Nederlands English
Sterke comeback na crash in de Golden Tulip Rally voor het Emtelle Rally Te
20-09-2005
13:17
Na de 34e algemene plaats in de BHV Rally en 2e in de A5, waren de verwachtingen hoog gespannen. Met startnummer 69 (van de 110 deelnemers) ging het Emtelle Rally Team meteen in KP2 echter voor het eerst in de korte carriere van dit team van de weg en verloor meteen 20 minuten. Door de hele Zaterdag secuur en hard door te rijden maakte het team relatief veel tijd goed t.o.v. de naaste concurrentie, en eindigde 6 plaatsen beter dan het startnummer op een 63e stek algemeen.

Wat was dit een mooie ervaring! De Golden Tulip Rally 2005 had alle spannings elementen die een wedstrijd zo leuk maakt. Van mooi beheerst supersnelle tijden neerzetten op de Zaterdag, tot het overwinnen van de ene na de andere tegenslag op de Vrijdag.

De KP’s van de Golden Tulip Rally, die Naastepad nog nooit gereden had en Smeets voor het laatst vele jaren geleden, waren prachtig. Geen industrieterreintjes, aardig wat onverhard, leuke technische stukjes en een aantal “groot hart” punten. Ook veel lange rechte stukken, zowel op onverhard als verhard.

Die lange rechte stukken waren natuurlijk niet gunstig voor onze Micra; met nog geen 110 PK is het nadeel dan groot t.o.v. de rest van het startveld met bijna allemaal meer onder de kap. Enfin, dan moeten we het “grote hart” maar wat meer aanspreken dachten we nog.

Verloop van de wedstrijd
Op de eerste klassementsproef ging het nog wat rustig aan, doch scoorden we meteen een representatieve 74e plaats, hetgeen voor ons een bewijs was dat het startnummer 69 nog niet eens zo gek was. Derde in de A5, achter Damen en Bolhaar doch voor alle andere Kalossen en nog 32 andere auto’s.

Op de 22km lange KP2 “Hellendoorn” ging het goed mis. Een blinde “Rechts Vol” bleek door veel vers gravel toch niet zo vol meer te kunnen, en we zwaaide met een forse snelheid sierlijk de sloot in. Helaas was er geen publiek in de buurt, doch na langdurig toeteren kwamen er toch een official en wat andere hulptroepen aanrennen. Het leek hopeloos om de auto nog uit de sloot te krijgen, doch uiteindelijk lukte het dan toch. Nog geen paar honderd meter verder: een lekke band. De binnenkant van het spatbord sneed de linker voorband open. Gestopt op een boerenerf werd een hele famillie gecharterd en met hamers, drie zaklampen en vijf sterke boerenzonen om de auto weer op te tillen toen hij van de krik viel, ging het reservewiel erop. We moesten nog 6 km over op de proef, en hadden al erg veel tijd verloren. Volgende probleem was dat we bij elke stuurbeweging naar links “burned rubber” konden snuiven, en de terugweg naar het Service terrein daarna ook nog eens 18km ver was. Ook dat hebben we weer gered echter, en we konden zowaar nog op onze eigen tijd inklokken op ‘t Lochter. Met dank aan Eep en Dirk, kon het Emtelle Service Team in 23 minuten de draagarm vernieuwen, de binnenkant van het spatboard wat modelleren, en we konden in de reserve tijd door naar KP3. Ondertussen hadden we echter zoveel tijd verloren dat alle hoop op een mooie klassering in rook deed opgaan, doch… we reden nog!

We wisten niet zeker of alles wel helemaal goed zat, dus KP3 en 4 hebben we zo voorzichtig mogelijk gereden, met een navenante tijd. KP3 was 37 seconden langzamer dan KP1 met een 88e plaats tot gevolg, en KP4 besloten we met een 76e plaats. De Vrijdag sloten we af met de bedenkelijke eer de 90e plaats in het algemeen klassement te bezetten en daarmee slechts 1 auto van de bezemwagen verwijderd te zijn. De achterstand op de eerstvolgende auto in het A5 klassement was een ongeloofelijke 13 minuten en 28 seconden, en op de daarvoor liggende auto in onze klasse zelfs 22:29 min. De eerst volgende auto op plaatsje 89 stond nog 3:07 voor ons. Leek allemaal hopeloos, doch opgeven komt niet in het vocabulaire van het Emtelle team voor. Gewoon doorgaan, concentreren, hard blijven gaan en secuur sturen morgen.

De Zaterdag begonnen we eerst nog even met een handtekening uitdelen aan de lokale belastingdienst, doch daarna ging het al ras beter. Met als beste klasseringen een 2e plaats op Notter KP 13 en zelfs de 1e plaats in de A5 en een 45e plaats algemeen op een natte Lichtenberg KP 14, werd het duidelijk dat we goed bezig waren!

Bij de finish bleek dat we van de oorspronkelijke achterstand van 13:28 op de eerstvolgende auto na KP4, er maar liefst 9:21 teruggepakt hadden om toch nog achter deze auto als 4e en laatste in de klasse A5 te eindigen. Ten opzichte van de 30 pk sterkere Micra daarvoor hadden we op 12 KP’s precies 0 seconden ingeleverd, en die auto is 44e algemeen en 2e in de klasse geworden… Ook hadden we 5 auto’s tussen ons en de bezemwagen in weten te rijden. Dat voelde dus toch nog goed!