Nederlands English
Goede vrijdagavond eindigt in mineur op zaterdag
21-03-2022
22:01
Afgelopen zaterdag 19 maart 2022 stond voor StevensRallysport eindelijk weer een rally op de agenda, de Jack’s inter. Drentherally op en rondom het TT circuit van Assen.

Na een goede verkenning was het tijd om op vrijdag rond 17:15 te starten op het paddock in Assen en koers te zetten naar Kampen voor de 1e avond met 6 proeven in het donker.

Op de eerste proef was het weer even wennen aan de auto en vooral de verlichting, deze zijn in de winter vervangen en stonden nog niet helemaal goed waardoor Wim niet het vertrouwen had om echt door te rijden, ook de 2e proef moest zo verreden worden ivm te korte tijd om de stand van de lampen aan te passen. Ondanks deze strubbelingen waren de tijden best in orde. Op de 3e proef werd er voorzichtig gestart ivm de vele doordraaiers die al uitgereden en dus erg glad waren geworden.

De service werd opgezocht op een nette 27e plaats algemeen en 2e in de (nieuwe) klasse NC3, hier werd de hele auto nagekeken en wat kleine dingen aangepast maar verder was het een normale service. Hierna werden de 3 proeven nogmaals verreden, op sommige was het lekker donker maar over het algemeen werd er toch sneller gereden dan de 1e keer en dus was een nette 26e plaats algemeen een goed resultaat voor de eerste avond.

De volgende morgen was het vroeg opstaan om weer optijd de auto te halen uit het wachtpark, in de 45min service werd de lampenbak gedemonteerd en andere banden gekozen voor de circuitproeven waar ook een heel deel onverhard zat. Ook werd er afgesproken dat Wesley KP1 alle keren zou rijden en Wim KP2.

Nu was het dus de beurt aan Wesley om zijn seizoen achter het stuur te beginnen, ook hij had wat tijd nodig om erin te komen na een langere tijd niet gereden te hebben en zei na de proef dat hij echt moest wennen om weer op snelheid op onverhard te rijden maar er waren nog 3 kansen om de tijd te verbeteren.

Op de verbinding werd het stuur weer overgegeven aan Wim, het begin ging best aardig en het eerste onverhard werd nog net zonder schade verlaten, omdat Wim iets teveel aan de handrem hing kwam er een IBC bak erg dichtbij.

Na het korte werk op het junior TT circuit kwam de equipe op het 2e gravelstuk en tijdens het gasgeven was er ineens een ratel te horen en daarna niks meer (op youtube staat de compilatie met het einde erin), Wim probeerde nog om de auto te starten omdat in 1e instantie werd gedacht dat de aandrijving kapot was maar de motor deed niks meer, ook begon het in de auto te roken en werd de auto snel op het circuit aan de kant gezet zodat ze niemand in de weg zouden staan.
Na een korte blik onder de motorkap was snel duidelijk dat de motor de geest had gegeven want heel de motorruimte zat onder de olie en er was een gat te zien aan de voorkant.

Eenmaal weer thuis aangekomen werd er goed gekeken en al snel was het zeer duidelijk dat de motor niet meer te redden is, nu is het team druk bezig een andere motor te maken om 21 Mei toch aan de start te verschijnen van de thuiswedstrijd, de 57e ELE Rally. Hopelijk zien we jullie dan weer allemaal.


Redacteur: Pb Stevens Rallysport | Foto's Wimo