Nederlands English
Geslaagd rijdersdebuut voor Jac Gillis tijdens de Reconsales rallysprint!
23-06-2005
09:21
Afgelopen zaterdag 18 juni was het de grote dag voor teamlid Jac Gillis. Na een tijdje de sfeer geproefd te hebben van de rallywereld was het zijn beurt om plaats te nemen achter het stuur van het oranje kanon tijdens de Reconsales rallysprint in Hardenberg.
Op vrijdag was het team al naar het oosten van het land afgereisd en na een goede nachtrust in de buurt van Hardenberg (hierbij willen we Paulien nogmaals bedanken!) kon begonnen worden met het verkennen van de 2 proeven die beide 2 maal gereden moesten worden. Doordat de technische keuring veel tijd in beslag nam, konden de proeven niet meer gereden worden met de rallywagen wat wel fijn geweest zou zijn aangezien Jac nog niet veel meters had gemaakt in de AX. Het waren mooie landelijke proeven met een leuke combinatie van snelle stukken, technische bochten, en ruim een kilometer onverhard in de 2e en 4e proef.
Om 13:53 uur was het grote moment daar, de equipe moest aan de start verschijnen. “Toen we ons gingen omkleden begonnen de zenuwen toch wel een beetje op te komen”, vertelt Jac. “Als de starter uiteindelijk aan het aftellen is, heb je toch een heel speciaal gevoel in je gelederen met een mix van spanningen, zenuwen, een hoop enthousiasme. En het goede weer kwam de hitte in de wagen ook nog eens ten goede. KP1 heb ik heel rustig aan gedaan, ik wilde de auto leren kennen en geen risico’s nemen. Op KP2 begon ik me al om mijn gemak te voelen en ging het al wat vlotter, maar door twee gele vlag situaties was de tijd niet erg competitief.” Op de eerste twee proeven werden respectievelijk 6:36 en 6:32 geklokt.
Bij de start van KP3 moest lang gewacht worden omdat er een Duitse Golf Kitcar was afgeschreven tegen een boom, het bergen duurde bijna een uur. “Na het lange wachten in de zinderende hitte, mocht ik het weer een keertje proberen, en aangezien het gevoel al aardig begon te komen in de auto, kon ik er een tandje bij doen. Het late remmen en het snijden van bochten ging steeds beter. Ik geloof dat Tim ook wel het gevoel had dat het goed ging want ik kreeg van hem de toestemming om een hobbelige kruising vol gas te nemen. Dat laat ik me geen twee keer zeggen! En wat voelt het goed om zo over een proef te vliegen en zoveel te voelen in de auto. We reden 18 seconden van onze eerste tijd af!”.
Helaas kon de stijgende lijn niet worden voortgezet op KP4 aangezien deze werd geneutraliseerd voor de laatste deelnemers. Er was wederom veel vertraging door het bergen van een auto die in de sloot was beland en daardoor mocht er niet meer gereden worden in verband met de vergunning. Deze kleine tegenslag mocht de pret echter niet drukken als je het Jac vraagt: “Nee zeker niet, ik vind het heel jammer dat de proef werd geneutraliseerd, maar het was zo’n fantastische dag, ik heb enorm genoten en veel geleerd. Mijn doel was de finish halen en de boel heel te houden, en dat is gelukt. Ik kan niet wachten om nog een keer een rally te rijden, ik ben nu helemaal verkocht aan deze fantastische sport!”
Na de rally werd er een gezellige barbecue gehouden op het service terrein, de perfecte afsluiting van een geslaagde rally!