Nederlands English
Loeb neemt genoegen met zilver in Finland
20-08-2006
11:29
Sebastien Loeb en Daniel Elena startten gisterenochtend vastbesloten om de strijd voor de zege met Marcus Gronholm vol aan te gaan. Ze verloren op KP 10 (Vaheri) 1.7 seconden, maar wonnen Ouninpohja Länsi. Dat betekende dat Loeb voor de eerste keer de vijfvoudig winnaar op één van de meest legendarische proeven (gemiddelde snelheid 128 km/uur) versloeg. “Ik dacht dat ik de perfecte proef had afgewerkt,” zo Loeb. “maar aan het eind van het liedje was mijn voorsprong maar 1.3 seconden.”

Op de tweede Ouninpohja proef kwam de strijd om de eindzege in Finland abrupt tot een einde. “Aan de binnenkant van een bocht, waar ik ‘snijden’ in mijn notes had staan, raakten we een groot stuk steen. De auto vloog de lucht in. Het wiel was te zwaar beschadigd om de mousse zijn werk goed te laten doen. Dus moesten de rest van de proef met een lekke band afleggen. Veel anderen hebben die steen ook geraakt. Ook Marcus Gronholm die al vanaf 1989 die zelfde bocht neemt en ook nog nooit die steen genoteerd heeft. Ik denk dat we met zijn allen ieder jaar een stukje verder snijden. Voor wat betreft die bocht houdt het voor mij op. Ik ga daar niet dieper snijden.” Met een achterstand van 45 seconden op Gronholm concentreerde Loeb zich op een nieuw doel: het binnenhalen van acht kostbare punten als beloning voor een tweede plaats

Terwijl Loeb het contact met Gronholm verloor, kwam er ook een einde aan de Neste Oil Rally Finland voor Xevi Pons met de derde Kronos Citroen Xsara. In een rechterbocht na de top van een heuvel op KP 11 gleed Pons naar de buitenkant van de bocht. “We raakten met de zijkant van de auto een rots en dat zorgde er voor dat we over de kop sloegen,” aldus Pons.

Maar Ouninpohja was nog niet klaar met de Citroens van het Belgische team. Daniel Sordo’s goede prestatie waarbij hij opklom naar een vijfde plaats werd ruw onderbroken tijdens de tweede run van de proef. “Ik kwam teveel zijdelings neer na een sprong voor een rechterbocht. Na de landing ging auto meteen naar de buitenkant van de bocht,” aldus Sordo. De regerend JWRC kampioen maakte een dergelijk incident pas één keer mee in zijn carriere. “Om het allemaal nog erger te maken,” vervolgde Sordo. “Ik zat alleen maar vast in de greppel, maar ik kon er niet meer uit komen.”

Sebastien Loeb voelde mee met zijn teamgenoten: “Xevi is in een val gelopen die meer mensen te pakken heeft genomen. IN mijn notes staat: ‘over top, 10 meter, rechts’. Ik noteer de werkelijke afstanden. Een fractie te hard over de top en je kunt het vergeten dat je die bocht kunt halen. Dani heeft te maken gehad met een fenomeen waar ik ook veel moeite mee heb gehad. Bij een ‘bocht over top’ denk je dat je alvast moet insturen, maar in feite zal je auto op de achterkant landen en gaan spinnen als je schuin gaat springen. Ik ben altijd uiterst voorzichtig en hou de auto voor een top zo recht mogelijk. Dit soort ervaring komt per jaar mee en is in deze specialistische rally’s van vitaal belang.

Redacteur: Persbericht Kronos Racing | Foto: Kronos Racing