Nederlands English
Eerste zege voor vd Marel na adembenemende strijd
09-06-2008
19:55
De ELE-rally, de vierde ronde van de Merwede Springs Mitsubishi Colt Rally Cup, is op een fantastische strijd uitgedraaid. In het Brabantse land rond
Helmond kon tot kort voor de finish niemand voorspellen wie er met de hoofdprijs vandoor zou gaan. Het werd uiteindelijk KNAF Talent First junior Timo van der Marel, die zijn eerste zege opstreek, kort gevolgd door Corné Damen.

Twee keer gebeurde het dat drie verschillende equipes op één klassementsproef op de seconde nauwkeurig even snel waren. En de uiteindelijke winnaar Timo van der Marel en zijn opponent Corné Damen zetten zelfs viermaal dezelfde tijd op de klokken. Hét bewijs dat er helemaal op de
limiet werd gereden. Uiteindelijk was het een heel klein akkefietje dat de doorslag zou geven. Op de 16e KP had Damen last van een lekkende turbometer, waarvan de vloeistof precies op zijn rempedaal lekte. “Ik moest al rijdend met mijn linkervoet steeds het pedaal schoonvegen en dat
heeft me op die proef zo’n tien seconden gekost. Precies de tijd die ik op Timo te kort ben gekomen. Nou ja, tweede is ook goed voor het kampioenschap”, oordeelde Damen, die de vorige rally op zijn naam had geschreven.

Timo van der Marel liep breed lachend rond. Er was een grote last van zijn schouders afgevallen, zo bekende hij. “Ik weet dat de snelheid er bij mij in zit maar door diverse oorzaken heb ik dat tot nu toe nog niet in winst kunnen omzetten. Hier is alles helemaal perfect gelopen. En de strijd met
Corné was geweldig. We gingen helemaal gelijk op en we hebben alle twee echt tot aan het gaatje moeten gaan. Man, wat ben ik blij”, aldus de junior, die zo zijn uitverkiezing als KNAF Talent First-pion 2008 een gouden randje gaf.

Klassementleider Mark Nieuwlaar zag het gelaten aan. Hij moest zich tevreden stellen met de derde plaats, nadat hij al snel een lekke band had opgelopen en daarop de proef moest uitrijden. “We gingen nog zo flitsend van start met de snelste tijd op de eerste proef. Maar die lekke band kostte ons zo’n twintig seconden en als de anderen vervolgens geen fouten maken rijd je dat gat
nooit meer dicht. Dus zijn we op zeker gaan rijden om voor het klassement de schade zoveel mogelijk te beperken”, verklaarde Nieuwlaar die zijn voorsprong op Damen tot 6 punten zag teruglopen.

Hermen Kobus mocht op zich ook op een prima rally terugzien. De debutant zette eenmaal de snelste tijd neer, terwijl er voor hem toch zo verbeten om de winst werd gestreden. Maar het ging bepaald niet van een leien dakje. Ook hij had een lekke band opgelopen en schoot ook nog even een weiland in. En het werd nog erger toen hij op een rondkoers een rondje teveel reed. “Ik merk
dat ik geen ritme heb. Er zitten gaten van een maand tussen twee wedstrijden en als je intussen geen buitenlandse rally’s rijdt dan ben je elke keer weer roestig bij de start. Een debutant als ik moet eigenlijk tweemaal zo vaak rijden, wil je echt vooruitgang boeken”.

Diezelfde ervaringen had ook Clemens Rommers, die ook niet aan een lekke band ontkwam. “Het was een bocht die ik iets te scherp aansneed, waarop ik een vluchtheuvel schampte. We hebben op de proef de lekke band gewisseld, wat ons toch drie minuten heeft gekost. Maar verder heb ik me prima vermaakt. Je merkt de progressie als je de tweede keer dat je dezelfde proef rijdt een stuk sneller bent. Dat geeft je toch een kick”.

Voor Henk Westerbeek wil het tot nu toe niet echt vlotten. Al jaren is de snelle Voorschotense postbode een toonbeeld van betrouwbaarheid. Maar dit jaar gaat er van alles mis, ondanks dat hij nog betere tijden op de klokken zet dan voorheen. In Helmond ging hij na vier proeven aan de leiding maar kort daarop kreeg hij in één rondje maar liefst drie lekke banden. “Er zat ergens een
hele rare hoge richel tussen verhard en onverhard. Dat waren al meteen twee banden. Helaas ging er even later nog een. We hadden al voor de zekerheid twee reservewielen meegenomen, in plaats van de gebruikelijke één. Maar dit kun je toch niet vatten”, aldus Westerbeek, die nog meer te verwerken kreeg toen er olie van zijn versnellingsbak op de koppeling lekte. Mede dankzij de toegestoken handen van monteurs van Kobus Racing en MCC Autosport kon
Westerbeek de tweede dag alsnog in het superrallysysteem meedoen, en zette hij nog eenmaal de snelste tijd op de klokken.

Nog meer droefenis achter in het Mitsubishi Colt Cup-veld want Marc van der Heide lag al heel snel uit de strijd. “We reden over een onverhard bospad, dat netjes was geschaafd. Op die ene plaats na, waar een diep gat zat. We werden de lucht in gelanceerd en vlogen toch zeker een meter hoog. Het neerkomen gaf een geweldige klap en daarbij is de benzinepomp stuk gegaan”, verklaarde de pechvogel, die dankzij het superrallysysteem de tweede dag toch weer mee mocht strijden, zij het op respectabele afstand van de zes equipes voor hem.

Uitslag
1. Van der Marel/Strooper, 191 km in 2 uur 18 min. 34
2. Damen/Wassink op 10 sec.
3. Nieuwlaar/Kaptein op 1 min. 56
4. Kobus/Schop op 5 min. 11
5. Rommers/Van den Einde op 9 min. 39
6. Westerbeek/Roelofs op 23 min. 58
7. Van der Heide/Stevens op 42 min. 59

Snelsten op de KP’s:
Timo van der Marel 9x (waarvan 4x ex-aequo), Corné Damen 8x (5x e.a.); Henk Westerbeek 4x (2x e.a.); Mark Nieuwlaar 3x (1x e.a.) en Hermen Kobus 1x

Stand na vier rally’s
1. Mark Nieuwlaar 68
2. Corné Damen 62
3. Timo van der Marel 58
4. Hermen Kobus 51
5. Clemens Rommers 33
6. Marc van der Heide 31
7. Henk Westerbeek 22
8. André Hof 10

Persbericht Mitsubishi Colt Cup | Foto: Hein Arns