Nederlands English
Eind goed al goed voor Veenhuizen en Krieger
17-10-2005
15:15
Wat met een paar goede en snelle tijden begon, leek op de vierde klassementsproef van de Vierhouten Pallets Nederland Rally voor Patrick Veenhuizen en Pierre Krieger in een greppel te eindigen. De Veenhuizen Rallying-équipe was overigens niet de enige, na afloop van het druk bezochte evenement op de Veluwe stonden er vele auto’s meer of minder gekreukeld langs het veeleisende parcours. Veenhuizen en Krieger hadden het geluk dat hun Hyundai Coupé Kitcar door enkele sterke toeschouwers uit de greppel getild kon worden. Zonder al te veel schade maar met enkele minuten tijdverlies kon de equipe haar weg vervolgen, en dat leverde aan de finish een even onverwacht als aangenaam resultaat op: de vijftiende plaats algemeen en de derde in de Formule 2-categorie.

“Een deuk in mijn ego”, zo treurde Patrick Veenhuizen halverwege de wedstrijd nog. “Het lijkt wel of er een vloek rust op mijn thuisrally.” Twee jaar geleden had Veenhuizen een goed resultaat in de Vierhouten Pallets Nederland Rally verloren door bijna letterlijk in zijn achtertuin ook al een greppel op te zoeken. Twee verschillen met destijds: het gebeurde nu een proef verder, en dit keer dook de auto niet rechts maar links de sloot in. Het betekende het einde van de toptien-aspiraties van Veenhuizen, die de wedstrijd zo goed begonnen was. Na drie proeven stond de Hyundai als twaalfde geklasseerd, acht seconden achter de later Formule 2-winnaar Hans Weijs en slechts één tel achter Dirk Garvelink die uiteindelijk als negende over het finishpodium kwam. Na de rampzalige vierde proef lag Veenhuizen 35ste. “De auto is gelukkig vrijwel onbeschadigd, en de toeschouwers hadden ons binnen een paar minuten weer op de weg, maar ik baal er wel van”, aldus de rijder die in het vervolg van de wedstrijd zijn ritme gelukkig weer snel te pakken had en de ene na de andere snelle tijd op de klokken kreeg.

Dat balen ging daarom na de finish al gauw over in tevredenheid. “Een aangename verrassing, zo kun je rustig zeggen. Vijftiende algemeen en derde in de Formule 2-klasse, de klasse voor voorwielaangedreven auto’s. We kregen nog twee bekers ook. En de mooiste prijs: in navolging van de Veenhuizen Koeltechniek Ice Star Award die wij na iedere rally van het kampioenschap uitreiken, had een plaatselijke dealer mij een prijs beloofd als ik minstens derde in de klasse zou worden. Ik dacht dat die klassering na het greppel-accident niet meer mogelijk zou zijn, maar één proef voor het einde haalden we Ger Haverkate in en veroverden alsnog die prijs.”

De gewonnen bekers zijn natuurlijk mooi, maar waar Veenhuizen en Krieger nog meer tevreden over kunnen zijn is de wetenschap dat ze met de Hyundai Coupé Kitcar tot de besten in de voorwielaangedreven categorie behoren. Op vier van de tien proeven was het duo zelfs het snelst in de klasse. Als je proef vier, de greppel-proef niet meetelt, waren Veenhuizen en Krieger op acht tellen van klassewinnaar Hans Weijs geëindigd. “We gaan nu plannen maken voor volgend jaar. Ik weet niet of we het allemaal rond krijgen, maar ik hoop dat we een compleet kampioenschap kunnen rijden. We weten nu dat we erbij zitten, dat we qua tijden de top in de Formule 2-categorie aardig kunnen volgen. Het lijkt mij wel wat om volgend seizoen gewoon te gaan proberen de titel bij de voorwielaandrijvers te veroveren.”

Voorthuizen, 18 september 2005

Vierhouten Pallets Nederland Rally


Datum en plaats: 15 oktober 2005, Barneveld
Lengte: 204 km met 10 klassementsproeven (KP’s) over 124 km
Bijzonderheden: 7e ronde HypoHuis Rally Open 2005 (NK)
Weersomstandigheden: droog en zonnig nazomerweer (circa 18 graden Celsius)
Parcoursomstandigheden: vijf verschillende landelijke proeven in de omgeving van Putten en Barneveld
Equipes aan de start: 100
Equipes aan de finish: 70


Uitslag
1. Jasper van den Heuvel-Martine Kolman (NL, Mitsubishi Lancer Evo7, A8) 1.03.30
2. Jaap van Lagen-Frank Verhoeven (NL, Subaru Impreza WRC, A8) + 1.42
3. Ronald Leemans-Remco van Overdijk (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, A8) + 3.18
4. Edwin Abbring-Martin de Groot (NL, Toyota Celica GT4, A8) + 3.48
5. Evert Bolderheij-Sander Röling (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, N4) + 4.10
6. Mark van Eldik-Michel Groenewoud (NL, Mitsubishi Lancer Evo 8, N4) + 4.14
7. Ad Smits-Arie Boertje (NL, Ford Escort RS Cosworth, H12) + 4.19
8. Johan Faes-Arie Lekkerkerker (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, N4) + 4.29
9. Dirk Garvelink-John Verschuuren (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, N4) + 5.14
10. Hans Weijs-Carol Robbers (NL, VW Golf IV Kitcar, A7) + 5.18
11. Nelis Verkooijen-Hans Brouwers (NL, Subaru Impreza WRX, N4) + 6.41
12. Erik Moree-Jalmar van Weeren (NL, Mitsubishi Lancer Evo 8, N4) + 7.06
13. Johan Deen-Gert Kamphuis (NL, Renault Mégane Coupé, A7) + 7.26
14. David Turnbull-Ken Bills (GB, Subaru Impreza WRC, A8) + 8.36
15. Patrick Veenhuizen-Pierre Krieger (NL, Hyundai Coupé Kitcar, A7) + 8.55

Belangrijkste uitvallers
Jan van der Marel-Erwin Berkhof (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, A8)
KP 2 (versnellingsbak)
Frits van Eerd-Erwin Mombaerts (NL-B, Mitsubishi Lancer Evo 6, A8)
KP 5 (vrijwillige opgave na tijdverlies door crash op KP 4)
Jan de Winkel-Radboud van Hoek (NL, Renault Clio S1600, A6)
na KP 10 (vrijwillige opgave na eerder op KP 2 opgelopen tijdverlies)