Nederlands English
Bijvelds onderstreept talent in Ypres
29-06-2005
11:28
Tropische temperaturen in combinatie met 22 snelle, technische klassementsproeven maakten van de 41e editie van de Ypres Westhoek Rally een ware slijtageslag: slechts 35 van de 74 deelnemers haalden de finish. Peter Bijvelds en Bart Hissink (Evo VII Gr.N) deden dit op zeer knappe wijze: zij eindigden als tweede algemeen en eerste Groep N in dit Belgische EK-evenement. Een zeer grondige technische controle voor, tijdens en na de rally bewees nog eens dat de Bijvelds-Evo volledig volgens de reglementen is opgebouwd en dat de snelheid vooral moet worden gezocht in het talent van de rijder.

Aanloop naar de wedstrijd
Het was moeilijk in te schatten hoe de Groep N-Evo het zou doen ten opzichte van de Super 1600-wagens die massaal aan de start verschenen. Doordat de rally in Ypres voor 100% uit asfalt bestaat en de proeven uitgestippeld zijn over bochtige weggetjes met korte, technische situaties, waren de prognoses duidelijk: bij droog weer zou de top vijf uit S1600’s bestaan. Tijdens de shakedown op woensdagavond bleek echter dat Bijvelds ook onder een stralende zon de snelle Clio’s de baas kan. Daar zette hij een van de snelste tijden neer: de toon was gezet.

Etappe 1
Vanaf de 1e klassementsproef werd het gaspedaal van de Evo tot de bodem ingetrapt en na 4 proeven stond de equipe 6,2 seconden voor nummer twee in het klassement, Kris Princen (Clio S1600). Op proef 5 maakten de mannen vervolgens een hachelijk moment mee: de stuurkolom raakte los en met het stuur op schoot moest Bijvelds een dikke acht seconden toegeven op de snelste man op de proef, Jean-Joseph (Clio S1600). Op proef 6 wilden ze de verloren tijd goedmaken, hierbij ging Peter een fractie te laat van het gas. Peter: “De achterkant brak uit en kwam onzacht in aanraking met een betonnen elektriciteitspaal: de rechterachterkant zat volledig in elkaar. De monteurs hebben hard moeten werken om de wagen enigszins zijn oorspronkelijke vorm terug te geven.” De rest van de 1e etappe verliep zonder problemen en de equipe kon met een bescheiden voorsprong van 1,5 seconde op de nummer twee in het klassement, Kris Princen, de nacht ingaan.

Etappe 2
Aan de start van de 2e etappe werden nieuwe remblokken onder de Evo gemonteerd die niet even goed bleken te werken als de vorige set. In combinatie met het ‘black ice’, het verraderlijk gladde asfalt, schoten de mannen een paar keer rechtdoor en verloren ze op de eerste drie zaterdagproeven een halve minuut en twee posities in het klassement. De achterstand ten opzichte van Princen was, als de regen uitbleef, niet meer goed te maken en het team focuste zich op de 2e positie. Clio-rijder Princen gaf vooraf aan het verschil te willen maken op de 32,5 kilometer lange proef Heuvelland. Vorig jaar bleek immers dat de Groep N-wagens op deze proef remproblemen kregen en het onderspit moesten delven ten opzichte van de Super 1600-bolides. Bijvelds koos er echter voor zijn rijstijl aan te passen en de remmen nauwelijks te gebruiken. Juist op deze proef noteerde hij zijn eerste scratch van de dag: Bijvelds Sport stond opnieuw 2e, een halve minuut achter Princen en 1 minuut en 20 seconden voor Casier (206 S1600). Hissink maakt echter een fout door bij een zeer chaotische tijdscontrole zijn tijdkaart, net als een aantal andere equipes, te vroeg af te geven. Dit kost de mannen 2 minuten. Aangezien ze inmiddels 1 minuut en 40 seconden voorstonden op Casier, moesten ze 20 seconden goed maken op de laatste drie proeven om hun 2e positie terug te veroveren. Dat lukt! Ze eindigen erg knap als 2e algemeen en 1e in Groep N. Freddy Loix (C2 S1600) wordt 3e met een halve minuut achterstand op Bijvelds. Casier krijgt 10 seconden straftijd en valt net naast het podium. Hij eindigt als 4e, vijf seconden achter Loix. De Winkel wordt knap 5e met zijn Clio S1600.

Bijvelds-Evo is 100% conform reglement en homologatie
Zoals verwacht werd Team Bijvelds Sport gedurende de hele wedstrijd met argusogen in de gaten gehouden. De technische commissie nam uitgebreid de tijd om tijdens de keuring voor de start de Evo tot in de puntjes te controleren. Na een uur zat er voor de keurmeesters niets anders op dan de Evo op alle punten goed te keuren. Tijdens de rally zelf werd de equipe op de verbindingsroute achtervolgd door vier motoren van de organisatie en door enkele teams. Op de services was continu iemand van de TC aanwezig om te bevestigen dat er niets aan de auto gebeurde wat niet door de beugel kon. Na de finish volgde tenslotte dé eindkeuring. Terwijl de andere teams binnen een half uur konden vertrekken werd de Evo onderworpen aan een wel zeer grondige inspectie. Het kostte de technische commissie en de FIA-observers maar liefst 3,5 uur om vast te stellen dat de Lancer echt 100% conform reglement en homologatie is. Een kleine greep uit de nakeuring: de sporing is opgemeten; de stabilisatorstangen, markeringen en loden zijn gecontroleerd; de slang van de turbodrukmeter is nagelopen; het luchtfilterhuis is doorgelicht; de turbo is open geschroefd, volledig doorgelopen en nagemeten, evenals het kleppendeksel en de nokkenassen; de slag van de motor is opgemeten en de remmen zijn uitgebreid gecontroleerd. Bijvelds: “Het is unfair dat we telkens zo worden behandeld. Ik hoop dat het nu voor eens en voor altijd duidelijk is dat onze auto volledig volgens de reglementen is opgebouwd en dat wij ook tijdens de rally niet de regels aan onze laarzen lappen. Het moet maar eens afgelopen zijn met deze heksenjacht. Ik ben in ieder geval dolblij met ons resultaat, we hebben er keihard voor gewerkt.” Dat ze hard gewerkt hebben is duidelijk: het eindresultaat is er een om trots op te zijn.