Nederlands English
Hans Weijs Junior en Carol Robbers in Hulst uit voorzorg aan de kant
08-05-2006
21:10
In een zonovergoten Zeeuws Vlaanderen, waar de temperaturen hoog opliepen, heeft de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup zijn eerste tegenslag moeten verwerken. In de Rally van Hulst bleek dat de techniek van de supersnelle rallyauto’s nog niet op dergelijke warme omstandigheden was berekend. Omdat er een eventuele motorschade boven het hoofd hing werd besloten de KNAF Talent First equipe Weijs Jr/ Robbers uit de wedstrijd te nemen.

Het is in de autosport een bekend verschijnsel dat theoretische modellen en uitvoerige testen met proefauto’s niet altijd garant staan voor probleemloze wedstrijden. Als het materiaal tot het uiterste wordt belast kunnen er onverwachte storingen optreden. De Mitsubishi Colt CZT in rallyuitvoering heeft vooral op motorisch gebied nogal wat wijzigingen ondergaan. Na in de Zuiderzeerally met een bescheiden vermogenswinst tot 150 pk probleemloos te hebben gefunctioneerd - alle auto’s kwamen heelhuids de strijd door - was er ook in Almere nog geen vuiltje aan de lucht, ondanks dat er intussen ruim 10 pk was bijgekomen. Ook toen gaven de Colts geen krimp. In Hulst was er weer een gewijzigd motormanagement dat nu voor een niet geringe 180 pk zou moeten zorgen. De Colts waren er aanzienlijk rapper door geworden maar tevens was er een probleem ontstaan. Als de motoren tot op het uiterste werden belast dan sprongen ze soms spontaan in de ‘noodloop’, zoals dat heet. Nadat de motor opnieuw wordt gestart loopt hij weer als een zonnetje. Omdat vrijwel alle equipes met hetzelfde probleem te kampen hadden besloot Gert van den Heuvel - het technisch brein achter de klasse - in samenspraak met de coördinator, om de wedstrijd niet te laten meetellen voor het kampioenschap, omdat niet iedereen gelijke kansen had. Voor de KNAF Talent First equipe Hans Weijs Jr/Carol Robbers betekende dat helaas einde wedstrijd. Eric Noort, begeleider van het KNAF project, besloot de auto in het servicepark te laten. “Het was een moeilijke beslissing. Je gunt die jongens echt elke meter die ze kunnen rijden. En junior was weer supersnel, veel sneller dan de rest. Maar als de rally nergens voor meetelt dan moet je andere keuzes maken. Als middenin een bocht de motor stilvalt terwijl je juist vermogen nodig hebt om er goed door te komen, dan loop je extra risico’s. Als het om de knikkers gaat dan ben ik de laatste die zal zeggen stop. Maar het ging nergens meer om. Waar nog eens bijkomt dat je ook het risico van motorschades loopt, althans, dat is in theorie mogelijk. Dus vandaar”, verklaarde Eric Noort zijn beslissing.

Logischerwijs waren Hans Weijs Jr en Carol Robbers diep teleurgesteld. Temeer daar de equipe al vanaf de eerste klassementsproef de concurrentie zijn hielen had laten zien (16 seconden, red.), ondanks dat de motor tweemaal was stil gevallen. Een tweede zege en tegelijkertijd revanche voor de malheur in de Rally van Almere leek in het verschiet. “We rijden niet alleen voor de Mitsubishi Colt Cup maar ook voor het Nederlands Rallykampioenschap en daarin scoren we nu dus niet. Dat is best zuur”, gaf navigator Carol Robbers te kennen. Op 10 en 11 juni krijgt de KNAF Talent First equipe in de ELE-rally weer de gelegenheid zijn talenten te tonen.

Uitslag Rally van Hulst (telt niet mee voor de Mitsubishi Colt Cup)
1. Westerbeek/Van der Zalm 146 km in 1 uur 29 min. 22; 2. Abbring/Abbring op 16 sec.; 3. Naastepad/Smeets op 43 sec.; 4. Hof/Van Mierlo op 4 min. 10 sec.

Stand na 2 rally’s
1. Westerbeek/Van der Zalm 34; 2. Weijs Jr/Robbers 32; 3. Abbring/Hagman 30; 4. Nieuwlaar Kapteijn 28; 5. Naastepad/Smeets 21; 6. Hof/Van Mierlo 19

Redacteur: Persbericht KNAF Talent First | Foto: Hein Arns