Nederlands English
David Westenbrink heeft vliegende start in Chevrolet Kalos Challenge
16-03-2008
21:43
De eerste wedstrijd van het laatste Chevrolet Kalos Challenge seizoen heeft David Westenbrink de zo vurig gewenste vliegende start opgeleverd. Tijdens de thuiswedstrijd van de rijder uit Meppel stond er voor zijn concurrentie maar één plaats ter discussie en dat was de tweede stek achter hem. Toch was de Tank S Rally een enerverende opener van het vierde Chevrolet Kalos Challenge Seizoen waarin het samenhorigheidsgevoel onder de teams al weer erg hoog bleek.

Tijdens de openingsproeven van de Tank S Rally raakte de Challenge drie van de zeven gestarte Chevrolet’s Kalos kwijt. Voor Marcel Landzaad, toch als één van de favorieten op de titel gestart, was de appel misschien wel het zuurst. Na een voorzichtige start op de aartsdonkere proef Worstdijk bij Kuinre, moest Landzaad zijn Kalos op de tweede proef parkeren. Een kapotte aandrijfas bleek het probleem. Frank Tetteroo en Ad Blom gingen op knullige, maar begrijpelijke wijze de fout in op de tweede proef. Zij reden tegengesteld aan de rijrichting ongeveer 150 meter terug om te kunnen finishen. “Ik was teveel met Hans Leegsma bezig die in mijn spiegel zat”, zei Tetteroo over het voorval. “In plaats van linksaf, zoals Ad zei, om er uit te gaan, ging ik rechtsaf”, stak de man uit Maurik vervolgens de hand in eigen boezem. Aangevuld door zijn navigator, Ad Blom, die op soortgelijke wijze ook zijn hand in eigen boezem stak: “En vervolgens maakte ik een fout door hem te laten keren op de proef.” Op tegengesteld aan de rijrichting over een proef rijden, staat in de rallysport helaas maar één, volkomen terechte, straf: diskwalificatie. En dat overkwam Tetteroo en Blom dan ook. Arjan Heijstek finishte de eerste etappe nog wel, maar moest opgeven voor de herstart op zaterdagochtend vanwege een probleem met de brandstoftoevoer van zijn Kalos.

Westenbrink begon voortvarend aan zijn thuisrally. Op de vrijdagavond, beginnend met een enorm tricky proef in het donker bij Kuinre, bouwden Westenbrink en navigator André Schoonenwolf al een voorsprong op van 36 seconden. Aan het einde van de rit was de kloof naar de rest minimaal 5.41 minuten. “We gaan doorrijden in ons eigen tempo”, aldus een relaxte Westenbrink voor de laatste twee proeven. “Als je teveel gas wegneemt gaat het ook veel eerder fout. En deze wedstrijd wil ik natuurlijk graag winnen.” Achter Westenbrink ontstond een enerverende strijd om de tweede plaats. Hans Leegsma en Marcel Poublon reden op de laatste proef van vrijdagavond ex aequo de snelste tijd, maar moesten verder genoegen nemen met de tweede stek. “David gaat erg goed. De strijd spitst zich deze keer voornamelijk toe op de tweede plaats. Maar als je ziet hoe Marcel Poublon en Hans Leegsma stuivertje wisselen dan doet me dat enorm deugd. Ik houd van een beetje strijd”, glunderde Chevrolet’s Pieter Stokman. Nieuwkomers Jan en Ries Gerssen konden aanvankelijk de aansluiting bij Poublon en Leegsma maar moeilijk vinden. En daar kwam de saamhorigheid van de Kalos teams om de hoek kijken. Want het serviceteam van Hans Leegsma hielp de monteurs van Gerssen met het verstellen van de schokbrekers van de Kalos. “Hij bleef te lang in de lucht hangen bij het uitveren”, aldus Jan Gerssen achteraf. “Toen we de settings van de schokbrekers aangepast hadden, kon ik beter volgen.”

De strijd om de tweede plaats ging op de eerste passage van de proef Nagelerweg als een nachtkaars uit. Hans Leegsma en Maick Nijland kregen een normtijd omdat zij verzuimden een rotonde linksom te nemen. “Er stonden geen linten en we hadden de proef ook zo verkend”, mopperde Nijland. Daardoor zakte Leegsma van een tweede plaats naar een vierde. Marcel Poublon, die op standje uitrijden zat na acht uitvalbeurten op rij, profiteerde optimaal. “Zo wil je eigenlijk geen tweede worden. Want dat gun ik Hans niet, maar het voelt wel lekker. Vooral dat ik gefinisht ben. Ik wilde tijdens de laatste proeven absoluut geen risico meer nemen en gingen voor de derde plaats”, vond Poublon op het podium. Jan Gerssen kon zijn geluk ook niet op, want hij had niet meegekregen dat Leegsma door de normtijd op de negentiende proef naar een vierde stek gezakt was.




Uitslag Chevrolet Kalos Challenge, Ronde 1 (Tank S Rally)
1. David Westenbrink/Andre Schoonenwolf 144 km in 1:31:00 uur
2. Marcel Poublon/Carina van Westen op 5:41 min
3. Jan Gerssen/Ries Gerssen op 8:30 min
4. Hans Leegsma/Maick Nijland op 10:48 min

Uitgevallen:
Marcel Landzaad/Marvin Molenkamp (KP 2, aandrijfas)
Frank Tetteroo/Ad Blom (na KP 4, diskwalificatie)
Arjan Heijstek/Hester van Ovost (voor KP 5, brandstoftoevoer)

Snelste tijden op de proeven
Westenbrink 20, Leegsma 1 (ex aequo met Poublon), Poublon 1 (ex aequo met Leegsma)

Stand Chevrolet Kalos Challenge
Rijders
1. David Westenbrink 20 pt; 2. Marcel Poublon 15 pt; 3. Jan Gerssen 12 pt.; 4 Hans Leegsma 10 pt.; 5. Marcel Landzaad, Frank Tetteroo en Arjan Heijstek 1 pt.

Navigatoren
1. Andre Schoonenwolf 20 pt; 2. Carina van Westen 15 pt; 3. Ries Gerssen 12 pt. 4. Maick Nijland 10 pt.; 5. Marvin Molenkamp, Ad Blom, Hester van Ovost 1 pt.

Persbericht Chevrolet Kalos Challenge | Foto: Hein Arns