door David Westenbrink » vr dec 17, 2004 10:54
Er zijn op het bodywork na niet echt hele grote verschillen tussen een Escort full WRC en een full Group A.
Motoren zijn nagenoeg hetzelfde met als enige ècht grote verschil de turbo, bij de groep A was dit een Garret T35 (standaard heeft een Escort Cosworth een T25) geloof ik en bij de WRC een ander type waar men eigenlijk als snel spijt van kreeg.
Verder zit er qua pk's wèl veel verschil tussen de motoren. Mag je bij een groep A binnen de grenzen van de regelementen eindeloos veel pk's eruitpeuteren (full groep A Cosworth blok zo'n 320pk), bij een WRC zit je met de pk-limiet van 300pk.
Tevens was de full WRC geloof ik voorzien van actieve diffs midden en achter, in tegenstelling tot de full groep A.
Hier heb je eigenlijk meteen de allergrootste verschillen.
Ik spreek trouwens over 'full', omdat er vaak 'WRC's' rondrijden met 'gewone' groep A of zelfs groep N techniek onder de kap.
Er zijn namelijk veel rijders die hun groep A gedeeltelijk of soms zelfs geheel naar WRC hebben omgebouwd. Zelfs de fabriek bouwde hun eigen auto's om.
Mountune is dè engelse tuner voor je full groep A Cosworth motor (ook errug duur:)). Deze firma deed de motoren voor de Escort WRC. Mountune is dus géén motorenbouwer.
Ik geloof dat rijders als Smits en Pasman hun motor daar ook 'laten doen'.