Nederlands English
Subaru baas verklaart vervroegd debuut nieuwe Impreza
29-05-2008
11:30
Subaru World Rally Team baas David Richards heeft gezegd dat hij al in januari van dit jaar opdracht gegeven heeft voor het Griekse debuut van de nieuwe Impreza WRC. Volgens Richards was de strategie van het team er op gericht om de test en ontwikkelengineers ook de mogelijkheid te bieden om data te verzamelen over de auto onder wedstrijdcondities in twee evenementen zodat de zomerpauze van zes weken gebruikt kan worden voor verder ontwikkelwerk.
Daarom werden de doeken afgelopen woensdag eindelijk van de nieuwe Impreza WRC gehaald. De auto krijgt officieel de naam WRC 2008 mee, maar zal volgend jaar in klantenversie waarschijnlijk S14 gaan heten. Volgens Prodrive dat de auto ontwikkelde is de Hatchback WRC 2008 de meest radicale verandering van de auto sinds de introductie van de eerste Impreza in 1993.

De auto werd parallel aan de nieuwste straatvariant van de Impreza STi ontwikkeld die mede door Petter Solberg en het Subaru World Rally Team ontworpen werd. De nieuwe auto heeft helemaal niets gemeen met zijn sedan voorganger met uitzondering van de, voor Subaru, kenmerkende boxer motor, die nagenoeg onveranderd is gebleven.

Aan de buitenzijde springt het vernieuwde kleurenschema in het oog. Verdwenen is het vertrouwde blauw en geel dat sinds 1993 de Impreza’s sierde. Gekomen is een redelijk saai ogend blauw met zilver kleurenschema. Ook de imposante luchthapper op de motorkap is verdwenen.
Tijdens de presentatie van de auto in Griekenland gaf Richards aan WRC.com tekst en uitleg over de nieuwe auto.

Wat is de meest significante wijziging ten opzichte van de vorige Impreza?
DR: “Er is niet eens één procent van de nieuwe auto gelijk aan de vorige. We hebben een lager zwaartepunt, een geheel ander onderstel, verbeterde aerodynamica en ga zo maar door. Om eerlijk te zijn is de motor wel gelijk aan de vorige auto. Maar zoals iedereen altijd al geroepen heeft die motor is één van onze sterke punten. Dus is de motor nagenoeg gelijk en de rest compleet anders.”

Wat verwacht u hier in Griekenland te bereiken met de nieuwe auto?
DR: “Ik denk dat we hier gaan uitzoeken waar we staan ten opzichte van de concurrentie op het gebied van vermogen. We moeten het onverwachte gaan verwachten. Er zal ongetwijfeld het nodige kapot gaan aan de auto. En er zullen fouten gemaakt gaan worden, maar dat is inherent aan het ontwikkelen van een nieuwe auto. We zullen ons snel moeten aanpassen en moeten leren van deze dingen. De komende twee wedstrijden zullen we meer data verzamelen en meer te weten komen over de auto dan in het afgelopen half jaar testwerk. En dus gaan we het proces versnellen door de auto te laten debuteren. Ja, we doen het publiekelijk, en ja, we zullen tegen problemen aanlopen. Maar dat zullen we moeten accepteren.”

Petter heeft gezegd dat hij de auto liever nog meer doorgetest had gezien. Waarom is er besloten om in Griekenland te debuteren en niet te wachten tot de auto helemaal klaar is?
DR: “Omdat je nooit helemaal klaar bent met de auto. De enige manier is om iedereen in het diepe te gooien en te zeggen: er zijn geen excuses meer, we zetten je nu tegen de stopwatch. Laat het maar zien. De engineers willen zo lang mogelijk tijd benutten om te ontwikkelen, maar ik heb hen in januari al gezegd dat de auto in Griekenland zou gaan debuteren. Ik wilde geen excuses horen, van niemand, en ik wilde ook geen compromissen. Als er nu iemand naar me toe komt en zegt ‘had ik maar meer tijd en geld gehad’ of ‘ik wou dat ik dat anders had gedaan’dan ……… Nou laat ik het er maar op houden dat zoiets niet tegen me gezegd moet worden.”

Hoe staat het met de kansen van Chris in het kampioenschap. Kan hij de competitie met Loeb en Hirvonen aan met deze auto?
DR: “Als de auto goed genoeg is dan pakken we wat we pakken kunnen. Het gaat er nu om om de prestaties te optimaliseren. Als de auto daar goed genoeg voor is dan moeten we gebruik maken van de mogelijkheden. En ik heb er alle reden toe om te denken dat de auto goed is.”

Redacteur: Hein Arns | Foto: Subaru WRT