Nederlands English
Eindelijk weer rally, met een rotgevoel naar huis
13-07-2021
22:18
Afgelopen zaterdag was het eindelijk weer zover, de 1e rally sinds oktober 2019 voor het team van Stevens Rallysport.

De beruchte ‘nacht van 8x’ stond op het programma met 4 uitdagende proeven die ieder 3x bedwongen moesten worden.

In de verplichte lange pauze is de rode leeuw van de gebroeders Stevens op een aantal dingen aangepakt om meer aan de wensen van rijder/navi te voldoen en deze werden getest in de GTCrally. Met een niet al te best startnummer werd er zaterdagmorgen/middag goed verkend en besloten om in ieder geval in het begin het tempo niet meteen heel hoog te leggen en de auto weer even aan te voelen en te bekijken hoe deze reageerde op de veranderingen.

Wim en Wesley reden om 17:15 het startpodium over voor de 1e lus van 4 kp’s, i.v.m. het verwachte weer werd er gestart op safe en dus op de inter/regenbanden die ze bij hadden.

‘Op de 1e proef was het weer even inkomen om op snelheid te zijn en om alles op tijd op te lezen’ aldus Wesley, maar na een stroef begin was het gevoel in de auto wel goed.

Kp2 werd ook met goed gevolgd afgesloten waarna de koers werd gezet naar het rallydorp Achtmaal, eenmaal daar aangekomen werd duidelijk dat de weergoden niet heel erg lief waren geweest, kp 3 en 4 waren kletsnat van de regen en het werd ook niet droger tijdens het rijden.

Op kp3 in de laatste ronde maakte Wim een foutje bij onverhard af door even rechtdoor te gaan en tegen de banden tot stilstand te komen maar met een keer steken konden ze wel verder. Helaas leverde dit wel een hoop zand/modder in de wielen op waardoor de auto enorm begon te trillen en Wim niet vol durfde door te rijden, ‘als we een kunstgebit zouden hebben was die eruit getrild zo klapperde alles’.

Op kp4 was het net zo glad door de wisselende ondergronden van nieuw en oud asfalt en dan weer rode klinkers, in de 2e ronde zaten ze achter een andere 206 aan maar deze kon niet gepakt worden mede door een rode vlag situatie. Meteen werd het tempo verlaagd en de proef met alarmlichten uitgereden.

Eenmaal op de service werd de auto goed nagekeken en ontdaan van het overtollige zand door het serviceteam Wim sr, Bas en Jeroen, de bandenkeuze was niet moeilijk omdat het nog steeds erg nat was bleven ze rijden op dezelfde banden als de 1e boucle.

Meteen vanaf de start van kp5 zat Wim er niet heel lekker in en begon een beetje foutjes te maken op de spekgladde wegen (niet zijn favoriete weer zeg maar) maar ondanks het lagere tempo werd er toch goed doorgereden tot op het laatste stuk onverhard, in een Links – Rechts combinatie liet Wim zich verrassen en gleed de auto rechtdoor maar konden ze nog net voor een redelijk diepe sloot stoppen, dus auto weer in z’n achteruit en weer door.

Maar 75 meter verderop was het einde verhaal, bij het aanremmen voor een korte knik (waarschijnlijk net iets te hard aan komen rijden) schoot de auto iets te ver naar links richting het einde van een slootje en schoof erin, de auto kwam met de bodem/carterplaat vast te staan op het schuine gedeelte en in de modder.

Helaas betekende dit einde rally voor de equipe en baalde ze enorm want toen de auto eenmaal na 3,5 uur uit de sloot was getrokken konden ze geen schade bekennen aan de auto.

Het team gaat de auto nu schoonmaken en klaarmaken voor de volgende rally wat waarschijnlijk de Hellendoorn rally wordt.

We willen alle sponsoren en club van 50 leden wederom hartelijk bedanken voor de steun voor tijdens en na het evenement en we zien jullie binnenkort weer op de rallypaden.



Redacteur: Pb Stevens Rallysport | Foto's Wimo