Nederlands English
Grönholm: “Ik wil Loeb het vuur aan de schenen leggen”
08-08-2006
10:34
BP Ford team voorman, Marcus Grönholm rekent er op dat hij de OMV ADAC Rallye Deutschland kan winnen aanstaand weekeinde. Duitsland markeert de start van de tweede helft van het seizoen en is de eerste rally na de lange zomerstop.

Grönholm is zich er van bewust dat het niet makkelijk zal worden, zeker gelet op de vorm die Kronos Citroën piloot Loeb ten toon spreid dit seizoen. Maar ook vanwege de palmares van de Fransman in Duitsland. Want Loeb won alle edities sinds Duitsland een WK rally werd. Wil de Fin een kans blijven houden op de rijderstitel, dan is een zege in Duitsland echter bijna verplicht omdat zijn achterstand al 29 punten bedraagt op Loeb.

“Ik denk dat ik het kan doen,” zei Grönholm, winnaar van de laatste rally voor de zomerstop in Griekenland begin juni. “Ik ben er al eens heel dicht bij geweest. Het wordt niet makkelijk omdat Loeb al vier keer in Duitsland heeft gewonnen. Bovendien is hij erg goed in de gladde omstandigheden die we vaak in Duitsland aantreffen.”

"Het zou goed zijn om het vuur een beetje aan de schenen te leggen bij hem. De Focus RS is er goed genoeg voor en dus is het nu aan de rijder om het ook te doen. We hebben op twee locaties getest, op Baumholder en in de wijnranken. Ik heb daar een goed gevoel aan overgehouden,” aldus Grönholm.

Bijkomende prettige omstandigheid is een opwaardering van de motor voor Duitsland, die de topsnelheid van de Focus wat opdrijft. Tot dusverre stond Grönholm uit vier starts wel drie keer op het podium in Trier en hoopt hij dat het droog blijft.

"Deze rally is OK als het droog is, maar het is een verschrikking als het nat is. De omstandigheden kunnen heel snel veranderen en dan sta je al vlug op het verkeerde schoeisel. Baumholder is ook zo’n moeilijke proef. Het is glad als het droog is en het is glad als het nat is. Het is daar eigenlijk altijd glad. Bovendien kun je je als rijder geen foutje veroorloven, want voor je het weet heb je een Hinkelstein te pakken. Als dat gebeurt kun je verder rijden vaak op je buik schrijven,” voegde Grönholm er nog aan toe.

Redacteur: Hein Arns | Foto: Ford