Nederlands English
Jasper van den Heuvel op eenzame hoogte in de Tank S Zuiderzeerally
17-03-2008
15:43
Met een voorsprong van bijna twee minuten hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman de standaard Groep N-klasse in de Tank S Zuiderzeerally op hun naam geschreven. De Barneveldse equipe was wederom een maatje te groot voor de concurrentie in deze showroomklasse. Tegelijkertijd wisten ze de vele malen krachtiger World Rally Cars uitstekend partij te geven. Na een foutloos gereden krachtmeting over 144 kilometer restte er tevens een zesde plaats in het algemeen klassement.

Halverwege de Tank S Rally gaf Jasper van den Heuvel een heldere omschrijving van het verschil tussen een WRC bolide en de ‘showroom’ Groep N Mitsubishi Evo 9 waarmee hij en Martine Kolman aan de wedstrijd deelnamen. “Deze rally heeft veel lange rechte einden waarop je de topsnelheid van je auto aantikt. Bij die van ons is dat net iets meer dan 190 km/u, tegenover de ruim 205 van de WRC’s. Daarnaast zijn die WRC’s met hele dikke remmen uitgerust, waar onze auto het moet doen met ongeveer dezelfde remmen als op gewone straatauto’s zitten”, verklaarde Van den Heuvel dat een eventuele eindzege op zich een kansloze missie zou zijn. Vorig jaar schreef hij deze rally nog wel op zijn naam, maar dat was toen wel met de WRC uitvoering van de Mitsubishi Lancer.

In totaal stonden er acht dikke WRC bolides aan de start, vrijwel zonder uitzondering bestuurd door ervaren, snelle coureurs. Dat Jasper van den Heuvel en Martine Kolman zich met hun standaard Groep N Mitsubishi Evo 9 desondanks goed met het merendeel daarvan konden meten mocht gerust een prestatie van formaat worden genoemd. Dat ze daarbij zelfs een paar keer de derde tijd algemeen op de klokken zetten was des te verbazingwekkender. Op de verraderlijke dijkproeven in de Noordoostpolder raakten overigens vrijwel alle koplopers wel een of meerdere keren in de problemen. Zelfs de ontketende titelverdediger Mark van Eldik ging een keer met zijn potente Subaru Impreza WRC vol in de rondte, overigens ernstige gevolgen. En de meeste van diens concurrenten gingen zelfs meerdere keren in de fout, wat maar weer eens onderstreepte hoe listig het traject was, dat overigens wel door de deelnemers werd geloofd omdat het zoveel van hun stuurmanskunsten vergde. Van den Heuvel maakte zelf geen enkele misstap. “Het verhaal is haast saai te noemen maar we hebben nergens iets bijzonders meegemaakt. We hebben alleen maar maximaal hard gereden”, verwoordde de snelle Barnevelder, die mede door zijn WK-deelnames intussen een dijk aan ervaring heeft opgebouwd. “Je kunt aan onze tijden zien dat we er vanaf de eerste meters vol tegenaan zijn gegaan. Alle klassementsproeven moesten tweemaal worden gereden. Normaal is het dan zo dat je de tweede keer duidelijk sneller bent, omdat je dan het parcours beter kent en je daardoor nog meer op de limiet durft te rijden. Als je onze tijden bekijkt zul je zien dat we de tweede maal vrijwel dezelfde tijden reden als de eerste keer. Dat betekent dus dat we vanaf de eerste start er vol tegenaan zijn gegaan”, aldus Jasper van den Heuvel, die in zijn eigen klasse onbedreigd naar een grote voorsprong reed. Na 144 kilometer bedroeg het verschil met de nummer twee 117 seconden, ofwel bijna een seconde per kilometer. En in rallykringen is dat een wereld van verschil.

Uitslag: 1. Van Eldik/Groenewoud (Subaru Impreza WRC) 144 km in 1 uur 12 min 35; 2. Van Merksteijn Jr./Chevaillier (Ford Focus WRC) op 0’52; 3. Kleinjan/Hulzebos (Skoda Fabia WRC) op 1’52; 4. Wevers/Van Weeren (Ford Focus WRC) op 2’48; 5. Kuipers/Mombaerts (Subaru Impreza WRC) op 3’15; 6. Van den Heuvel/Kolman (Mitsubishi Evo 9, Groep N) op 4’02

Stand:1. Mark van Eldik 100; 2. Peter van Merksteijn Jr. 98; 3. Harry Kleinjan 96; 4. Erik Wevers 94; 5. René Kuipers 92; 6. Jasper van den Heuvel 90

Persbericht Van den Heuvel Motorsport | Foto: Hein Arns