Nederlands English
Teleurstellend resultaat KAN Reclame Rally
22-03-2008
12:43
Op zaterdag 15 maart werd de Tank S Rallysprint in de Noordoostpolder georganiseerd. Een wedstrijd bestaande uit vijf klassementsproeven die gedeeltelijk in het donker verreden moesten worden. Ook het team van KAN Reclame Rally was aanwezig en mocht met startnummer 127 op de deuren van de Citroën Saxo van start gaan.

De eerste proef was direct een zeer gevaarlijke. “Op papier leek dit parkoers vier kilometer rechtdoor, maar in de praktijk bleek er slechts een paar honderd meter rechtuit in te zitten” aldus navigator Ruud Middel. Voor rijder Ronald Zalmé was het taak de auto op de weg te houden. Geen makkelijke opgave omdat er in bijna elke bocht grind op de smalle asfaltweg lag. Ronald: “Naast het goed luisteren naar de pacenotes, moest ik elke bocht inschatten of we wel of niet moesten snijden”. Bij de finish was de equipe des te meer verrast toen bleek dat de rustige start goed was voor een voorlopige 13e plaats.
De tweede klassementsproef werd gekenmerkt door een aantal gevaarlijke bochten en slecht wegdek. Met het doel voor deze wedstrijd in het achterhoofd, uitrijden en schade vermijden, werd het gas op sommige punten gelift. Dat het tempo er toch goed in zat bleek bij het zien van de tussenstand; 12e in het algemeen klassement en 2e in de klasse A6!

Voor aanvang van de laatste boucle van drie proeven bevestigden de monteurs vier extra lampen en werd de tactiek besproken. Consolideren en de boel heel houden was het devies!
De rondkoers op industrieterrein De Munt werd echter direct met een te enthousiaste bocht begonnen. Koude banden en een glad putdeksel zorgden ervoor dat de Saxo in de rondte ging en pas na twintig seconden haar weg weer kon vervolgen. Na één ronde merkte Ronald dat de banden op temperatuur kwamen en het tempo ging zichtbaar omhoog. Slechts een paar bochten voor de finish ging het echter nogmaals mis. Dit keer was het niet de rijder, maar de navigator die de fout inging. Ruud legt uit: “Bij een rondkoers moet je als navigator erg goed opletten dat je het aantal rondjes goed op papier zet én dat je weet wanneer je het rondje moet verlaten. Door een overschrijffout miste ik in mijn notes een aantal bochten. Dit hoeft geen ramp te zijn, ware het niet dat dit precies bij het splitsingspunt was. Daar aangekomen kon ik niet zeggen of we linksaf naar de finish moesten of rechtsaf nog een rondje rijden. We besloten rechtsaf te gaan en al snel bleek dit niet juist!”. Bij de tijdcontrole werd de schade duidelijk, een verlies van bijna vier minuten!
De verloren tijd kon uiteraard niet meer goed gemaakt worden, maar equipe Zalmé/Middel wilde zich niet zomaar gewonnen geven. Een 15e tijd op de voorlaatste kp. was het resultaat.

De laatste proef was gelijk aan die waar Ruud eerder de fout inging. Ook dit keer verliep het niet volgens plan. De eerste drie ronden vlogen voorbij. Ronald en Ruud waren gebrand om een goede tijd neer te zetten. Diverse andere deelnemers werden ingehaald en zelfs chicanes moesten wijken voor de snelle Saxo. Twee bochten voor het einde gleed de wagen echter iets te ver naar buiten, waardoor een stoeprand geraakt werd. Al hobbelend werd de finish toch bereikt. Hier werd medegedeeld dat ondanks de lekke band een 12e tijd neergezet was!
Buiten het controlegebied werd met enige moeite het wiel verwisseld. Het kwartier extra tijd dat elk team mag gebruiken werd bijna volledig benut. Gelukkig meldde de equipe zich op tijd op het finishpodium alwaar een 25e plaats werd opgeëist. In de klasse A6 werd een tweede plaats behaald, achter equipe Beurskens / Van Elven met een Corsa Kitcar.


Redacteur: Persbericht KAN Reclame Rally | Foto: WiMofotografie