Nederlands English
Sfeervolle BHV Expogroep Rally eindigt in opmerkelijke mineur voor Jan en R
13-07-2005
14:17
De BHV Expogroep Rally heeft voor Jan de Winkel en Radboud van Hoek een opmerkelijk slot gekend.

Hoewel Jan en Radboud dit jaar aan geen enkel Nederlands Rally kampioenschap meestrijden, -ze rijden immers een Europees programma, waren ze toch naar Roosendaal getogen. Niet in de laatste plaats omdat de BHV Expo groep rally zo’n sfeervolle rally is, met leuke klassements-proeven, super enthousiast publiek, en natuurlijk om zich met de 1600cc tellende Renault Clio toch weer eens te meten met de vette Nederlandse WRC en A8 auto’s.

Jan en Radboud waren dan ook van plan om “vol aan de bak te gaan”. Niks rustig rondtoeren, en de auto sparen voor de volgende zware EK Rally! En het moest gezegd worden, Brummenaar Jan de Winkel reed een indrukwekkende rally! Moest er in de eerste KP’s nog tijd ingeleverd worden vanwege de langere rechte stukken, dit werd in de avond in een aanvallende rijstijl goed gemaakt. Radboud over dag 1: Het ging perfect op zaterdag, we hebben zaterdag werkelijk flat-out gereden, alsof we kampioen konden worden. Die nieuwe KP ging van start tot finish op het randje, gewoon vol, in een prachtige kadans! We reden daar ook een 3e tijd, ondanks het onverhard. En het publiek genoot zichtbaar van de brullende Clio, dat is echt een stimulans! We hadden zaterdag-avond met een goed gevoel afgesloten met een 4e plek: 2 WRC en een A-8 auto voor je.. Geen reden tot mopperen…”.

Jan: “Het was op zondag zaak om Frits van Eerd Mitsubishi Lancer Evo8 (A8) en Ad Smits Ford Escort Cossworth (H12) achter ons te houden, en dat zou moeten lukken…. Ja,.. zou moeten lukken… Maar niets is zo veranderlijk als de mechanische Rally-sport, Halverwege KP 18 begaf de stuurbekrachtiging het, en dan is het moeilijk top-tijden neer te zetten. Er werd ca 25 seconden verloren op Frits v Eerd, te veel, om de 4e plaats te behouden!!” na veel kunst en vliegwerk, kregen we de stuurbekrachtiging weer provisorisch gerepareerd, en zijn snel naar KP Borchwerf gereden: De Publieksproef van de Rally!!

Radboud: over de problemen met de stuurbekrachtiging:Hoewel we wisten dat we later dan gepland aan de TC verschenen, wilde we toch rijden!! We hanteren immers een simpel standpunt: NOOIT OPGEVEN!! Daarvoor zijn we beide te gepassioneerd voor de rally-sport, en we wilden het publiek ook niet teleur stellen! We werden dan ook op een warm onthaal getrakteerd door het publiek op Borchwerf, en dat is echt gaaf om te zien hoe fanatiek het publiek ons toejuigd!! Jan over het publiek: “Dat is echt super: “Je kunt in 12 kranten staan, vele TV interviews geven, Rallykampioen zijn, met de Sport-bazen van Renault France om de tafel zitten…allemaal mooi…, maar die prachtige expressie van het publiek als je helemaal vol over zo’n KP dendert…. daar doe je het voor, echt waar!!”.

Dus, gingen Jan en Radboud als 5e algemeen over het podium in Roosendaal,…. dachten ze….!! Maar, door reclameren van een deelnemer (nota bene, in een auto van het zelfde merk…) tegen de equipe de Winkel / v Hoek vanwege tijd-overschrijding, moest de wedstrijdleiding met pijn in hun hart de smaakmakers uit de wedstrijd nemen. Jan: “Ik heb deze uitsluiting natuurlijk moeten accepteren, daarover geen discussie, maar ik ben zwaar teleurgesteld in de manier waarop dit is gebeurd! Kijk je probeert altijd in de wedstrijd te blijven, als je problemen hebt tijdens een rally doet iedereen dat, wij dus ook, het woord opgeven kennen wij niet!. En het is dan aan de organisatie om erachter te komen dat we over de tijdslimiet waren. Maar indien een equipe dan gaat reclameren over een vermeende tijds-overschrijding, om daar zelf beter van te worden, is dat niet netjes. Er is tussen de rallyrijders onderling een ongeschreven wet: Er worden geen protesten ingediend indien een equipe een tijdsvoordeel heeft opgelopen tijdens de rally, die niet door de organisatie is opgemerkt. Zowel KP tijden, als ook tijds-overschrijdingen niet. Dit soort voordeeltjes worden elkaar gegund, ook al is de concurrentie nog zo groot. Zie dit als een soort onderlinge ere-code tussen de rijders, als blijk van onderling respect.

Radboud: Over de deceptie na afloop van de Rally: Kijk, iedereen die een beetje kon rekenen wist dat we te laat waren. Maar we wilden zo graag, dus dan gaan we gewoon, simpel zat en hopen dat het niet door de organisatie wordt opgemerkt. Dat was aanvankelijk ook zo, ware het niet dat….een equipe met dit protest tegen ons misschien zijn F2 kampioenschap veilig willen stellen… Formeel hadden ze gelijk en hebben hun recht gehaald bij de organisatie. We verwijten de organisatie dan ook niets! Ze hebben gewoon volgens het reglement moeten handelen. Ik vind het des te pijnlijker dat dit een equipe is van het zelfde merk waarin wij ook rijden. Hierover is het laatste woord nog niet gesproken... Kijk, we rijden voor geen enkel kampioenschap in Nederland, we willen ook niemand in de weg rijden, als we dat al zouden doen. We willen gewoon buiten het loodzware Europese programma ook enkele mooie rally’s rijden in Nederland, voor het publiek, onze sponsors, en omdat de organisatie graag zo’n bommetje aan de start wil. We willen ook geen speciale behandeling, dus accepteerden we de uitsluiting, want we waren te laat, punt!!!

Maar Jan en Radboud gaan weer over tot de orde van de dag. Met hun jarenlange ervaring zijn ze wel wat gewend in de rallysport, alhoewel…. zoiets nog niet…, nee, niet netjes vonden ze het van de equipe ..., die tijdens de Nederland Rally in Barneveld mede door de hulp van het serviceteam van Jan en Radboud binnen de servicetijd een probleem aan de versnellingsbak konden herstellen en die tijdens deze BHV rally nog diverse banden op velg gemonteerd zagen worden door het serviceteam van Jan en Radboud, nu op deze wijze hun dankbaarheid tonen.
Maar het goede is dat het Publiek als algemeen winnaar uit de bus is gekomen, en daar deden we het voor!!

Een leuke rally, goed ge-organiseerd, met een ietwat soap einde….