RallyingforHolland?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Holkers » zo apr 16, 2006 20:36

pedduhwick schreef:<knip>

en tot zo ver je geweldige toevoeging op de zaak...

Maar ik denk ook niet dat de heren het willen, en als ze het wel willen, wie gaat dat betalen?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor erikjan » zo apr 16, 2006 21:28

Holkers schreef:
pedduhwick schreef:... ik mag die Bijvelds toch niet ...

en tot zo ver je geweldige toevoeging op de zaak...

Maar ik denk ook niet dat de heren het willen, en als ze het wel willen, wie gaat dat betalen?

niets ten nadele van duo JasperH en PeterB, maar kan rallyrijdend NL niet beter de blik richting op de jongste lichting, zoals HansW jr. :wink:
erikjan

Berichtdoor StevenK » zo apr 16, 2006 21:42

Het concept om niet op het hoogste, een zitje bij een fabrieksteam, te richten, maar op een structuur die het mogelijk maakt om met eigen materiaal in het WK te rijden, vind ik ontzettend goed.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Holkers » zo apr 16, 2006 21:53

*kuch*
JR is 18 (of iets in die richting), talent, groei, ervaring, dus een jaar of 23/25 als hij zo ver zou mogen komen...

(doet me aan een column denken)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » zo apr 16, 2006 21:54

Corne schreef:De meeste WK rijders komen met 25+ in het WK

Vroeger misschien ? Tegenwoordig stappen ze toch echt met 18 in.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor kolkie » zo apr 16, 2006 22:28

Maar die broekies winnen vooralsnog geen rally's!

Daarbij: duval is 25, gronholm 38, solberg 32, loeb 32.

Met andere woorden: het kan nog best, alleen moet je niet nog langer gaan lopen sukkelen want dan kun je dus WEL gaan wachten op mensen zoals jr. . Daarbij heeft de structuur zoals deze blijkbaar voor ogen is de mogelijkheid zelf coureurs naar keuze in de auto te zetten en niet te denken en te doen zoals andere teambazen (jonkies kiezen die voor tonnen schade rijden).
kolkie

Berichtdoor StevenK » zo apr 16, 2006 22:34

kolkie schreef:Maar die broekies winnen vooralsnog geen rally's!

Als het doel van rallyingforholland het winnen van WK wedstrijden is, dan is het concept fundamenteel flawed. No way dat je met eigen materiaal beter af bent dan met fabrieksmateriaal.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor kolkie » zo apr 16, 2006 22:40

Los van dat: ben je met jonge broekies van rijders dan wel beter af? :)
kolkie

Berichtdoor StevenK » zo apr 16, 2006 22:42

kolkie schreef:Los van dat: ben je met jonge broekies van rijders dan wel beter af? :)

Om even op die 'tonnen aan schade' terug te komen: waarschijnlijk niet. Maar aan de andere kant is het investeren in talentvolle broekies wel publicitair een stuk beter te verkopen.

En het gaat tenslotte om verkopen, om het uitbaten van wat je hebt. Wanneer je een ervaren rijder in het WK zet, dan is alles lager dan het podium slecht.

Maar wanneer je talent de kans gaat geven in het WK dan is elke S1600 scratch al een verkoopbare topprestatie.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor antoine » zo apr 16, 2006 22:42

kolkie schreef:Maar die broekies winnen vooralsnog geen rally's!

Daarbij: duval is 25, gronholm 38, solberg 32, loeb 32.

En hoelang rijden deze mensen al in het wk? Duval een jaar of 3 en de rest?
Afbeelding
antoine

Berichtdoor kolkie » zo apr 16, 2006 23:09

Solberg doet sinds 26ste mee
Loeb doet sinds z'n 25ste
gronholm deed z'n eerste wk-rally op z'n 21ste maar kreeg z'n eerste echte zitje pas 10 (!) jaar later (ik heb het even opgezocht), op z'n 31ste dus. Daarvoor alleen in privestructuren. En Jasper en Peter hebben natuurlijk beide al wk-rally's gereden (in feite).
gigi galli: 33jaar oud en op z'n 31ste een fabriekszitje.
Manfred Stohl: 33jr. oud, eerste WK-rally op z'n 19de (!)
Companc: 34 jaar oud, eerste wk rally op z'n 32ste
Henning solberg: 33 jaar oud
Sarrazin: 31 jaar oud, gedebuteerd op z'n 29ste
Rovenpera: 40 jaar oud, debuut 27ste

natuurlijk zijn er ook genoeg jonkies:
Hirvonen: 25 jr. oud, 22ste debuut
Sordo: 22 jaar oud
Wilson: 19 jaar oud
Pons: 26 jaar oud, debut 25ste
latvala 21 jr. oud (17e debuut)
duval 21 bij debuut

en ik heb uiteraard geen zin om van alle wk-rijders de gegevens van de wrc.com website te plukken maar het is dus nog helemaal niet zo raar om wat ouder te zijn in het wk. Let wel op dat een debuut niet per definitie een wk-team inhoudt (zoals aangegeven, beide beoogde rfh-rijders hebben hun debuut al gehad).

Maargoed, ik ben dus een voorstander om het de komende jaren vooralsnog te doen met de wat ervarendere rijders Bijvelds en vd Heuvel, mede omdat beide heren al behoorlijk ervaren zijn in het bouwen van een auto naar hun zin en rijstijl. Wil niet zeggen dat een weijs jr. dit niet kan maar ik vind dat die nog verder moet rijpen. Guts heeft ie wel, talent ook maar ik ben een groot voorstander van ervaring. We hebben in Nederland nou eenmaal minder mogelijkheden om mensen al vanaf hun 12de te laten autorijden (gelukkig niet he!), maar in Finland ligt dat bv. anders natuurlijk. Kwestie van omgaan met wat je hebt en in NL houdt dat m.i. in dat je dan met iets oudere rijders werkt.

Maar da's mijn mening dus he :) !
kolkie

Berichtdoor official No. 27768 » zo apr 16, 2006 23:15

Het zou echt mooi zijn als er een keer een NL rijder met een goede auto zou meedoen in het WRC, of het nou Bijvels, v.d. Heuvel, Weijs jr is........ maakt niet uit.
In alle sporten telt het gewoon dat je moet opvallen maar ik vrees dat weer een erg ambitieus project is al hoop ik er toch het allerbeste van!
Nederland heeft echt wel talent maar misschien niet alle middelen voor het WRC helaas
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor StevenK » zo apr 16, 2006 23:56

Maar wat zou de NL rallysport opschieten met een vaste waarde in het WK ?

De NL rallysport promoot je niet door elders iets te doen, rallysport promoot je door er een verkoopbaar produkt van te maken.

Het optreden van de diverse Nederlanders in de F1 / A1GP levert de NL circuitsport ook niet zoveel op, maar zorgt er wel voor dat er minder ruimte is voor media-aandacht voor het nationale gebeuren. Het publiek wil tenslotte alleen maar de top zien.

Begrijp me niet verkeerd: ik zou dolgraag een NL toprijder in het WK zien. Maar ik zou liever zien dat eerst de NL rallysport zo gezond gemaakt wordt, dat het mogelijk wordt om vanuit de NL rallysport te groeien naar het EK / WK niveau.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor kolkie » ma apr 17, 2006 1:37

StevenK schreef:Maar wat zou de NL rallysport opschieten met een vaste waarde in het WK ?

Begrijp me niet verkeerd: ik zou dolgraag een NL toprijder in het WK zien. Maar ik zou liever zien dat eerst de NL rallysport zo gezond gemaakt wordt, dat het mogelijk wordt om vanuit de NL rallysport te groeien naar het EK / WK niveau.

Beetje kip en ei verhaal he :wink: . Momenteel ziet 'de jeugd' (om te generaliseren) voornamelijk dat het niet kan om als gezonde hollandse jongens in het WK te komen. Ik bedoel face it: als het zelfs jongens uit typische rallynesten zoals v.d. Heuvel en Bijvelds, die ook nog eens een flink portie talent hebben, er niet in slagen waarom zou dan in hemelsnaam Frits Jansen van de slager om de hoek er wel in slagen!? Met de huidige promotiemiddelen in NL (en laten we eerlijk zin, internet in combinatie met rallyreport en het WRC op Eurosport (zonder NLers!) zijn zo'n beetje de mogelijkheden tot nu toe) is het niet mogelijk (want: niet interessant genoeg) om jongeren te gaan sponsoren. Als er nu eens wat van die gekke Hollanders door het beeld vliegen tijdens zo'n WK-wedstrijd wordt allicht de interesse van (enkele) bedrijven gewekt en kan er dan (weliswaar ongestructureerd) naar nieuw talent gezocht worden. Ik zou in dit kader ook graag de race-afdeling van de KNAF er eens bij willen pakken. Ik denk niet een Doornbos en een Albers zo makkelijk met hun zak geld in de F1 konden rondhobbelen als ene Jos Verstappen - hoewel vaak verguisd, niet bijna 10 jaar lang in de F1 (in de achterste regionen!) te zien was geweest. Wil je zoiets met rally bereiken dan denk ik dat je toch een vergelijkbaar pad moet lopen. Het niet hebben van een Hollander in een sport is dodelijk voor de populariteit van het grote publiek. Doet er ergens een Hollander succesvol mee, al is het maar *darten* ofzo, dan zit de pers er dik bovenop.

Dus wat zou de NL rallysport opschieten met een vaste waarde in het WK? Meer interesse in de sport = meer cash voor de sport available. En meer interesse betekent ook meer mogelijkheden voor the youth.

Denk ik dan he :wink: .

M.a.w. (drommels, ik was al klaar met typen) stel dat je de NLse rallysport helemaal ondersteboven zou gooien (hetgeen mij lastig lijkt gezien de vrijheden die rallyteams hebben qua inschrijven) dan zou het denk ik nog minimaal een decenium duren eer er concreet resultaat geboekt wordt (want je moet wachten op het effect van het structureren en het voordeel ervan voor de jeugd en DAN moet er nog eens een echt talentje opstaan die de stap naar het WK kan maken).
kolkie

Berichtdoor StevenK » ma apr 17, 2006 6:24

kolkie schreef:<knip lang verhaal>

Dus als ik het samenvat, schiet de NL rallysport er dit mee op, dat straks ook andere mensen in het WK kunnen rijden ?

Dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoelde 'wat schiet de rallysport in Nederland ermee op ?'. Wat hebben de NL organisatoren en rijders eraan ? Want hoewel circuit en rally moeilijk te vergelijken zijn, denk ik dat je de impact die Verstappen had en heeft op de interesse voor de circuitsport goed als leidraad kunt gebruiken.

Met als bijkomend risico dat *alle* beschikbare gelden, naar die 2 of 3 WK deelnemers vloeien, waardoor de tekorten bij de organisatoren toenemen en het aantal deelnemers afneemt ?

Voor de sponsoren zal namelijk wanneer blijkt dat er vaste NL waardes in het WRC rijden, alles daaronder als tweederangs gelden. Elke sponsor zal liever zijn steun op dat niveau bieden, dan op regionaal of landelijk niveau.
StevenK
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl