Nederlands English
Verrassende seizoensstart in Emmeloord voor Jan de Winkel.
17-03-2008
23:29
De eerste wedstrijd in het ERC is op meerdere fronten verrassend begonnen. In de eerste plaats natuurlijk de weersomstandigheden, waar in het verleden de meeste teams voorzien van massa's regenbanden en reddingsboten naar de polder trokken werd iedereen nu verrast op een waterig zonnetje en voorjaarstemperaturen. Prima uitgangspunt dus voor een spectaculaire openingswedstrijd van het nieuwe kampioenschap; de Euro Rally Challenge, kortweg ERC. Een initiatief van vooraanstaande rijders van Nederlandse bodem met als doel een spannend kampioenschap met 6 wedstrijden in Nederland, België en Duitsland.

Het Jan de Winkel rallyteam had vlak voor de Tanks S rally met bemiddeling van Renault Sport de succesvolle Clio Super 1600 verkocht. Vol enthousiasme is binnen het team besloten om in een volgend Renault Sport project te stappen; de veelbelovende R3 klasse. Een nieuwe auto wordt met voorrang gebouwd maar dat laat nog zo'n 2 maanden op zich wachten. Omdat het team toch persé de openingswedstrijd wilde rijden, was er door Renault een huurauto "geritseld". Deze Clio R3 van een Belgische tuner is een paar uur voor de wedstrijd is Emmeloord gearriveerd, bestickerd en provisorisch afgesteld. Het wennen aan de nieuwe auto mocht Jan tijdens de wedstrijd doen.

Dat de nieuwe Clio R3 enorm potentieel heeft bleek al snel doordat collega Clio rijder Kevin Abbring direct toptijden liet noteren, tijden die zelfs gelijk lagen aan de tijden van de veel potentere S2000 klasse. Tijden die Jan met zijn "huurclio" nauwelijks kon volgen maar die meteen aangeven dat er dit jaar een mooie strijd zal ontstaan tussen de 2 wiel aangedreven auto's. Strijd die Jan de Winkel eigenlijk jaren heeft moeten missen in de 2 wiel aangedreven klasse en waar Jan zich, zeker als zijn eigen Clio R3 gearriveerd is, enorm op verheugd. Kevin Abbring blijkt wederom een aanstormend talent en team de Winkel is blij met zo'n competitieve merkgenoot. De overige R3 auto's in de vorm van 2 Honda's hebben op dit moment dik 50 PK meer vermogen maar kwamen er pas op de laatste klassementsproeven aan te pas. Dat beloofd wat voor de Clio's als de nieuwe specs in Juli arriveren en de auto's 20 PK sneller maken.

Het team van Jan de Winkel is na de eerste kennismaking in de R3 klasse blij deze keuze gemaakt te hebben. Er zit enorm veel potentieel in de auto's en gezien de ervaringen met Renault gaan er nog mooie dingen gebeuren. Jan verheugd zich enorm op de buitenlandse wedstrijden met zijn moeilijke technische stukken waar de voor WK omstandigheden gebouwde Clio pas goed in z'n element is!

Ook verrassend was het aan de kop van de wedstrijd met het "dikste" startveld ooit. In heel Europa word met grote ogen gekeken naar het enorme startveld met top WRC auto's in Nederland. De sport is mateloos populair en zeker het publiek is de grote winnaar omdat de toeschouwers een rallystrijd op vaderlandse bodem kunnen aanschouwen met auto's die normaal alleen in het WK rijden. Klein beetje chauvinistisch als we zijn mag toch wel even vermeld worden dat het grootse gedeelte van het WRC geweld "uit het oosten” komt.

Regerend kampioen Mark van Eldik was blijkbaar nauwelijks onder de indruk van de komst van de gedoodverfde winnaars auto's: de Ford Focus WRC waarvan er zelfs 2 een plaatsje op het podium wilden innemen. Met zijn Subaru Impreza S12 reed hij magistraal naar de overwinning in een stijl waarmee hij bij het publiek meermaals de handen op elkaar bracht. De vriendelijke weersomstandigheden gecombineerd met het enorme startveld bracht een mensenmenigte op de been die eigenlijk ook hoort bij een evenement van landelijke klasse. Als er tijdens de eerste "nachtelijke" etappe op de vrijdag ergens op een brugje in een weiland honderden mensen enthousiast staan te kijken, kun je met recht spreken van een enorme populariteit van de rallysport.

De volgende wedstrijd in het ERC is de Hessen Rallye Vogelsberg in Duitsland. Een bijzonder spectaculaire wedstrijd die voor een groot gedeelte uit gravelproeven bestaat en eigenlijk bedoeld is voor de 4 wiel aangedreven auto's. Het zal heel erg krap worden maar Jan hoopt dat zijn eigen Clio op tijd klaar is zodat hij er in Duitsland bij kan zijn en zijn reputatie als "Der Fliegende Holländer" kan continueren.

Uitslag Tank S rally:
1. Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Subaru Impreza WRC, A8) 1.12.35 2. Peter van Merksteijn jr.-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC, A8) + 0.52
3. Harry Kleinjan-Annemieke Hulzebos (NL, Skoda Fabia WRC, A8) + 1.52
4. Erik Wevers-Jalmar van Weeren (NL, Ford Focus WRC, A8) + 2.48
5. René Kuipers-Erwin Mombaerts (NL-B, Subaru Impreza WRC, A8) + 3.15
...
11. Jan de Winkel-Jan Albert Bosscha (NL, Renault Clio R3, A7) + 7.34

Persbericht Jan de Winkel Rally | Foto: Hein Arns