KNAF onderzoekt klasse max

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 13:11

Erik de Wild schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het de rallysport in het algemeen gebaat is bij uitslagen (even een voorbeeld) dat bv. Hans Weijs is zijn Golf 4 fabrieksauto in het klassement achter een Peugeot 205 Max staat.

Voor Pon maakt dat in ieder geval niets uit: ook die Golf IV is een 'oude' auto. En daarnaast: als die peug zich aan dezelfde gewichtsregels moet houden, dan is 'ie niet zo snel meer ;)
Ik denk dat het voor het aanzicht van de rallysport geen aanwinst is als we naar dergelijke situaties gaan. Laat staan hoe je dit verkoopt aan een importeur of dealer. Deze is denk ik ook meer gebaat bij promotie van moderne auto's.

Dan moet die importeur maar eens met een grote zak met geld rammelen :D Tot die tijd heeft 'ie niks in de melk te brokkelen.
Daarbij hebben we in Nederland met de opkomst van de diverse nieuwe klasses genoeg keuze. Waarom iets nieuws.

Ik kan me herinneren dat de FIA al die vrijheden (Groep B) als eens een keer heeft terug gefloten. Dit was op Internationaal niveau, maar we hoeven hier toch niet zoiets te gaan nadoen.

Het probleem met de groep B was éénvoudig weg dat deze auto's te snel waren en daardoor gevaarlijk. En dat willen we zeker niet terug.
Ondanks dat gedacht wordt dat er voor minder geld snellere auto´s kunnen worden neergezet, is het uiteindelijk een verarming voor de sport.

Ik denk dat je de sport juist zou kunnen verrijken, al is het alleen maar omdat je bij *elke* importeur of dealer aan kunt gaan kloppen, omdat je *zijn* merk in kunt zetten.

In mijn ogen staar jij je teveel blind op oude auto's met veel vermogen en ga je eraan voorbij dat er ook heel leuke dingen mogelijk zijn met nieuwere auto's.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 13:37

Ton Van Spanje schreef:
Erik de Wild schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het de rallysport in het algemeen gebaat is bij uitslagen (even een voorbeeld) dat bv. Hans Weijs is zijn Golf 4 fabrieksauto in het klassement achter een Peugeot 205 Max staat.
Ik denk dat het voor het aanzicht van de rallysport geen aanwinst is als we naar dergelijke situaties gaan. Laat staan hoe je dit verkoopt aan een importeur of dealer. Deze is denk ik ook meer gebaat bij promotie van moderne auto's.

De enigen die er geen baat bij zouden hebben zijn de importeurs/dealers, maar die maken toch al een erg klein deel aan van de betrokkenen in het deelnemers veld. Bij de weg, Hans Weijs een fabrieksauto? EX-fabrieksauto toch?

Wat is in jouw gedachte daar dan anders aan....of het nu Weijs, Boers, Wevers of...is. Het zijn toch fabrieks auto´s.

Erik de Wild schreef:Daarbij hebben we in Nederland met de opkomst van de diverse nieuwe klasses genoeg keuze. Waarom iets nieuws.

De uitkomsten van de reacties op de oproep van de KNAF zal dat wel uit maken.

Omdat we als er 100 keuze mogelijkheden zijn toch keuze 101 willen.

Erik de Wild schreef:Ik kan me herinneren dat de FIA al die vrijheden (Groep B) als eens een keer heeft terug gefloten. Dit was op Internationaal niveau, maar we hoeven hier toch niet zoiets te gaan nadoen.

Dat is in een goede regelgeving wel in de perken te houden.

Dat dachten ze in groep B ook, was opgeheven geloof ik.

Erik de Wild schreef:Ondanks dat gedacht wordt dat er voor minder geld snellere auto´s kunnen worden neergezet, is het uiteindelijk een verarming voor de sport.

Onderbouw deze uitspraak eens.

Het wordt een onoverzichtelijk geheel, waar je als sportbedrijver al moeite moet gaan doen om alle klasses te snappen. Laat staan voor publiek en sponsoren.
Erik de Wild

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 13:39

Erik de Wild schreef:Het wordt een onoverzichtelijk geheel, waar je als sportbedrijver al moeite moet gaan doen om alle klasses te snappen. Laat staan voor publiek en sponsoren.

Maar dat is 't nu ook al.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 13:42

In mijn ogen staar jij je teveel blind op oude auto's met veel vermogen en ga je eraan voorbij dat er ook heel leuke dingen mogelijk zijn met nieuwere auto's.

Ik denk inderdaad dat dat veel meer ´oude´ als recente auto´s op de rallyweg zal brengen. En dat lijkt me niet goed.
Dan komt ook het aspect veiligheid om de hoek kijken, bij gehomologeerde delen mag je er vanuit gaan dat er over nagedacht en getest is. Als we een turbo op een 205 gaan zetten, kun je afvragen hoe veilig dat is. (Let wel ik heb niets tegen een 205, en ik weet ook niet of een turbo in dat regelement wel zou mogen, puur voorbeeld)

groet Erik
Erik de Wild

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 10, 2006 13:42

Erik de Wild schreef:Het wordt een onoverzichtelijk geheel, waar je als sportbedrijver al moeite moet gaan doen om alle klasses te snappen. Laat staan voor publiek en sponsoren.

Of er een nieuwe klasse bijkomt moet nog blijken. Eerst maar eens de uitslag van de behoeftepeiling afwachten.
Ton Van Spanje

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 13:46

StevenK schreef:

Wellicht is de FIA zich daarvan bewust geworden.
En komt er daarom een nieuwe `groep R`
We hoeven niet achter de Fia aan te lopen, maar als je het zelf al onoverzichtelijk vindt kun je ook pleiten om het overzichtelijker te maken en niet te pleiten dat je het nu niet meer ziet en dan nog maar een klasse erbij.

Groet Erik
Erik de Wild

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 13:53

Erik de Wild schreef:
StevenK schreef:

Wellicht is de FIA zich daarvan bewust geworden.
En komt er daarom een nieuwe `groep R`
We hoeven niet achter de Fia aan te lopen, maar als je het zelf al onoverzichtelijk vindt kun je ook pleiten om het overzichtelijker te maken en niet te pleiten dat je het nu niet meer ziet en dan nog maar een klasse erbij.

Mij boeit die overzichtelijkheid eerlijk gezegd niet. Ik vind 't veel belangrijker dat de mensen om wie de sport draait, de deelnemers (en de officials) de ruimte hebben om de sport op hun manier te beoefenen.

En ik zou er daarom ook voorstander van zijn om zo'n nationale klasse gewoon mee te laten rijden in de bestaande grA/N. Zelfde regels voor max. cilinderinhoud, restrictor, minimum gewicht en wielmaten, waardoor je ook ongeveer even snelle auto's hebt.

De groep R klinkt misschien leuk, maar als je ziet dat je voor een nieuwe Clio R3 op een bedrag van de tegen de 100.000 euro uit komt, dan zie ik nog niet direct iedereen zo'n ding kopen.

Kijk ook naar de lol die Jan Nijhof het afgelopen jaar heeft gehad met z'n compact.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 14:01

Kijk ook naar de lol die Jan Nijhof het afgelopen jaar heeft gehad met z'n compact.

Perfect! Strijden in je eigen klasse, zelfde als VOC,Kalos,205,Colt. Aanbod genoeg in nationale homologaties.
Erik de Wild

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 14:32

Erik de Wild schreef:

Perfect! Strijden in je eigen klasse, zelfde als VOC,Kalos,205,Colt. Aanbod genoeg in nationale homologaties.

Jan heeft juist *niet* gestreden in zijn eigen klasse, omdat er verder geen deelnemers waren.

Trouwens schiet me nu ook meteen weer een leuke auto te binnen, die volgens mij wel binnen dit reglement moet kunnen: de Golf Rallye, maar dan met een turbo of compressor ipv. een G-lader.
Laatst bijgewerkt door StevenK op zo dec 10, 2006 14:44, in totaal 1 keer bewerkt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Armand » zo dec 10, 2006 14:41

Erik de Wild schreef:
Ik denk inderdaad dat dat veel meer ´oude´ als recente auto´s op de rallyweg zal brengen. En dat lijkt me niet goed.

Volgend jaar (2007) komt er als de groep max er komt, in ieder geval een 206 kitcar aan de start die onder de Group max regelementen valt.
Dus het worden niet alleen oude auto's....
Armand

Berichtdoor Yves » zo dec 10, 2006 14:45

we hadden het toch over een vrije klasse, klasse Max!
In zo’n Klasse Max zouden dan auto’s zitten, waarvan het model nooit officieel door de FIA of de KNAF gehomologeerd is of waarbij de auto’s niet conform de huidige homologatie zijn opgebouwd. Bij de laatste categorie kan dan gedacht worden aan auto’s met bijvoorbeeld een grotere cilinderinhoud, een andere versnellingsbak, afwijkende wielophanging, remmen of andere achteras.

dat is toch niet te vergelijken met kalos cup,205..

dikke spectaculaire, auto's die je voor een redelijk budget kunt rijden..
Yves

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 14:53

Armand schreef:
Erik de Wild schreef:

Volgend jaar (2007) komt er als de groep max er komt, in ieder geval een 206 kitcar aan de start die onder de Group max regelementen valt.
Dus het worden niet alleen oude auto's....

Herhaal.......VEEL MEER
Erik de Wild

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo dec 10, 2006 14:53

Yves schreef:we hadden het toch over een vrije klasse, klasse Max!
In zo’n Klasse Max zouden dan auto’s zitten, waarvan het model nooit officieel door de FIA of de KNAF gehomologeerd is of waarbij de auto’s niet conform de huidige homologatie zijn opgebouwd. Bij de laatste categorie kan dan gedacht worden aan auto’s met bijvoorbeeld een grotere cilinderinhoud, een andere versnellingsbak, afwijkende wielophanging, remmen of andere achteras.

dat is toch niet te vergelijken met kalos cup,205..

dikke spectaculaire, auto's die je voor een redelijk budget kunt rijden..

Is het dan niet zo dat we dan richting de oude groep B auto's gaan.
Dan kan ik b.v een AX ombouwen met motor achterin die in england laten keuren . e die vervolgens op nederland kent zetten.
Dan heb ik 650 kg bij 235 pk zonder turbo.
V.D.G Rally team

Berichtdoor djgando » zo dec 10, 2006 15:15

Erik de Wild schreef:

Dan komt ook het aspect veiligheid om de hoek kijken, bij gehomologeerde delen mag je er vanuit gaan dat er over nagedacht en getest is. Als we een turbo op een 205 gaan zetten, kun je afvragen hoe veilig dat is. (Let wel ik heb niets tegen een 205, en ik weet ook niet of een turbo in dat regelement wel zou mogen, puur voorbeeld)

groet Erik

Ik zie daar het probleem niet in, als de rest van de onderdelen ook zijn aangepast op het toenemende vermogen, b.v. de remmen, moet het volgens mij geen probleem zijn. En dat met die onoverzichtelijkheid is volgens mij ook niet echt het probleem. Ben zelf wel van mening dat het misschien even kan duren voordat iedereen het overzicht heeft. Het intiatief van de Knaf waardeer ik dan ook heel erg omdat je mensen die normaal achter in de wedstrijd rijden met redelijke eenvoudige aanpassingen voorin kunt laten rijden. Voor de sponsoren lijkt mij het ook aantrekkelijker. De auto's worden immers competatief in gebruik.

De groeten,

Martijn ter Boo
Boomans Autosport
djgando

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 16:37

Ik zie daar het probleem niet in, als de rest van de onderdelen ook zijn aangepast op het toenemende vermogen, b.v. de remmen, moet het volgens mij geen probleem zijn. En dat met die onoverzichtelijkheid is volgens mij ook niet echt het probleem. Ben zelf wel van mening dat het misschien even kan duren voordat iedereen het overzicht heeft. Het intiatief van de Knaf waardeer ik dan ook heel erg omdat je mensen die normaal achter in de wedstrijd rijden met redelijke eenvoudige aanpassingen voorin kunt laten rijden. Voor de sponsoren lijkt mij het ook aantrekkelijker. De auto's worden immers competatief in gebruik.

De groeten,

Martijn ter Boo
Boomans Autosport[/quote]

Is het dan niet dat degene die dan "redelijk eenvoudig" voorin meerijden er weer anderen "redelijk eenvoudig" achter hun rijden. Lijkt alleen een wisseling van de wacht. De sponsoren moeten als ze het prettig vinden dat de auto voorin meerijd, de snelheid betalen, is nu niet anders.
Erik de Wild

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl