JoostS schreef:Mooi ding zeg! Maar die moet je dan natuurlijk altijd aansluiten op iets waar de video wordt opgeslagen. Hoe doe je dat dan?
Humphrey schreef:Voor de onboardbeelden gebruikten wij vorig jaar een Hi8 camera.
Mooi helder beeld op zich, ware het niet dat de Corolla niet gespeend is van de nodige Db's.
Deze trillingen zorgden er (vermoedelijk) voor dat de magnetische koppen en het bandje ten opzichte van elkaar die minieme trilling ging vertonen.
Het resultaat hiervan is te zien bij de onboard van Hengelo 2004 op onze site. Aan de zijden van het beeld is goed de golfbeweging te zien die ontstaat door het geluid bij het optrekken.
Op zich is deze golf heel makkelijk te verwijderen door een klein beetje in te zoomen op het beeld, maar dit is voor deze publicatie nog niet gelukt.
Ben 't internet aan het afstruinen geslagen en heb o.m. gezocht op bulletcams. Erg mooi, maar het moest uit Amerika komen. Verder had ik nog vragen over het opneem apparaat en de power-voorziening.
Ideeën waar ik ook vaak mee liep waren de kleine cameraatjes die te krijgen zijn bij Conrad. Origineel bedoeld als beveiligingscameraatjes, maar ze lijken mij zeer geschikt voor montage in de rallyauto.
Leuke materie, maar lastig voor iemand zonder een technische achtergrond als ik.
Huidige onboardcam: een peipklein digitaal dingetje wat opneemt op een SD kaartje. Geschatte framerate is ongeveer 12 a 14 fps. Niet optimaal, maar het geeft samen met de 'snelheids-vervaging' dat het ding heeft een aardig snelheidsgevoel.
Volgend probleem: bij het omzetten naar WMV komen af en toe de framerates in de knoop. Hierdoor zitten er op punten heel schokkerige momenten in de film. Moet dit nog maar eens een keer gesynchroniseerd zien te krijgen.
Voorbeeld te zien op de site, nl. de onboard van B'veld afgelopen weekend.
DOEI, Humphrey
PS. Weet niet of dit in topic Harde Waren hoort, of dat topic wat een tijdje geleden over onboardcams begon.
Subaru Rullezzz!!! schreef:Wie van jullie die met een Canon EOS350D werkt kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn om gewoon te fotograferen in het automatische menu of dan wel 1 van de andere menu's. Had bij Barneveld nog wel eens last van het scherp krijgen van de neus van de auto en de acherkant ietwat wazig.
Hopelijk kan iemand me helpen
StevenK schreef:Subaru Rullezzz!!! schreef:Wie van jullie die met een Canon EOS350D werkt kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn om gewoon te fotograferen in het automatische menu of dan wel 1 van de andere menu's. Had bij Barneveld nog wel eens last van het scherp krijgen van de neus van de auto en de acherkant ietwat wazig.
Hopelijk kan iemand me helpen
klinkt alsof je je wat moet verdiepen in de theorie van DoF. Her en der op Internet vind je websites waar je de DoF kunt berekenen, daarmee weet je dan ongeveer welke combinaties van sluiter/brandpuntsafstand je ongeveer kunt gebruiken om er een hele auto op te laten passen, zoiets bijvoorbeeld: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Het komt erop neer dat hoe verder je je diafragma 'knijpt', hoe groter je DoF, dus hoe groter het stuk van de auto dat je er scherp op krijgt.
Subaru Rullezzz!!! schreef:Ik bedoelde hoe ik de auto er in zijn geheel scherp op kon krijgen, met mijn vorige ging dat easy, maar met deze heb ik daar af en toe moeite mee, dan stelt hij zich scherp op de neus van de auto waardoor de acherkant wat waziger is (minder scherp).
Kun je me daar wat over vertellen...?
StevenK schreef:Subaru Rullezzz!!! schreef:Ik bedoelde hoe ik de auto er in zijn geheel scherp op kon krijgen, met mijn vorige ging dat easy, maar met deze heb ik daar af en toe moeite mee, dan stelt hij zich scherp op de neus van de auto waardoor de acherkant wat waziger is (minder scherp).
Kun je me daar wat over vertellen...?
Als het goed is ligt je focuspunt op ongeveer 1/3 van je DoF, dus wanneer jij een auto van 4 meter er scherp op wil hebben, terwijl je de neus als focuspunt gebruikt, heb je een DoF van een meter of 6 nodig.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je een objectief of body hebt die ontzettend last heeft van frontfocus.
Ik heb hier een 50/1.8 liggen met een waanzinnige front-focus, daar is geen normale foto mee te maken
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast