Toen de route voor de Dakar 2016 werd aangepast na het wegvallen van zowel Peru als Chili, vreesden we eigenlijk dat er te weinig spanning zou komen, teveel sprints en te weinig drama. Maar dan is er altijd nog Uyuni, waar de deelnemers een stage omheen reden. Voor sommigen werd dat vrij naar Green day een boulevard van gebroken dromen.
https://www.youtube.com/watch?v=Soa3gO7tL-c#Voor Joan Barreda begint Uyuni zich tot een nachtmerrie te ontwikkelen. Vorig jaar vernietigde het zoutmeer zijn kansen in het klassement, vandaag was het weer raak. In de ijle lucht van Bolivia hield zijn blok ermee op en het duurde een uur voor Paolo Ceci, die deze rally ANWB is voor Bang Bang, kon meehelpen met sleutelen. Uiteindelijk ging Barreda met onderdelen uit Ceci's blok verder die op de truck van het team wachtte. Maar twintig kilometer ging het weer mis en uiteindelijk moest Ceci (wiens blok inmiddels gerepareerd was na de transplantatie) zijn kopman op sleeptouw nemen. Ze kwamen 5 uur na de winnaar als 102e en 103e binnenvallen in het bivak. Over vallen gesproken, we namen vandaag afscheid van Ruben Faria, die zijn pols brak in een zware valpartij. Ook Ivan Jakes is na een val uit de rally. Alain had nog het apartste verhaal. De Malinese Fransman crashte na de tweede bevoorrrading en kreeg een lekke tank, die in het slot zo erg ging druppelen dat zijn laarzen onder de benzine zaten. Om geen vonkjes en levensgevaarlijke brandwonden op te lopen reed Duclos de laatste 10 km heel... erg.. voorzichtig... naar... de finish. "De langste kilometers uit mn leven."
Vooraan zorgde een foutje van Antoine Meo voor een eerste schifting. De Fransman reed na honderd km verkeerd en trok Mattias Walkner, Kevin Benavides en Stefan Svitko mee in zijn val. Toby Price koos voor een andere koers, evenals Juan Pedrero Garcia en die kreeg weer Paulo Gonçalves achter zich aan. De Portugese wieltjeszuiger leek dankzij het goede kaartlezen van Pedrero Garcia ook te gaan winnen, tot hij met hoogteziekteverschijnselen wat gas terugnam. Aan de finish bleek hij 1m12s te hebben ingeleverd als derde. Walkner was inmiddels gekeerd nadat hij zijn fout had ingezien en wist met een flinke inhaalrace nog op 1m05s van de dagzege te komen, 2e plaats. Price zat overal goed, kwam verder niks tegen en lijkt na de eerste week in een flow te komen. Hij wint in ieder geval zijn derde rit en neemt tevens de tweede plaats over van Svitko, die vier minuten verliest en als vierde binnen is, vlak voor Helder Rodrigues en Pablo Quintanilla. Goncalves heeft nog maar 35sec over op Price, Walkner klimt naar drie op 2m50s en Svitko is ook algemeen vierde op 5m14s. De ongelukkige Meo verloor met zijn gezoek 12 minuten en zakt naar plaats 8, Benavides is zelfs 15 minuten verloren, maar dankzij de problemen van Barreda en Faria blijft hij zevende.
De NL'ers hadden wisselende ervaringen. Frans Verhoeven kwam met een van pijn vertrokken gezicht bij de eerste tankstop en dook meteen weg voor een sanitaire stop; hij moest 100 km van de stop al ontzettend nodig. Daarna ging het weer en reed Verhoeven de special, die vol haakse bochten, breuken en gaten zat op het gemak uit, 26e op 23 minuten van Price. Hans Vogels had alweer problemen met de hoogte, wat hij ook probeert, het wil niet lukken. Daar om reed hij extra voorzichtig door de proef en beëindigde een "dag-met-drie-letters" toch nog als 36e, maar zonder die hoogteziekte had het veel beter gekund. Robert van Pelt stond weer tussen de twee in op 34, Jan van Gerven werd 46e en leider in het kistenklassement Jurgen vd Goorberg was als vijftigste binnen. In het klassement is Verhoeven 27e, Van Pelt 31e en Vogels 45e.
Bij de quads ging gisteren de Egel er al uit met een olielek en koppelingsproblemen, maar vandaag is de tweede Dakarwinnaar in de quads naar huis. Ignacio Casale wilde toch teveel op de lastige proef en ging hard onderuit. Hij brak daarbij zijn sleutelbeen en is per heli afgevoerd. De Groene Tafel sloeg ook weer toe, zes quadrijders kregen straffen voor te snel rijden of gemiste waypoints. Brian Baragwanath liep daardoor een 3e plaats mis en viel met 11 minuten straftijd naar de vierde stek. Kees Koolen kreeg 19 minuten straf, wat hem een zesde plaats kostte en hij donderde daardoor uit de top10 als 13e. Grootste verliezer was Pablo Bustamante, al zal het de Argentijn waarschijnlijk worst wezen. Hij reed gisteren zijn ophanging krom en een band lek, wist met een hamer en een steen de rockerarm weer in vorm te meppen en regelde bij een oude boer een stuk waarmee hij de band provisorisch op de velg hield. Op 22 uur van de rest kwam hij nét voor de deadline binnenvallen, dronk wat en startte weer. Hij schijnt onderweg hazeslaapjes bij elke stempelpost te hebben gedaan en was als voorlaatste weer binnen vandaag op 11u van de kop. De Groene Tafel gaf hem als dank nog eens zeven uur tijdstraf wegens zijn avondklokoverschreiding.
De winnaars waren de Patronelli-broers: Marcos legde de ronde van Uyuni als snelste af en Alejandro werd 2e. Halfbakken voorbereid zijn is niet handig, maar als de rest valt en jij blijft rijden kan het ook. Alejandro neemt daardoor de leiding over voor Marcos met 2m48s, Sergei Karyakin rijdt op zijn Sonics verder en staat derde op 19 minuten. Alexis Hernandez kon niet profiteren van alle malheur om hem heen, de Peruviaan verliest zelfs een plek als zevende vandaag en zakt naar vier. Koolen staat nog wel in de top10 als 9e op 1u04m, Bas Nijen Twilhaar deed het onverwacht goed vandaag als 14e, waardoor hij nu de top20 binnenkomt als 17e.
Bij de auto's is er maar één ding dat Peugeot vooraf niet heeft getest: de betrouwbaarheid van hun DKR buggys. Sebastien Loeb ging tot nu toe vrij makkelijk door de stages, maar vandaag was het even aanpoten voor de man uit Hagenau. Twee lekke banden en een hangend gaspedaal betekenden acht minuten tijdverlies en Loeb is tevens de leiding kwijt aan Peterhansel, die rit met maar 17 tellen verschil won van Carlos Sainz. Yazid Al Rahji kwam de eer van Toyota verdedigen en deed het ondanks de nadelige omstandigheden (de Toyota's hebben turboloze V8's) goed genoeg om op zeven minuten derde te worden. Leroy Poulter kreeg een grote steen door zijn ruit en verloor 23 minuten. Het is even onbekend of Poulter en navigator Duncan Howie er blessures door hebben opgelopen. In ieder geval rijden ze nog, en dat kunnen we helaas niet meer zeggen van Bernard ten Brinke. Het doet denken aan wat Martin Prokop overkwam bij de rally van Duitsland twee jaar terug. De Zeddammer reed lek, wisselde een band en waarschijnlijk liet de hete remschijf de band in brand vliegen. Als rubber eenmaal brand helpt maar een ding, die band eraf krijgen. Lukt dat niet, dan is blussen zinloos. Zeer jammer voor Bernard en Tom Colsoul.
Erik van Loon had bijna hetzelfde, de achterkant van zijn Mini werd zo heet dat de Brabander zelfs brandwonden opliep toen hij een band moest wisselen. Toch kwam Van Loon nog als tiende in het bivak binnen. Maik Willems werd 40e, Peter Merceij 60e. In de stand is Peterhansel ook de nieuwe leider met 27sec op Loeb, Sainz is derde op 5m55 en Al Attiyah vierde op 16m19s. Van Loon stijgt een plaats naar 12, Willems is ook hier veertigste en Tim Coronel 61e.
Bij de trucks leek de media bijna te hopen dat de Kamazki's veel voluit mee gingen doen. Fact is, ze hebben het geprobeerd en ze kwamen dichtbij vandaag, maar het was niet genoeg. Geheel in de geest van start en finishplek Uyuni (het bivak ligt tussen een rangeerterrein en een kerkhof voor locomotieven) zochten de vier Kamazki's elkaar op: Nikolaev, Sotnikov en Karginov kwamen zelfs gebroederlijk over de finish. Het wachten kostte echter nét teveel tijd: twee minuten verspelen ze op de kop als 4e, 5e en 6e. Mardeev verloor een minuut extra en moet Martin Kolomy nog voorlaten, waardoor hij achtste is geklokt.
Een vergelijkbaar idee bij De Rooy, Ton van Genugten zette de (te) snelle assistentie kort naar de start weer stil en reed in het spoor Gerard de Rooy verde. De man uit Son reed eigenlijk de hele dag constant en snel met een kleine voorsprong op eerst Stacey en Nikolaev, daarna op beide MAN's toen Versluis Nikolaev voorbij ging. Uiteindelijk kwam het aan op een verschil in rijstijl. De Rooy koos ervoor het roadbook te volgen en om een duintje heen te gaan, Stacey jakkerde er gewoon overheen. Daarmee wint de man uit Best weer een etappe en pakt meteen de leiding van Federico Villagra over, die vier minuten toegaf en negende eindigde. Versluis werd op 1m15s van Stacey derde, Maurik vd Heuvel zette met de Scania een 11e tijd en Van Genugten gaf na zijn stop 9m19s toe als 11e. Benieuwd of Ton er nu echt een jo-jo-dakar van maakt: richting Salta weer volgas gaat, om dan na de rustdag richting Belèn weer te gaan wachten. In de stand blijft het spannend: Stacey heeft 59sec op Versluis, Villagra is derde op 4m05s en De Rooy loopt in als vijfde op 5m36.
Morgen de rit naar Salta over bijna 800 km, waarvan 353 km special. Aangezien er ook rivierbeddingen op het programma staan, vragen we ons wel af wat er van overblijft (weer regen voorspeld)
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!