Nederlands English
Suzuki doet veel ervaring op in verregend Argentinië
31-03-2008
08:56
De Suzuki SX4 WRC van P-G Andersson heeft voor Suzuki een punt gescoord in het Wereldkampioenschap Rallies voor de merken na een extreem zware Rally Argentinië, onder de slechtst denkbare omstandigheden sinds tijden. Op de laatste dag werden drie KP’s verreden, waarvan de twee de meest legendarische en beruchte uit het Wereldkampioenschap: Giulio Cesare en El Condor. Tijdens deze twee proeven bereiken de deelnemers aan de voet van de Andes hoogtes van 2000 meter boven de zeespiegel.

De Rally van Argentinië werd dit jaar gekenmerkt voor regen, veel regen, dichte mist en wegen die bezaaid waren met grote rotsstenen. Onder deze zware omstandigheden zette P-G Andersson op de KP van Giulio Cesare een achtste tijd op de klokken, waarmee hij veel, meer ervaren, rijders de loef afstak. Zijn prestatie toonde duidelijk het potentieel aan van de Suzuki SX4 WRC. Op de op een na laatste proef, El Condor, had de Zweedse Suzuki-rijder nog te kampen met een beslagen voorruit, maar uiteindelijk wist P-G voor Suzuki een punt in het wereldkampioenschap in de wacht te slepen. Toni Gardemeister verscheen de laatste dag ook nog aan de start maar hij wist helaas de finish niet te bereiken.

De Rally Argentina, die werd verreden in de vroege herfst van het land van de Pampa’s, confronteerde de deelnemende teams met ongekend slechte weersomstandigheden. Hierdoor bereikten slechts acht van de oorspronkelijk gestarte veertien 14 World Rally Cars de finish.

Beide Suzuki-rijders experimenteerden met de set-up van hun auto’s op de kletsnatte, onverharde klassementsproeven met de bedoeling zoveel mogelijk ervaring voor de toekomst op te doen. Op de eerste dag had Andersson te kampen met een niet-functionerende sensor voor de turbodruk, terwijl op de tweede dag een beschadigde wielophanging de nodige problemen opleverde. De derde dag reed de jonge Zweedse Suzuki-rijder probleemloos naar de finish.

Gardemeister reed de eerste dag een constante rally totdat hij ’s middags op een rotssteen knalde die precies op de ideale lijn lag. Op de tweede dag kon Gardemeister weer van start gaan, maar een combinatie van hydraulische en elektronische problemen stonden een opmars in de weg. Wel was de Fin in staat om het merendeel van de klassementsproeven af te leggen waardoor het team de nodige waardevolle gegevens kon verzamelen voor de verdere ontwikkeling van de SX4 WRC.

De Suzuki’s SX4 WRC arriveerden in Argentinië met enkele wijzigingen aan het koetswerk om weerstand te kunnen bieden aan de vele snelle waterdoorwadingen. Ook waren de auto’s voorzien van een gemodificeerde cilinderkop. Beide evoluties bleken in de praktijd goed te functioneren waardoor het team in staat was succesvol verder te gaan met het testprogramma tijdens pas de vierde rally van de Suzuki SX4 WRC.

P-G Andersson toonde zich verheugd de finish te hebben gehaald: “Dit was voor ons een heel zwaar evenement. Ik ben blij dat we een punt voor het kampioenschap hebben kunnen scoren. Op de loodzware Giulio Cesare proef op de laatste morgen hebben we, zonder voluit te gaan, een prima tijd gedraaid. Een goed voorteken voor wanneer we zonder problemen vol aan de bak kunnen. Nu moeten we nog enkele problemen oplossen en die gebruiken om ons verder te verbeteren. Wij zullen ons goed voorbereiden op de volgende rally, die van Jordanië. Die is nieuw voor iedereen, dus niemand heeft ook een voordeel. Ik vertrouw dat we daar goed zullen presteren.”

"We hebben dit evenement wat tegenslagen gehad, maar de omstandigheden waren dan ook veel zwaarder dan iedereen had verwacht,” aldus Toni Gardemeister. “Het wegdek was extreem glad en het was gemakkelijk om een fout te maken. We hebben alleen maar ons best gedaan om de auto op de weg te houden en de finish te halen. Ook nu hebben we weer veel geleerd hoe we de auto verder kunnen verbeteren.”

Nobuhiro 'Monster' Tajima, de leider van het Suzuki World Rally Team: “Het is duidelijk dat we nog heel veel te doen hebben. Hoewel we natuurlijk teleurgesteld zijn, moet het ook van mijn hart dat we nogal pech hebben gehad. De defecte sensor van de turbodruk in de auto van P-G is een heel klein onderdeeltje en een rotssteen op de ideale lijn is ook tamelijk ongebruikelijk. Positief is dat de betrouwbaarheid aanzienlijk is toegenomen en we werken hard aan de andere zaken die verbetering behoeven. Daarna is ons vizier erop gericht om ons regelmatig te mengen in de strijd van de koplopers.”

Persbericht Suzuki | Foto: Suzuki