
BasJBuitendijk

Berichtdoor jos kerremans » vr nov 22, 2013 18:30

Electrische F1 ? Is er toch nog hoop voor circuit park Zandvoort.
Geen geluidsoverlast.
jos kerremans

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden