Ook van mijn kant een paar tips & tricks:
Iedereen doet het op zijn eigen manier, ik doe het zo:
Bij rundkurzen doorschrijven en bij het splitspunt "1e keer, 2e keer, etc" erbij schrijven en ook de kilometerstand (kan eenvoudig uit het routeboek gehaald worden). Zelfs als je geen tripmaster hebt kan je d.m.v. de dagteller bij twijfel altijd controleren 'of je er uit moet' ja of nee.
Ik schrijf zelf zelden notes over. zeker niet als we hierna geen mogelijkheid hebben om ze na te rijden. Persoonlijk vind ik dat als je op dezelfde notes rijdt als waarmee je verkend hebt deze gaan leven. Er spreken dan emoties uit de notes (of ga ik nou te diep?), voor mij werkt dit in elk geval.
Sinds ik met Guy rij ben ik over op de Engelse manier, dat wil zeggen dat je een note altijd laat volgen door de afstand naar de volgende note. Je hoeft deze afstand dan niet meer te herhalen en het geeft de rijder een comfortabel gevoel van zekerheid. Het was voor mij even wennen maar ik ben om! het klinkt dus als:
L3 200 (stilte)
R2 80 etc.
Net als Silvia schrijf ik met een vulpotlood 0,9mm hardheid HB en gebruik ik een oudewets rubber gummetje. Op de proef heb ik net iets te vaak te maken gehad met een gebroken puntje dus dan heb ik een fineliner in mijn hand voor correcties en/of aantekeningen.
Schrijf in ieder geval nooit met een rode pen, als je dan 's avonds je (rode) kaartleeslampje aanzet kom je voor spannende verrassingen te staan (I've been there
)
Als boek gebruik ik op dit moment 'PaceNote.com' het formaat zit tussen A4 en A5 en het grote voordeel is dat de bladen bijeengehouden worden door een spiraal welke eruitgedraaid kan worden zodat je pagina's kan ordenen of ertussen kan voegen. Sparco heeft overigens ook zo'n systeem (te koop bij biesheuvel, GT autoparts en waarschijnlijk nog wel meer adressen)
Zet onder aan de bladzijde de eerste note van de volgende bladzijde, ik doe dit zelf altijd tussen haakjes.
Begin nooit bovenaan de bladzijde met dezelfde note als de bladzijde ervoor. Mocht het onverhoopt toch zo uitkomen verander dan (in overleg met je rijder uiteraard!) de afstand. De meeste rijders hebben er geen probleem mee als je 100 veranderd in 105. Als je deze twee dingen combineert heb je altijd controle op dubbele bladzijden omslaan.
Nummer je bladzijden rechts bovenin, als je je rechter wijsvinger dan alvast tussen de eertvolgende bladzijde stopt kan je altijd even controleren of je geen twee bladen te pakken hebt.
een beetje of-topic:
als je bij de tijdcontrole van de proef bent aangekomen, blader dan je routeboek alvast door naar de situatie 'stopfinish' je kan dan na de proef zo verder lezen (we hebben al zat te doen aan de stopfinish!).
Als de bladen van de proef en het tussentraject dezelfde kleur zijn knip ik zelf vaak van de bladzijden proef het rechter bovenhoekje eraf. Je kan dan in een keer door bladeren naar de stopfinish.
Kijk als je aan het tussentraject naar de volgende tijdcontrole begint ook eens naar de gemiddelde snelheid. Je krijgt dan een indicatie of je moet haasten of niet. (de organisatie's zetten dit niet voor niets in ieder routeboek!) (sorry voor het vingertje, ik word enthousiast geloof ik)
Om het een en ander leesbaar te houden stop ik nu want ik zou er nog veel meer bij kunnen zetten.
Advies voor beginnende enthousiastelingen: Kijk, vraag, vergelijk met anderen, liefst ervaren navigatoren. Ook ik doe dat continu, ik heb een paar weken geleden in Donegal ook nog bij Nicky Grist ervaring op staan zuigen.
Laten we proberen of dat we over een paar jaar topnavigatoren als Erwin, Pipo en Wim weer uit de Nederlandse klei kunnen trekken