Nederlands English
Kroesbergen/Hupkens naar 5e plaats in zware BHV rally
11-07-2006
23:20
Na een lange winterslaap voor equipe Kroesbergen/Hupkens was editie 2006 van de BHV- Expogroeprally een uitgelezen kans om iets aan de rij- en kaartleesconditie te doen. Deze op papier al zware rally met 230 km klassementsproef was de kans om met name de grenzen en mogelijkheden van de Mitsubishi Lancer Evo6 nader te onderzoeken.

Om niets aan het toeval over te laten, werd de Evo6 op punt gezet door het serviceteam van v.d. Heuvel. Hierbij werd het binnenwerk van het motorblok grondig herzien. Verder werden alle kritische onderdelen geinspecteerd en zonodig vervangen. Ook de equipe zelf deden voorbereidingen in de zin alsof het zou gaan om een podiumplaats in een kampioenschap. Hetgeen uiteraard niet aan de hand is.

Alle verkentijd, zoals beschikbaar gesteld door de organisatie, werd benut. Tot diep in de nacht werden pace-notes gefatsoeneerd en de geheimen in de routeboeken ontrafeld. De organisatie had namelijk nogal wat verrassingen in het routeboek verstopt, onder meer met flink wat heen en weer bladeren in het boek tussen de diversen secties, de roemruchte proef de Hel die de derde maal korter was en de diverse bulletins die verstrekt werden aangaande de uiteindelijke route. Niet helemaal de bedoeling in een kampioenschapswedstrijd, maar goed, het houdt de navigator scherp. Diverse equipes kwamen hierdoor echter flink in de problemen, bleek achteraf.

Deze kaartleesworstelingen te boven gekomen zijnde, kon het ééndelig zilver-blauw aan en werd sectie 1 afgewerkt. Proef Steenbergen ging wat behoudend, met op een kritiek punt een aanremfout, waardoor de snelheid enkele seconden 0 kmh was, in tegenstelling tot de 189 enige kilometers eerder.

Bij herhaling van de sectie vielen de proeftijden met 5 tot 18 seconden gunstiger uit. Tussenstand na 2 secties: 28e algemeen. Meer en meer werd gezocht naar de manier die rijder en auto het beste beviel: voor de bocht auto laten glijden en dociel gasgevend door de bocht driften. Het streven was, overstuur of vierwieldrift. En dat lukte beter en beter. De vroege avondproeven gaven een verdere progressie te zien. Foutloos werden KPs Ostaaijen, de Hel, Rijsbergen en Klein-Zundert afgestreept. Rijsbergen mag daarbij als echte sloper voor zowel mechaniek als equipe worden aangetekend. Oa. een diepe zand-duik op Rijsbergen was zwaar voor zowel de ruggen van de equipe als voor de Evo, maar te zwaar voor de carterbescherming van de Clio van Frank Kuitert. Start# 38 had de primeur om daar als eerste overheen te walsen. Verbazingwekkend hoe de Evo de mishandelingen door Steven doorstond. Plaats 25 in de tussenstand was dan ook het gevolg.

Avondproeven blijven de killers rond Achtmaal. Tijden liepen op. Maar niet in hetzelfde tempo als bij overige equipes vlak voor ons in het klassement. Alleen een doorschuiver op de laatse proef was een van de zeldzame fouten die Steven maakte. Dat alles leidde allemaal tot een 22e plaats aan het einde van de eerste dag. Met de hete adem van Weijs jr in de nek kon de dag worden afgesloten. Wat die jonge hond presteert met een ca 130 pk en 200 Nm zwakkere Colt grenst aan het ongelofelijke. Supertalent hoor, dit is echt geen beginnersgeluk meer.

Vooral dit laatste was de reden om op dag 2 de confrontatie met hem op te zoeken. Hij mocht het niet voor niets krijgen. In klasse N4 echter is het gat nog te groot, maar wordt langzaam wel kleiner, de algemene rangschikking beschouwend.

Op KP19, de buitenproef met veel onverhardstukken erin, werd de gaskraan weer ouderwets opengeschroefd. Nog niet eerder wist Steven een auto zo hard tijdens de eerste boucle over een proef te jagen. "Ik ben helemaal gesloopt, gaar en kapot", zuchtte hij bij de stopfinish. Niet de Evo, die gaf geen klap verkeerd. De tijdelijke tegenstander echter, moest ernstig naar beneden met het tempo. De motorsteunen van Colt # 43 konden het niet meer bolwerken en gaven de geest.

Het tempo bleef stevig, ook op Borchwerf en Halderbergen. Op 2 seconden gestrand achter Anton Moree in de bejaarde, maar razendsnelle Escort RS2000. In de laatste boucle werd nog niet echt geconsolideerd, waarmee tegen aanvaardbaar risico toch weer werd geprobeerd de grens van de Evo verder op te zoeken. Verder zonder enig probleem werden de laatste kilometers afgelegd in een pittig tempo.

Dankzij de razendsnelle tijdverwerking, werd via GPRS direct de eindstand afgelezen. 19e algemeen en 5e in de klasse N4.

De volgende afspraak is de Golden Tulip Rally op 15 en 16 september in de omgeving van Nijverdal.

Redacteur: persbericht St. Autosport Ede | Foto: Hein Arns