Nederlands English
9e Rally van Haspengouw, mix van kwaliteit en kwantiteit
29-09-2006
19:38
De beslissing van TRC Haspengouw om dit jaar terug te keren naar het vertrouwde concept van een eendagswedstrijd, is blijkbaar niet in dovemansoren gevallen. Ten minste, dat mogen we toch afleiden aan de belangstelling voor de proef in het Vlaams-Brabantse Landen.

Ruim zestig inschrijvingen voor de nationale wedstrijd, aangevuld met een veertigtal concurrenten die de strijd zullen aangaan in het nieuwe Criteriumonderdeel. De kaap van de 100 deelnemers is daarmee gerond, en dat was al een tijdje geleden in Haspengouw. De maatregelen van de RACB hebben dus duidelijk hun vruchten afgeworpen.

Ook kwaliteit met WRC’s, Porsche, Nissan, BMW…

Maar ook op kwalitatief vlak kunnen de inrichters best tevreden zijn. De vaste waarden tekenen present en in hun kielzog volgen enkele verrassende uitschieters.

Pieter Tsjoen komt naar Landen afgezakt om zijn titelkansen gaaf te houden. Zal Hubert Deferm, wiens Subaru Impreza WRC nog wat oplapwerk nodig had na zijn uitstapje in het decor tijdens de JL-Dumont rally, in staat zijn om voldoende weerwerk te bieden? Of Stephen Hendy met zijn Escort WRC, die zijn intrinsieke snelheid eerder dit jaar al liet bewonderen tijdens de rally van Hannuit?

Outsiders met veel paarden onder de motorkap en met ambitie voor een plaats in de bovenste rangen van het klassement, zijn Nederlander Marcel Van Laarhoven (Ford Escort), Phil Nijs (Subaru Impreza gr.A) en spektakelrijders Eric Vleminckx en Gunther Monnens (beiden met een Toyota Celica).

Deze jongens houden best hun achteruitkijkspiegel in de gaten. Opletten dus voor de Porsche van Tim Van Parijs bijvoorbeeld, die zich best in zijn sas zal voelen op de snelle Haspengouwse paden. Of voor die andere Porsche van Henri Schmelcher, altijd goed voor dat tikkeltje meer in zijn thuisstreek. En wat mogen we verwachten van Chris Van Woensel? De snelle Schriekenaar verdedigt in Landen zijn eerste plaats in het GT-kampioenschap. Ook Laruelle met de Polo S1600 mikt op een topprestatie.

Comeback van Pascal Smets

In groep N valt meteen één naam op: Pascal Smets, die na zes jaar inactiviteit de draad opnieuw opneemt in zijn thuisrally. De budgetten zijn rond om zijn beestje te kunnen temmen: de Subaru Impreza WRX van ‘Big Bernie’ Munster, dezelfde waarmee de baas van BMA in Roeselare nog indrukwekkende tijden neerzette.

In de hoogste N-categorie wordt het verder het traditionele onderonsje Subaru-Mitsu, met uitsluitend Impreza’s en Lancers die hier de dienst uitmaken.

Cups

Maar liefst 9 C2’s zijn ingeschreven voor de RACB Rally Cup. Twee eenheden meer dan de nieuwkomer van 2006, de Ford Fiesta Sporting Trophy. Net als bij de eerdere confrontaties dit jaar, wordt het allicht ook in Haspengouw een secondenstrijd tussen de protagonisten van beide wedstrijden in de wedstrijd.

Criterium

Met ruim 40 teams op de lijst mag deze eerste criteriumeditie gerust een succes genoemd worden. De voornaamste zegekandidaat is ongetwijfeld Stefan Van Craenenbroeck (Mitsubishi Lancer), de laatste winnaar van de VAS-Rally van Haspengouw in 2003. Hij zal echter rekening moeten houden met Wim Alaerts (Subaru Impreza), recent nog winnaar van de Short-Rally van Linter, en met Geert Vanlaer (Mitsubishi Lancer). Belangrijke outsiders en kandidaten voor een topprestatie heten Franky Boulat, Kristof Vermeulen en Didier Ceenaeme. Ook de regionale rijders Patrick Diels en Jurgen Lenotte zullen ongetwijfeld met top-10 ambities aan de start verschijnen.



Meer info: www.rallyvanhaspengouw.be

Redacteur:Persbericht | Foto:Archieffoto WiMofotografie