stefanjonas schreef:kraats: Ik denk dat wanneer je het puur textueel houdt, er geen vuiltje aan de lucht is.
Voor de meeste jongeren hier is het best leuk om bepaalde zaken hier te kunnen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben/hadden.
Misschien willen anderen wel weten waarom audi zo lang als enige met 4wd reed ten opzichte van de andere fabrieksteams, misschien vinden ze het wel aardig om wat foto's te zien van de S klasse auto's van Audi, Ford en Lancia. Zo zijn er zoveel zaken die toendertijd speelden in de rallysport, ook in NL, België, GB en Duitsland. Maar kijk eens wat daarna gebeurde...... Er zitten hier "oude rotten" zat!!
kom maar op met die info over de S klasse auto's. ik wist van het bestaan van de groep B, en heb ook wel eens een quatro en lancia gezien, maar S klasse heb ik nog niet eerder van gehoord. en het verhaaltje van Audi en de 4wd mag je mij ook vertellen
Eerst het verhaal over de vierwielaandrijving van Audi, en waarom het zolang duurde bij de rest;
1981. De eerste echte Groep B auto was de Audi Quattro. Audi was het eerste merk dat in 1980 gebruik maakte van de regelgeving in de Groep B, die vierwielaandrijving toestond. De concurrentie in het WK rally’s was zeer sterk van mening dat vierwielaandrijving niks zou opleveren. Het zou een te complexe techniek zijn en het gewicht van de auto zou veel te hoog worden. De critici bleken al heel snel ongelijk te hebben, want reeds in de eerste rally, één voor het Europees kampioenschap in Oostenrijk in 1981 werd gewonnen.
Het jaar 1981 werd voor Audi een groot succes doordat ze tijdens het experimenteren een aantal WK rally’s wist te winnen en als klap op de vuurpijl wist Michèle Mouton in dat jaar de San Remo rally winnend af te sluiten. Als eerste vrouw op het hoogste niveau in de rallysport.
Na dat eerste jaar kon de euforie niet op bij Audi en men dacht toen dat het jaar 1982 een makkie zou worden. Het was duidelijk dat Audi verreweg de snelste was maar de auto had een aantal tekortkomingen. Hij was te zwaar, had met zijn voorin gebouwde motor geen goede balans, en het relatief originele en zware chassis een slechte wegligging en was daardoor moeilijk in de hand te houden. Daarbij kwam nog dat de Quattro niet betrouwbaar was. Zij wonnen echter wel het constructeurs kampioenschap in 1982, maar Walter Röhrl won zijn eerste wedstrijd pas in de laatste rally van dat seizoen, de Rally van Ivoorkust. Hier viel Michele mouton uit met een kapotte versnellingsbak.
Hierdoor waren de andere constructeurs nog steeds niet overtuigd van de voordelen van vierwielaandrijving. Nu is dat eigenlijk onbegrijpelijk, maar door de onbetrouwbaarheid van de audi, haalden zij in dit jaar toch hun gelijk.
Hierdoor kwam Lancia in 1983 met hun nieuwe wapen: de 037 met 325PK en jawel, achterwielaandrijving. De 037 was een geweldige asfalt auto en veel betrouwbaarder dan de Quattro. Deze auto werd gebruikt tot laat in het seizoen van 1985 toen Lancia eindelijk inzag dat vierwielaandrijving aanwezig moest zijn. Maar Audi ontwikkelde de auto steeds verder door en kwamen, nadat lancia in 1983 de constructeurs titel won, in 1984 met de Sport Quattro die een kortere wielbasis had dan zijn voorganger en een 450PK sterke motor. De body was van kevlar en er kwam een veel betere 6 versnellingsbak in de Audi. Toen haalde Audi de beide titels in het WK rally’s. Dat was overigens ook de enige keer dat dit gebeurde voor Audi Sports.
Het duurde dus ruim 4 jaar tot Lancia als eerste inzag dat Audi met zijn vierwielaandrijving een hele goede zet had gedaan. Lancia werd met de 500 PK sterke S4 in 1986 door de fabriek teruggetrokken na het ongeluk waarbij Henri Toivonen in de Rally van Corsica, hierbij overleed ook zijn navigator Sergio Cresto.
Zij waren het hele seizoen 1986 in de strijd om de titel met de in 1985 gedebuteerde Peugeot 205 T16. Rijders waren daar toen Ari Vatanen, die zwaar letsel opliep in Argentinië, en Juha Kankkunen.
Vooruitlopend op de Groep S: