Belgian RX: Jochen Coox maakt zijn comeback als een kampioen
03-03-2025
20:47
Jochen Coox, 8 jaar later als een kampioen De openingswedstrijd van het Belgian Rallycross & Cross Car Championship werd verreden onder een stralende, frisse winterzon. Ideale omstandigheden voor de talrijk opgekomen fans om te genieten van de spectaculaire races, want het koude asfalt bood minder grip dan verwacht. Jochen Coox genoot van zijn comeback na een pauze van 8 jaar. Als een kampioen domineerde hij de klasse voor Supercars, die zelf na jaren afwezigheid weer een mooi startveld van 4 deelnemers kon aantrekken.
In de finale schoot Coox vanaf de pole het beste uit de startblokken. Met de ex-Jos Kuypers Ford Focus nam hij meteen afstand van dichtste achtervolger Johnny Verkuringen, die Tom Van Den Heuvel achter zich kon houden, nadat de twee tijdens de tweede heat een pittig duel uitvochten bij het opgaan van de Duivelsberg. Zelfs ondanks een schuiver bij het afkomen van de Duivelsberg in de slotronde, pakte Verkuringen de tweede plaats in de ex-Coox VW Scirocco. Danny Luyten moest de ex-Jernberg Skoda Fabia 4x4 Turbo vroegtijdig aan de kant zetten met een gat in het motorblok. "Dat is een serieuze tegenvaller, want tijdens de trainingsdag ging het uitstekend. Ik zit elke keer opnieuw met een brede smile aan het stuur van deze Fabia. De kick wanneer je de turboboost in je rug voelt, is met niets te vergelijken. Tja, die motor, die zullen we moeten vervangen, maar spijt van de aankoop heb ik niet. Ik groeide op amper 1 km van het Duivelsbergcircuit op. Het was mijn droom om ooit met zo een machine aan de start te staan," lachte Danny Luyten. Voor 8-voudig Belgisch kampioen Jochen Coox leek het of hij nooit weg was geweest. "Het gevoel aan het stuur van de Focus kwam meteen terug. En, ik kan je verzekeren dat ik dit gemist heb. Ik heb op circuit gereden, maar de kick van een Supercar in rallycross, dat is met niets te vergelijken. Zeker op mijn thuiscircuit heb ik er met volle teugen van genoten. Ja, ik denk wat we nog eens terug aan de start komen," lachte Jochen Coox, die met overwicht de finale won.
Perfecte start voor Kobe Pauwels Nog een kampioen die het perfecte weekend beleefde was Kobe Pauwels in Cross Car Senior. Voor eigen publiek was hij met de Mygale twee keer de snelste in de reeksen, in zijn halve finale en in de grote finale. Daarin gaf hij Kyandro Van de Vivere, de snelste van de LifeLive-brigade, het nakijken, voor Ronny Grauwels en Eric Borguet. Nathan Ottink en Theo Devleeschauwer waren de twee andere LifeLive TN11-piloten in de grote finale. "Ik sta voor een heel druk seizoen, want ik zal 13 races rijden met een Aston Martin Vantage GT3 in de GT World Challenge, naast de wedstrijden van het BK Cross Car. Omdat een paar wedstrijden samenvallen, zal ik maar 7 resultaten kunnen inbrengen. Ik moet dus telkens goed scoren, want de titel blijft het doel," lachte Kobe, die alvast de eerste wedstrijd op zijn naam schreef. Kyandro Van de Vivere pakte een mooie 2de plaats: "Omdat LifeLive dit seizoen geen echte fabrieksrijder heeft, zal ik een gooi trachten te doen naar de titel. Vorig jaar had ik die ambitie ook, maar een blessure aan mijn hand in de openingsrace trok toen een streek door mijn kansen. Vandaag begon het seizoen alvast goed met deze tweede plaats," aldus Kyandro. Jordan Genten was na de heats derde, maar hij viel met technische problemen uit in de halve finales.
In Cross Car Junior was de Duitser Bryan Neumeyer met zijn LifeLive TN11 de snelste van het veld. Tom Devleeschauwer maakte in de finale een plaatsje goed door kampioen Thymeo Dor na een knappe start te verrassen. De 12-jarige Nederlander Pim Klaassen stapte van de Mini-Buggy's over naar een Junior XCar. De piepjonge coureur leerde snel en werd in de loop van de dag sneller, maar zijn vierde plaats was logisch bij zijn debuut.
Bij de Mini-Buggy's wordt dit seizoen in twee leeftijdsklassen gereden: U9 en U12. De redenen liggen voor de hand: enerzijds wil men de piepjonge debutanten laten leren in een strijd met leeftijdsgenootjes, terwijl de wat "oudere" piloten vaak 15 kg zwaarder zijn dan hun jongste concurrenten. In U9 ging de overwinning voor de eerste keer naar Colin Snoeys, voor Lex Verbelen en Yenz Leysen. Het snelste meisje was Renée Desender op de vierde plaats. In U12 stond er weer geen maat op het overwicht van kampioen Daan Spies, hoewel hij door zijn "gewicht" nooit de kopstart kon nemen. Ook in de finale moest hij even achtervolgen, voor hij de broers Kobe en Ferre Meeus passeerde en de finale won. Quinn Van Gorp werd vierde, voor Julien Reints en Danny Van Groningen, twee Nederlanders die vorig jaar ook al vooraan mee deden. "Papa heeft zijn huiswerk goed gemaakt," grapte Daan Spies na de finish.
Kristof Bex toont zijn meesterschap
In Supernational+2000 krijgt het startveld dit seizoen een forse kwaliteitsinjectie door de komst van RallyX naar Valkenswaard. In afwachting van Yorick Maeyninckx, wiens Volvo nog niet klaar was, het debuut van Martijn Vanhove met zijn nieuwe BMW aangedreven door een Honda-turbomotor en Nick Neyens met een Escort voorzien van een Millington-krachtbron, werd het veld in Maasmechelen al versterkt met Steve Volders, de SN-2000-kampioen die de overstap maakte met een BMW M3 E30 overgenomen van Bart Bel, die zelf ook last minute aan de start kwam. Het kon kampioen Kristof Bex niet verontrusten, al kon Steve Volders hem wel een snelste tijd ontfutselen. In de finale toonde Bex zich oppermachtig met de Volvo S40, voor Steve Volders, Bart Bel en Tom Geenen, die profiteerde van het missen van de joker door Robin Michels en problemen bij Ariane Vanlommel.
Bij de tweeliters beloofde het een spannende finale te worden tussen Louis De Haas en Joël Strackx, maar die laatste bewoog even voor de start op de grid, wat beoordeeld werd als een valse start. Strackx moest twee keer door de joker, zodat Louis De Haas makkelijk naar de overwinning reed met zijn Opel Corsa. Strackx werd nog tweede, voor Jordy Putzeys, Mandy Kasse en Ivo Van Den Brandt. Kimi Vermeulen brak in de reeksen de motor van zijn Ford Sierra.
Nick Vanalken in RX3
Na de motorbreuk bij Yenthe Putzeys tijdens de trainingswedstrijd op zaterdag, moest de kampioen forfait geven. Zo kregen we een spannend duel om de zege tussen Yves Teelen, de snelste in de heats, en Nick Vanalken. Die laatste schoot het snelste uit de startblokken en de VW-piloot bleef strakke lijnen rijden, zodat Yves Teelen niet verder kwam dan de bumper van de Polo voor hem. Ben Lenaerts werd nipt derde, voor Willem Veltman.
De nieuwe RX Cup, een betaalbare instapklasse met quasi standaard BMW's met een 2,5-liter zescilinder onder de motorkap, leverde meteen spektakel op met acht wagens aan de start en jonge rijders die tot het uiterste gingen. In de finale moest Glenn Cools zijn beste stuurmankunst tonen om de snelle broers Tibo en Senne Vaesen achter zich te houden. In KC Open was Koen Nauwelaerts de snelste voor Steven Nauwelaerts. En bij de Super Buggy's maakte Glenn Sente bij afwezigheid van Mark van Eyken zijn favorietenrol waar door de finale te winnen voor Glenn Wouters en Bjorn Versluys, die met motorstoringen vroegtijdig moest opgeven.
Redacteur: Pb Belgian BRX | Foto's J. Hendrickx (BRX Media)