Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Parasieten zijn het!
0
Geen stemmen
Ach laat ze. Constante kwaliteit is een kunst!
50
93%
Noemen ze dat foto's? Dolfinariumkiekjes zal je bedoelen!
4
7%

Totaal aantal stemmen : 54

Berichtdoor RallyeRichard » wo jul 20, 2005 22:13

Om maar even weer eens in min eigen topic te reageren, kan ik inderdaad zeggen dat constante kwaliteit absoluut een (onderschatte) kunst is. Inmiddels ben ik zelf van een super eenvoudige camera overgegaan naar een semi-DSLR (Fujifilm S602Z). Natuurlijk kan ik het mezelf gemakkelijk maken en alles lekker op de automatische stand fotograferen, maar daar is geen lol aan en levert bovendien meestal alleen maar parkeerkiekjes (zonder zichtbare snelheid) op. Pas dan merk je hoeveel je moet oefenen en uitproberen voordat je een redelijk slagingspercentage in het resultaat hebt. En dan nog zie je bij de beste resultaten dat je gewoon tekort schiet op het gebied van het gebruikte materiaal en artistiek inzicht. En dan die linten........... Ik denk dat ik maar een pershesje ga breien. 8)

P.S. Kunnen ze bij de KNAF witte auto's verbieden? Althans tijdens zonnige rally's, want die witte krengen zijn een drama voor m'n belichtingsinstellingen :twisted:
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor Jan » wo jul 20, 2005 22:18

P.S. Kunnen ze bij de KNAF witte auto's verbieden? Althans tijdens zonnige rally's, want die witte krengen zijn een drama voor m'n belichtingsinstellingen :twisted:[/quote]

Ik heb Weijs er vaak ook erg overbelicht op staan :wink: , alhoewel ik nu toch wel een paar mooie heb. Het fluorgeel op de auto van De Winkel valt ook nog wel eens dof uit trouwens...

Verder heb ik van de 100 foto's die ik tijdens 1 rally maak ook maar een stuk of 10 die echt goed zij gelukt...
Jan

Berichtdoor StevenK » do jul 21, 2005 6:27

Ik denk dat als je bekijkt dat bijna al deelnemers in onze sport dat puur voor de hobby en grotendeels van eigen centen doen, dat alleen al daarom amateurfotografen die hun waren gratis aanbieden een aanvulling zijn.

Let wel: ik zeg zeker niet dat de professionele fotografen hun prijs niet waard zijn; verre van dat: ik zie nog steeds een groot kwaliteitsverschil tussen de grote jongens en het gros van de hobby-resultaten.

Daarbij komt nog eens dat het praktisch onmogelijk is een hele wedstrijd te coveren door alleen die paar professionele fotografen en je juist van de goede hobbyisten gebruik zult moeten maken om meer van een wedstrijd in beeld te kunnen brengen.

Overigens wil ik hier niet onvermeld laten dat ik in het verleden regelmatig erg slechte betaalde foto's voor mijn kiezen heb gekregen van professionele fotografen en dat daaruit mijn conclusie is dat een vermelding op de dapa lijst nog niet direct goede beelden garandeert.

Als laatste wil ik er, wellicht ten overvloede, op wijzen dat het feit dat iemand hobby-fotograaf is, niet betekent dat er op zijn of haar foto's geen auteursrechten rusten; zomaar kopiëren en gebruiken van foto's is daarom ook bij hobbywerk, wettelijk gezien, niet toegestaan.

Het gebeurt veel te vaak dat foto's geript worden, eventuele copyright meldingen eraf gehaald en dan weer gebruikt worden, maar formeel is dat niet toegestaan.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor ExTaxi » do jul 21, 2005 6:50

StevenK schreef:
Het gebeurt veel te vaak dat foto's geript worden, eventuele copyright meldingen eraf gehaald en dan weer gebruikt worden, maar formeel is dat niet toegestaan.

Ik heb dat 1 keer meegemaakt en vind dat wel zo vreselijk triest. Wij doen ons best om een mooie foto te maken en de blijk van waardering van het betreffende team (of hun webmaster) is dan jouw credits wegpoetsen. :evil:
ExTaxi

Berichtdoor Hein » do jul 21, 2005 7:17

ExTaxi schreef:
StevenK schreef:

Ik heb dat 1 keer meegemaakt en vind dat wel zo vreselijk triest. Wij doen ons best om een mooie foto te maken en de blijk van waardering van het betreffende team (of hun webmaster) is dan jouw credits wegpoetsen. :evil:

Ahem, ik behoor tegenwoordig tot beide categorieen. Enerzijds ben ik een goedwillende amateur/semi-prof die er verschrikkelijk van baalt als een foto gebruikt wordt zonder dat daar de credits tegenoverstaan. Maar ik vind het wel leuk dat het aantal fotoverzoeken de laatste tijd, sinds ik op een DSLR overgestapt ben behoorlijk toeneemt.

Anderzijds ben ik webmaster van sinds kort twee teamsites. Ik heb (en dat kun je zien op de site van Hans) de eenvoudige stelregel dat de naam van de maker er bij moet. Dus plak ik die er in op het moment dat ik foto's krijg waar geen credit in staat. En dat ga ik ook zo doen bij de andere site die ik nu aan het ontwikkelen ben.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor SylviaVisser » do jul 21, 2005 8:38

Ik ben zo blij met elk beeldmateriaal dat ik in handen kan krijgen, dat ik nooit de naam van een fotograaf van de foto af zal halen als ik de digitale versie zou gebruiken. Gebruik wordt natuurlijk gemeld.

Verder ben ik nog steeds het meest weg van de papieren versies...maar omdat ik er dit keer zoveel kreeg zal een enkeleing geen bestelling ontvangen.
Wel zet ik alle ontvangen foto's op een CDtje, wat natuurlijk voorzien wordt van alle gegevens.

Dus: willen de mensen waarvan ik foto's heb nog even wat naw gegevens doormailen?
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor mmrizio » do jul 21, 2005 19:40

Deze discussie doet me denken aan een amerikaanse bumpersticker:

*** Home f*cking is killing prostitution ***

Overigens zonder dat ik iemand wil beledigen :oops:
Sommige dingen houd je niet tegen - en moet je niet tegen willen houden.

Maurice
mmrizio

Geen buikpijn van

Berichtdoor PatrickRallyRacingfoto's » do jul 21, 2005 21:06

Ik heb er ook geen buikpijn van :)
Verkoop toch wel mijn plaatjes je krijgt zo je vaste adresjes waar je je foto's verkoopt of zij vragen of je nog foto's gemaakt hebt.
En de leukste plaatjes schiet je toch langs de baan en heb je een pers kaart nodig soms kom je daar heel simpel aan en een andere keer moet je eigen accrediteren en een portfolie afgeven veel hobby fotograven hebben dit niet. Verder probeer ik net even wat anders temaken als een ander i.p.v. een standaard foto. :lol:

Verder gun ik iedereen zijn mooie kiekje en als je er nog wat voor kan vangen waarom niet :lol:

Laterssssssssss

Patrick
Beter één keer voor je beurt gepraat,
Dan achter iemands rug.

Afbeelding
PatrickRallyRacingfoto's

Berichtdoor Wout de Klerk » do jul 21, 2005 22:32

ik ben ook niet vies van mooie foto's, wout@rallyeclubholland.nl
Wout de Klerk

Re: Geen buikpijn van

Berichtdoor antoine » vr jul 22, 2005 4:45

PatrickRallyRacingfoto's schreef:Verder probeer ik net even wat anders temaken als een ander i.p.v. een standaard foto. :lol:

Laterssssssssss

Patrick

lol Daarom staat mijn foto van van beers wel op hun site. :D :wink:
Afbeelding
antoine

Foto DAve

Berichtdoor PatrickRallyRacingfoto's » vr jul 22, 2005 11:23

Hoi Antoine,

Dave heeft een A4 en een 10x15 en een kalender 2006 van die aktie.
Ik mail die foto's niet :lol: :lol: :lol:

En Maasmechelen is oke he we spreken wel wat af voor die tijd.

Patrick
Beter één keer voor je beurt gepraat,
Dan achter iemands rug.

Afbeelding
PatrickRallyRacingfoto's

Berichtdoor luckyluck » za jul 23, 2005 9:56

Ook ik heb een digitale spiegelreflex sinds kort. Merk wel dat ik eigenlijk weer helemaal opnieuw moet leren fotograferen, want er zijn toch behoorlijk wat dingen net iets anders dan bij de analoge spiegelreflex. Ben in het bezit van de Canon 350d, en heb mijn oude body ook nog. Heb 2 digitale Sigma lenzen erbij gekocht, dit in combinatie met de 2 Canon lenzen die ik al had geeft een aardig arsenaal aan materiaal en gebruiksmogelijkheden. Heb inmiddels in de loop der jaren een bibliotheek van om en nabij de 6000 foto's en dia's opgebouwd. Ook de profs leveren geen constante kwaliteit, maar zij hebben door de extra ervaring ed natuurlijk wel een hoger gehalte aan goede foto's. Ik heb meegemaakt dat de eerste voorloper van wat nu het blad Driver is een foto van mij, van de rallysite van mijn broer "gejat" heeft en gebruikt heeft bij de column van Andre Schoonenwolf. Van de ene kant is het natuurlijk een waardering voor je werk en een bewijs dat je goede kwaliteitsfoto's kunt maken, maar als dergelijke bladen zich al niets van auteursrechten aantrekken is het eind natuurlijk ver zoek. Ze hebben niet eens gevraagd of ze hem mochten gebruiken, hadden hem waarschijnlijk met vermelding gewoon gratis mogen gebrijken.
luckyluck

Berichtdoor StevenK » za jul 23, 2005 10:31

luckyluck schreef:Ik heb meegemaakt dat de eerste voorloper van wat nu het blad Driver is een foto van mij, van de rallysite van mijn broer "gejat" heeft en gebruikt heeft bij de column van Andre Schoonenwolf. Van de ene kant is het natuurlijk een waardering voor je werk en een bewijs dat je goede kwaliteitsfoto's kunt maken, maar als dergelijke bladen zich al niets van auteursrechten aantrekken is het eind natuurlijk ver zoek. Ze hebben niet eens gevraagd of ze hem mochten gebruiken, hadden hem waarschijnlijk met vermelding gewoon gratis mogen gebrijken.

Gelukkig is het Nederlands recht daar redelijk duidelijk in: iemand die inbreuk maakt op een auteursrecht, is schadeplichtig.

Als ik het goed heb is het zelfs zo dat de NVJ richtlijnen heeft mbt. tot de hoogte van de schade in zo'n geval.

Persoonlijk vind ik het absoluut onvergeeflijk wanneer een professionele partij foto's gebruikt zonder zeker te zijn van het auteursrecht, meer nog dan wanneer een goedbedoelde hobbyist uit pure onwetendheid een copyright schendt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Holkers » zo jul 24, 2005 12:22

Ach, zelfs de foto's van de professionele fotografen worden gebruikt zonder vermelding en/of vragen. (niet alle natuurlijk, soms hier en daar).

Daarbij zie je het hele seizoen dezelfde foto's gebruikt worden, in boekjes van de rally etc.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » zo jul 24, 2005 12:47

Holkers schreef:Ach, zelfs de foto's van de professionele fotografen worden gebruikt zonder vermelding en/of vragen. (niet alle natuurlijk, soms hier en daar).

Daarbij zie je het hele seizoen dezelfde foto's gebruikt worden, in boekjes van de rally etc.

Overigens zouden diezelfde professionele fotografen er ook goed aan doen bij het 'geven' / verkopen van foto's duidelijk aan te geven welke rechten de ontvanger daarbij wel, maar vooral ook niet, krijgt. (En ook de amateurs zouden er evenzo goed aan doen)

Ik weet haast wel zeker dat de meeste mensen denk dat wanneer ze een afdruk kopen, dat ze daarmee automatisch het recht hebben een foto te reproduceren en/of te gebruiken op een website of voor een persbericht, terwijl dat, in ieder geval formeel-juridisch, zeker niet het geval is.

Een duidelijke communicatie zou in ieder geval veel onduidelijkheid wegnemen.
StevenK
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl