Rallykalenders 2005

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Werner » vr dec 24, 2004 13:16

StevenK schreef:
Turboboost schreef:Super 1600 kampioenschap? Dat is dus op voorhand al een prijs voor dhr. de Winkel :roll: :lol:

Er zijn wel andere teams in onderhandeling over de inzet van een S1600...

Dat wil niet zeggen dat je de beker niet gelijk naar Brummen kan sturen. Met de Winkels ervaring, talent en het materiaal waar hij mee rijdt...
Werner

Berichtdoor SeBass » za dec 25, 2004 5:40

Ik vind persoonlijk 8 wedstrijden voor een Nederlands Kampioenschap (HRO) te veel. Ik heb wel sympathie. voor de organisatoren van de Almere en Hulst rally, maar in mijn ogen hebben deze rally's geen directe meer waarde voor het kampioenschap.

In mijn ogen zal het rallykampioenschap bestaan uit max. 6 wedstrijden die allemaal mee tellen (geen schrap resultaten) en het sprint kampioenschap uit 6-8 alleenstaande wedstrijden (dus geen wedstrijd naast een rally)

Er moet door het ABSR een keer een goede meerjaren plan worden opgesteld, waarbij regio's en rally/sprint verdeling vast worden gelegd. Hierbij moet de organisator wel openstaan om b.v. van een rally naar een "grote" sprint terug te vallen.

Nogmaals vind ik persoonlijk dat er voor de Nederlandse Rally meer gedachte gaat naar kwantiteit dan kwaliteit. Rondkoersen zijn voor het publiek leuk, maar om daar mee km's te maken vind ik niet relevant. En als je kijkt naar de nieuwe regels van de FIA hoeft een EK2 wedstrijd (Golden Tulip) maar 170 tot 190 km te hebben. Waarom zouden wedstrijden voor het HRO meer km's moet hebben (lees ELE en BHV)

Daarnaast kunnen we in het innovatief Nederland wel eens mee gaan in het medium wat Internet heet. Oke, elke wedstrijd heeft tegenwoordig wel een website en geeft ook wel "slow"-time de resultaten weer. Maar als je kijkt naar het WRC is er nog veel te verbeteren. Ik (we) heb(ben) via Ralllyinfo.nu al een start gemaakt, maar de egoïsme belemmerd dit nog steeds. Do you want a real real-time result service on the internet, WAP und PDA? Talk with info@rallytiming.nl

Om kort samen te vatten: het DBSR moet aangeven welke westrijden in bepaalde regio's meetellen voor het HRO, en daarnaast voldoen aan de MAX. EK 2 eisen. De overige organistoren "mogen" een kleine rally organiseren (aka rallysprint van 2 maal 3 kps).
SeBass

Berichtdoor billy » za dec 25, 2004 12:15

Je begrijpt toch wel dat je met deze regels een aantal rally's en een aantal sprints de nek omdraait?

Niet meetellend voor een kampioenschap = minder deelnemers.

Geen sprint samenvoegen met rally = minder deelnemers.

Almere en Hulst hebben geen meerwaarde = is de GTR altijd de grootste geweest of is deze wedstrijd ook klein begonnen?

Rondkoersen in Nedelandse rally's = hoort er nu eenmaal bij, en zeker nu er ook entree wordt gevraagd zijn dat juist de belangrijkste voor de organisator.

Wat is eigenlijk de meerwaarde van het doorgeven van de tijden van, bijvoorbeeld, de Amsterdam sprint? Leg dat eerst eens uit!
William Heeren
billy

Berichtdoor StevenK » za dec 25, 2004 12:55

SeBass schreef:Ik vind persoonlijk 8 wedstrijden voor een Nederlands Kampioenschap (HRO) te veel. Ik heb wel sympathie. voor de organisatoren van de Almere en Hulst rally, maar in mijn ogen hebben deze rally's geen directe meer waarde voor het kampioenschap.

Hulst heeft imho wel degelijk meerwaarde, met een toch wel de moeilijkste proeven van Nederland, en als het goed is iets van 150 km proef volgend jaar.
In mijn ogen zal het rallykampioenschap bestaan uit max. 6 wedstrijden die allemaal mee tellen (geen schrap resultaten) en het sprint kampioenschap uit 6-8 alleenstaande wedstrijden (dus geen wedstrijd naast een rally)

Hier kan ik me volledig in vinden, hoewel ik me voor kan stellen dat vooral het scheiden van rally's en sprints voor organisatoren financiëel lastig uit kan pakken.
Er moet door het ABSR een keer een goede meerjaren plan worden opgesteld, waarbij regio's en rally/sprint verdeling vast worden gelegd. Hierbij moet de organisator wel openstaan om b.v. van een rally naar een "grote" sprint terug te vallen.

Nogmaals vind ik persoonlijk dat er voor de Nederlandse Rally meer gedachte gaat naar kwantiteit dan kwaliteit. Rondkoersen zijn voor het publiek leuk, maar om daar mee km's te maken vind ik niet relevant.

Rondkoersen en industrieterrein zijn niet alleen erg praktisch voor het publiek, ze zijn karakteristiek voor de Nederlandse rallysport, net zoals de gemengde ondergrond.
En als je kijkt naar de nieuwe regels van de FIA hoeft een EK2 wedstrijd (Golden Tulip) maar 170 tot 190 km te hebben. Waarom zouden wedstrijden voor het HRO meer km's moet hebben (lees ELE en BHV)

Omdat een deelnemer kijkt naar het aantal km's dat 'ie voor z'n geld krijgt ?
Daarnaast kunnen we in het innovatief Nederland wel eens mee gaan in het medium wat Internet heet. Oke, elke wedstrijd heeft tegenwoordig wel een website en geeft ook wel "slow"-time de resultaten weer. Maar als je kijkt naar het WRC is er nog veel te verbeteren. Ik (we) heb(ben) via Ralllyinfo.nu al een start gemaakt, maar de egoïsme belemmerd dit nog steeds. Do you want a real real-time result service on the internet, WAP und PDA? Talk with info@rallytiming.nl

Om kort samen te vatten: het DBSR moet aangeven welke westrijden in bepaalde regio's meetellen voor het HRO, en daarnaast voldoen aan de MAX. EK 2 eisen. De overige organistoren "mogen" een kleine rally organiseren (aka rallysprint van 2 maal 3 kps).

Ik denk dat er zelfs ruimte is voor een splitsing in drie soorten: beginnerswedstrijden (industrieterrein, één kp), short rally's (max 6 kp's, 3 verschillende, alles op één dag.) en rally's.

Overigens vind ik ook dat er bij de tijdschema's wat meer rekening gehouden moet worden met de tijd die deelnemers erin moeten stoppen. Afgelopen jaar heb ik bij een paar wedstrijden meegemaakt dat er wel heel veel loze uren in de wedstrijd zaten.

Wedstrijden waarbij je aan het eind van de middag moet keuren en de start pas de volgende dag is, trekken een stevige wissel op de bereidwilligheid van teamleden, net zoals het moeten wachten op een wachtpark zonder dat er een tijd gegeven is waarop dit wachtpark opengaat.

Ik zag dat er in de nieuwe reglementen een begin mee is gemaakt, door bij rekenfouten etc niet steeds opnieuw de protesttermijn in te laten gaan (als ik 't goed heb begrepen)

Ik heb liever dat er vooraf gezegd wordt: finish 21.00, wachtpark 24.00 open, dan dat je van 22.00 tot 23.30 staat te blauwbekken.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor SeBass » za dec 25, 2004 13:04

billy schreef:Je begrijpt toch wel dat je met deze regels een aantal rally's en een aantal sprints de nek omdraait?

In vergelijking van vorig jaar zijn er 2 rally's bij gekomen. Er is al eerder over gepraat, maar dit betekend extra kosten voor een rally rijder. Als Wevers zich aan het woord houd rijd die volgende jaar geen HRO en alleen Benelux. En zal Boers ook niet rijden, omdat het voor hem meer dan 6 te veel kost.
Misschien dat er voor een organisator nu nog wel ruimte is om een rally te organiseren, maar als rijders weg blijven zal dat ook een keer afgelopen zijn.
Er zijn volgend jaar 4 sprints naast een rally. Als deze weg vallen hou je dus 5 sprints over. ALS 2 rally's een sprint worden heb je al 7, en met de nieuwe Vechtdal sprint kom je aan 8.
Ik weet dat een sprint naast een rally extra inkomsten is, maar het wegvallen hoeft een rally niet de nek om te draaien. Er zullen ook sprinters zijn die dan de rally gaan rijden, dan voor het kampioenschap de sprint.
En zijn ook rally rijders die een sprint gebruiken om te testen, of gewoon voor de kwaliteit van de proeven (kijk bijvoorbeeld naar Barneveld).
Ik zie dus geen buget problemen, eerder voordelen.
Verder is er ook de mening dat sprints er vaak bij hangen (zie knafrallysport.nl)

billy schreef:Niet meetellend voor een kampioenschap = minder deelnemers.

Dat klopt enigzins. Dit is door EEN rallykampioenschap te houden en niet twee (INRK/NRK) al aardig opgevangen. Kijk naar de Euregio, eerder kwamen daar voor het NRK amper 50 rijders, dit jaar meetellend voor HRO bijna 80. Bij Barneveld moest er zelfs een wachtlijst worden gemaakt. Ook kan een goede verdeling van de cups (Volvo, 205 en Kalos) er een garantie worden gegeven dat rally's een sprints genoeg deelnemers hebben.

billy schreef:Geen sprint samenvoegen met rally = minder deelnemers.
zie eerste commentaar.

billy schreef:Almere en Hulst hebben geen meerwaarde = is de GTR altijd de grootste geweest of is deze wedstrijd ook klein begonnen?

Hellendoorn is ook "klein" begonnen, maar ze zijn al gauw naar een EK status gegaan en laten dus kwaliteit zien.
De extra's rally's hebben in mijn ogen geen meer waarde. Deze nieuwe rally's hebben wel kwaliteit, maar ik vind 8 te veel. Eerder had je voor een INRK ook maar max. 7 wedstrijden en deden er ook 1-2 wedstrijden alleen mee voor het NRK.

billy schreef:Rondkoersen in Nedelandse rally's = hoort er nu eenmaal bij, en zeker nu er ook entree wordt gevraagd zijn dat juist de belangrijkste voor de organisator.

Entree vragen is een andere discussie. Ik vond de optie van de BHV om voor de industrie/rondkoersen geld te vragen een goed idee. Dit zouden ander ralllys ook kunnen doen. Je zou ook kunnen denken aan "super specials" Rondkoers horen erbij in Nederland, maar minder kan wel al kost dat km's

billy schreef:Wat is eigenlijk de meerwaarde van het doorgeven van de tijden van, bijvoorbeeld, de Amsterdam sprint? Leg dat eerst eens uit!

Meerwaarde is er voornamelijk voor de rijders, die kunnen via WAP of SMS snel hun tijden weten. In bv. Oostenrijk krijgen rijders al binnen enkele seconden hun eigen tijd via SMS.
Voor publiek's punten kun je denken aan een groot scherm met actuele tijden (welke rijder was het snelste). Bij b.v. Amsterdam zou je bij het Coentunnel restaurant een scherm neer kunnen zetten en de tussen tijden kunnen geven van de rondkoers (ala WRC).
SeBass

Berichtdoor StevenK » di dec 28, 2004 21:44

Het stuk over benzine enzo is in een ander topic gezet: , dan kunnen we hier weer verder gaan over de 2005 kalender.
Laatst bijgewerkt door StevenK op di dec 28, 2004 21:45, in totaal 2 keer bewerkt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Franky » wo dec 29, 2004 11:08

Mijn kalender voor 2005 begrenst zich uitsluitend en alleen tot een gravelwedswtrijd in Wales en Sulingen.
Voor de rest word het een jaartje zijlijn.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor erikjan » wo dec 29, 2004 21:00

erikjan schreef:
StevenK schreef:
Turboboost schreef:Super 1600 kampioenschap? Dat is dus op voorhand al een prijs voor dhr. de Winkel :roll: :lol:

Er zijn wel andere teams in onderhandeling over de inzet van een S1600...

Heb jij wilde plannen, Steven ?

ik blijf hopen op een verdwaalde (Belgische ?) Citroen C2 Challenge auto in NL...

Nu JdW Europa in gaat, lijkt me het HRO Super 1600 kampioenschap weer een uitdaging voor jonge aanwas !!
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
erikjan

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden