Nederlands English
Hans Weijs Rallyteam R.A.M. Festival / Informatique Rallysprint
17-05-2005
09:17
Een slecht begin en toch geen half werk

ELST/ROTTERDAM – Het R.A.M. Festival en de Informatique Rallysprint op het Rotterdamse industrieterrein Noord-West zijn voor het Hans Weijs Rallyteam goed verlopen. Op eerste Pinksterdag werd de Volkswagen Golf IV Kitcar voor de derde keer aan de wedstrijdcondities blootgesteld. Hans werd tijdens de Account Software Challenge genavigeerd door Hans de Heer en Frank Hut. Beide heren werken in het dagelijks leven bij Conti Nederland. De eerste manche van de Challenge leek echter roet in het eten te gooien voor wat betreft de deelname. Al in de tweede bocht brak een boutje in het schakelmechanisme van de auto af, waardoor Hans het resterende stuk van de proef in de eerste versnelling af moest leggen. Het ontlokte de speaker de opmerking: “Dit is niet de snelheid waarmee we Hans normaal gesproken onderweg zien”. Het schakelmechanisme werd voor de tweede manche gerepareerd. De weergoden in Rotterdam waren, bij de derde uitgave van het voor Nederland unieke evenement, de organisatie eindelijk gunstig gezind. Vooral na de middag scheen het zonnetje volop. En dat straalde af op Hans en de Volkswagen Golf IV Kitcar. In de aanloop naar het R.A.M. waren er in samenwerking met sponsor Proflex nieuwe veren op de schokbrekers gemonteerd, waardoor de afstelling weer wat beter zo moeten worden. Na verliesritten tegen Ronald Leemans en Theo van den Berg, die ook weer met de Golf aantrad, was de eerste dag voorbij, zonder dat het Hans Weijs Rallyteam eigenlijk potten had kunnen breken. “De auto staat nog lang niet op punt. Het is de derde keer dat we er mee aan de start komen. We leren iedere keer nog heel veel van de afstellingen. Deze auto heeft zoveel meer mogelijk heden om aan de afstelling te sleutelen. Dat heeft tijd nodig”, aldus Hans, met een tevreden glimlach.

Tweede Pinksterdag was het de beurt aan de derde navigator van het Pinksterweekeinde. Bram Binnendijk, normaal gesproken monteur binnen het team, maar wel in het bezit van de vereiste papierwinkel, moest Hans naar een toppositie loodsen. Dat lukte zeer goed. Edwin Abbring en Theo van den Berg, respectievelijk met de Celica en de Golf, waren een maatje te groot. Daarachter ontspon zich een mooie driestrijd tussen Jan van der Marel en Ronald Leemans, beiden met hun Mitsubishi’s, en Hans en Bram met de Volkswagen Golf IV Kitcar. Na een voorzichtig begin bleek dat Hans al behoorlijk gewend raakt aan de nieuwe auto. Het duel om de derde plaats was een duel om seconden. En het ging voor Hans en Bram verloren. Na twee proeven stonden ze tijdgelijk met Jan van der Marel op een vierde plaats, op slechts twee tellen van Ronald Leemans. De laatste proef werd er één tel verloren op Jan van der Marel en opnieuw één seconde op Ronald Leemans. Daardoor eindigden Hans en Bram de Informatique Rallysprint op de vijfde plaats. Maar ook die plaats geeft alle reden tot tevredenheid, want de wijzigingen aan de schokbrekers deden hun werk voortreffelijk. Hierdoor is opnieuw een stapje gemaakt met het op punt zetten van het “project” Golf IV. “De auto stuurt nu erg goed en direct. Dat geeft weer vertrouwen in de aanloop naar de ELE rally”, wist Hans, uiterst tevreden te melden. Ook Bram Binnendijk had genoten van zijn optreden als navigator: “Als je nagaat dat we de eerste proef met een verkeerde bandenspanning hebben gereden en de hele sprint op oude banden, dan ben ik heel tevreden. Ik vond het een fantastische belevenis en daar wil ik Hans voor bedanken.”