Nederlands English
Brouwer/Groeneveld pakken zege na formidabele inhaalslag
12-07-2006
12:00
Van 7 t/m 9 Juli jl. werd in West-Brabant de BHV Expo Groep Rally verreden. Het Tachos Rallying Team had aan de vooravond van de rally nog het nodige werk te verzetten , omdat het nieuwe motorblok vlak voor het evenement pas gereed was.

Deze editie van de BHV Rally kende een aantal wijzigingen ten opzichte van de voorgaande editie`s. Zo was het rallycentrum deze keer gevestigd in Etten-Leur en ook veel proeven waren gewijzigd. Het werd een warme en behoorlijk stoffige editie die de rally lang en zwaar maakten.

Pierre en Marc reisden naar West-Brabant af met maar een doel en dat was winnen! De eerste stap werd gezet op de eerste klassementsproef , door gelijk te beginnen met een snelste VOCH-tijd. Tot aan Kp 4 verliep het begin voorsproedig , de nieuwe motor liep als een zonnetje en de equipe kende weinig problemen. Op Kp 4 Vosdonk sneed Pierre iets te veel over de stoepranden op het industrieterrein , wat uiteindelijk resulteerde in een lekke band. Het tijdverlies was 20 seconden op de grootste concurrentie. Toen bij de service ook nog bleek , dat ze een minuut straftijd hadden gekregen , door een inklokfout op Steenbergen , zakten ze ver terug in het klassement en keken ze tegen een achterstand van 1.5 minuut aan.

Het 2e boucle-tje van 4 proeven verliep prima , en er werd weer tijd teruggewonnen. ,, We zien de achterstand weer teruglopen , op de komende proeven rondom Achtmaal kun je pas echt verschillen gaan maken ten opzichte van de concurrentie!`` was de conclusie van Marc voordat de avondproeven hun aanvang hadden.

Gelijk op Kp9 Oostaayen , werd er 10 seconden gewonnen op V.Wylick en Wijdeven. Ook op Kp 10 de Hel , had Brouwer het tempo weer hoog liggen. Misschien wel iets te hoog , want na een aantal ,waarschuwingen` was het bij een L2+ op klinkers mis. Met te hoge snelheid werd de bocht genomen , waardoor de Volvo na een spin tussen de bomen tot stilstand kwam. Nadat de proef werd vervolgt bleek ook een band van de velg gelopen te zijn en die velg ook al bijna tot het hart was afgebroken. Wisselen was dus noodzakelijk.
Uiteindelijk bleek het tijdverlies bij de finish 4,5 te bedragen. Pierre: ,, Dit verschil maken we niet meer goed. Het ging gewoon iets te mal op de Hel. We wilden teveel tijd in een keer goedmaken, terwijl de ,nacht` nog zo lang is. We gaan nu voor de punten, want we hebben al 2 schrapresultaten staan , dus elke punt is meegenomen!``

Maar behoudend rijden deed de equipe niet. Proeven in het donker en veel ,blinde` bochten liggen Pierre goed , dus werd de rest van de avond aanvallend gereden. Koen Wijdeven viel spijtig genoeg uit doordat hij zijn Volvo 240 compleet afschreef op een boom. Ook concurrent v.Wylick ging in de fout , hij belandde met zijn Volvo in de sloot. Ineens stonden Pierre en Marc op een 3e plaats in de VOCH. Gezien de verschillen met Bosscha en Achterbosch , die op dat moment 1e en 2e lagen , kon er misschien toch nog een stuntje inzitten.

Door tijden bij de beste 35 algemeen te klokken met de Volvo Original 240 en dus flink wat tijd te winnen werd de achterstand op Bosscha en Achterbosch steeds kleiner. Wel leek een gesprongen zekering midden op de proef Oostaayen (Kp17) , nog roet in het eten te gooien , maar na een halve minuut konden ze hun weg weer vervolgen. Etappe 1 werd midden in de nacht afgesloten op een 3e plaats in de VOCH met 31 seconden achterstand op de leider en een 49e plaats algemeen.

Etappe 2 bestond uit 6 klassementsproeven. De tactiek was om gelijk de eerste proef veel tijd te pakken , om zo de druk op de leider op te voeren. En dit lukte , na Kp Wouwse Plantage was de achterstand nog slechts 3 seconden. In de resterende klassementsproeven werd dit omgebogen naar een voorsprong.
Met enorme opluchting wisten ze rond de klok van 18.00u te finishen in Etten-Leur , waarna een verfrissende champagnedouche volgde op het finishpodium.
Een 1e plaats in de VOCH en een 39e plaats algemeen was uiteindelijk het resultaat van deze fraaie rally.

Pierre vertelde dat ze dit na alle problemen van de zaterdag absoluut niet meer verwacht hadden : ,,We gingen voor de punten , maar nadat de 2 grootste concurrenten van de baan gingen en we per proef zeer veel tijd wonnen op de rest, begonnen we er toch weer in te geloven. We hebben er met z`n allen voor gevochten en ook voor het gehele serviceteam vind ik dit echt leuk , ze hebben dit weekend weer hard aan het werk gemoeten. Ook in de ELE was dat het geval , maar dat liep uiteindelijk zuur voor ons af. Dat we het in deze rally dan ook nog met dit resultaat kunnen afsluiten is echt mooi!``

Equipe Brouwer/Groeneveld vergroot de leiding in de Volvo Original Cup Holland en ook het scratchklassement word aangevoerd door al 58 klassementsproeven als snelste VOC-er over de streep te zijn komen.

De volgende rally voor Pierre en Marc is de Golden Tulip Rally (15-16 September) rondom Nijverdal.

De Volvo 240 zal ook in de Amsterdam rallysprint ingezet worden. Dan zal het 3e familielid haar rallydebuut maken. Laura Brouwer zal genavigeerd door Silvia Eling de Volvo 240 over de proeven in onze hoofdstad sturen.

Redacteur: Persbericht www.tachosrallying.nl | Foto: Hein Arns