Het officialtekort in Nederland

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor Boes » wo okt 15, 2014 19:48

Dag mensen, een vraag/stelling:
We weten allemaal dat het aantal actieve officials in Nederland alleen maar afneemt en organisaties het steeds moeilijker krijgen om genoeg mensen te mobiliseren om alle proeven bezet te krijgen. Elke official zal zijn eigen redenen hebben om wel of niet naar een evenement te gaan, geen tijd, geen zin, te ver weg, geen aansprekend deelnemersveld, en noem zo maar op. Een reden die de laatste tijd echter ook steeds vaker gehoord wordt is: "het wordt me allemaal veel te duur". Begrijpelijk, want de meeste officials moeten toch een behoorlijk eind reizen voor een evenement en de meeste auto's zijn nog steeds benzine of diesel nodig om te rijden en de brandstofprijzen worden steeds hoger.
Daarom volgende vraag: Het is nu nog zo dat een official die naar een evenement (in Nederland) gaat een lunchpakketje krijgt, een officialpakketje en 's avonds een warme hap en thats it. Stel nu dat we in Nederland over zouden stappen naar het systeem zoals je vaak in België en Duitsland ziet: Je krijgt als official een lunch- en officialpakketje en daarnaast een X-bedrag per persoon (zeg bijvoorbeeld € 15,00 of € 20,00). De warme hap moet je dan zelf maar regelen. Zouden er dan meer mensen bereid zijn om te komen officiallen? Als je met 3 of 4 personen in een auto zit wordt het op die manier natuurlijk al een stuk aantrekkelijker op het gebied van de brandstofkosten.
Misschien is deze discussie al wel eerder gevoerd hier op het forum, ik kon het zo gauw niet vinden. Ik wil ook niet zeggen dat dit het systeem is wat het moet worden, maar als we met z'n allen de bal maar een beetje rond blijven schuiven komt het ook niet goed. Vandaar mijn vraag/stelling. Ik hoor graag jullie meningen, hetzij positief, hetzij negatief. Laten we met z'n allen proberen het tij te keren zodat we nog lang van de rallysport kunnen blijven genieten.
Boes
 
Berichten: 22
Geregistreerd: zo jun 06, 2010 19:48
Woonplaats: Thuis

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor hajojanse » za okt 18, 2014 11:20

Ik denk dat dit en begin is, wat de voorganger voorstelt.
Wat mij altijd verbaast heeft is het verschil tussen Nederland en Duitsland. In Nederland officials kursussen en trainingen, in Duitsland worden vaak lokale verenigingen mede ingezet. Als men naar de resultaten kijk met betrekking tot aantal ongelukken en problemen, dan zijn deze in Duitsland niet groter. Verder dient opgemerkt te worden, dat het aantal rallys in Duitsland vele malen hoger ligt.

Zou een eerste stap niet kunnen zijn 1 official van een official club en dan aanvullen met lokalemensen die de rallysport een warm hart toedragen en in hun buurt een dag mee willen werken. Dit kan men aan de lokale sportclubs vragen.

Vooraf kan men de niet officials op een avond trainen en briefen in wat voor hun plek belangrijk is. De official word dan een soort manager van de spot en stuurt de zg amateurs aan.

Hajojanse
Avatar gebruiker
hajojanse
 
Berichten: 53
Geregistreerd: do jul 12, 2007 19:37
Woonplaats: Duitsland

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor Dennisvo » za okt 18, 2014 12:23

Ik zou vooral rallyfans verder aanmoedigen om met een daglicentie official te worden voor een rally om ze zo te laten ruiken aan het official zijn. Ik heb liever een rallyfan als official dan iemand van bijv de Deltion opleiding beveiliging zoals in Hellendoorn die geen flauw benul hebben wat de gebruiken/regels zijn. Die zijn voor een echte official ook niet te 'managen' in 1 avond.
Dennisvo
 
Berichten: 484
Geregistreerd: za maart 15, 2014 23:24

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor kraats » za okt 18, 2014 12:30

edit: verwijderd!
Laatst bijgewerkt door kraats op zo okt 19, 2014 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor hajojanse » za okt 18, 2014 13:01

Mij vallen 2 dingen op.

1. Meteen weer spreken van licentie al is het voor een dag, is dit geen over-regulering. Dit woord en de evt kosten schrikken weer mensen af.
2. Er schijnt onvrede te zijn onder vele officials, zonde dit gaat te koste van de rallysport.

Voor 2, zou het niet mogelijk zijn om alle onvrede kort te benoemen, dan te plaatsen en dan kunnen de officials ook heb ik ook of niet zeggen tegen deze problemen. Dan het probleem met de hoogste score als eerste uit de weg proberen te ruimen. Ik denk prio ligt de officials zo ver mogelijk tegemet te komen, zonder officials geen rally.

Ik denk persoonlijk, dat het probleem begint bij overregulering, die al bij de gemeentes begint. Alles 20x waterdicht, terwijl waterdicht niet bestaat. Laat dit niet doorsijpelen naar de officials, anders vindt men er in 5 jaar geeneen meer.

Hajo Janse
Avatar gebruiker
hajojanse
 
Berichten: 53
Geregistreerd: do jul 12, 2007 19:37
Woonplaats: Duitsland

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor kraats » zo okt 19, 2014 9:42

Edit: verwijder.
Als er weer geld aan verdient moet worden doe ik er niet meer aan mee....
allemaal commercie over de rug van de officials en de sport.
Laatst bijgewerkt door kraats op zo okt 19, 2014 14:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor Hans Poortman » zo okt 19, 2014 11:39

wellicht kunnen een paar problemen opgelost worden met ons nieuwe systeem
Hans Poortman
 
Berichten: 208
Geregistreerd: za apr 15, 2006 19:53

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor Boes » vr okt 21, 2016 11:21

Toch het verhaal maar weer 'ns aanzwengelen...
We zijn inmiddels 2 jaar verder en om nu te zeggen dat de situatie er rooskleuriger op geworden is... Steeds meer evenementen krijgen steeds meer moeite om alles rond te krijgen. Met als gevolg proeven inkorten, proeven schrappen, onderbezetting, noem maar op.
Daarnaast zijn er a.g.v. de nieuwe regels per saldo steeds meer in plaats van minder mensen nodig.... Ik denk dat we zo langzamerhand op een breekpunt zitten.
Dus nogmaals de vraag: "Wat zou er moeten gebeuren om het tij te keren" (en door wie)...
Boes
 
Berichten: 22
Geregistreerd: zo jun 06, 2010 19:48
Woonplaats: Thuis

Re: Het officialtekort in Nederland

Berichtdoor rallymitchel » zo okt 23, 2016 20:36

Boes schreef:Toch het verhaal maar weer 'ns aanzwengelen...
We zijn inmiddels 2 jaar verder en om nu te zeggen dat de situatie er rooskleuriger op geworden is... Steeds meer evenementen krijgen steeds meer moeite om alles rond te krijgen. Met als gevolg proeven inkorten, proeven schrappen, onderbezetting, noem maar op.
Daarnaast zijn er a.g.v. de nieuwe regels per saldo steeds meer in plaats van minder mensen nodig.... Ik denk dat we zo langzamerhand op een breekpunt zitten.
Dus nogmaals de vraag: "Wat zou er moeten gebeuren om het tij te keren" (en door wie)...


Misschien moet het aantrekkelijker voor deze vrijwilligers gaan worden m als official langs de kant te kunnen staan. Het gebeurd regelmatig dat officials door diverse toeschouwers veel woorden naar hun hoofd krijgen gegooid wat de plezier er voor een aantal uithaalt. Vaak krijgen deze mensen alleen een krentenbol en moeten zelf al het eten / vervoerskosten zelf opbrengen (zover ik vernomen heb van een aantal Marshalls). Wellicht kan er daarnaar worden gekeken zodat deze mensen meer plezier beleven en wij als fans de komende jaren ook nog mogen genieten van het rallygeweld in NL?

Verdere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. Ik las dat de organisatie van de Twente Rally tevens nog op zoek was naar een flink aantal officials zodat niet nog meer kilometers hoeven te worden geschrapt.
http://www.rally-world.nl

Feel the world of Rally!
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 417
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Barneveld


Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron