Nederlands English
Brouwer ondanks 3 cilinders en behoorlijk vermogensverlies tevreden
10-06-2008
21:09
Afgelopen weekend kwam de Drentse equipe Pierre Brouwer en Marc Groeneveld voor het eerst in hun 4 jaar tellende rallycarriere aan de start met een voorwielaangedreven auto. De afgelopen jaren behaalde de equipe een goede palmares met een achterwielaangedreven Volvo 240. Voor de ELE Rally 2008 kreeg men de beschikking over de Deltion Chevrolet Kalos.

Van een gedegen voorbereiding en testwerk was vooraf geen sprake, omdat krap 3 weken voor de ELE Rally de tijdelijke samenwerking werd beklonken moest alles nog in stroomversnelling geregeld worden.

De ELE Rally had dit jaar alle ingredienten in zich om op een ideale manier ervaring op te doen met een compleet andere auto. Onverhard, gravel, asfalt, klinkers, landelijke proeven en industrieproeven alles zat in het wedstrijdelement.
Het advies van het team was dan ook ervaring opdoen en gevoel krijgen met de auto. Brouwer begon ‘behoudend’ op de zaterdagmiddag. Er werd van alles geprobeerd om de auto zo goed mogelijk te leren kennen. Naar tijden werd niet gekeken en elke klassementsproef werd het tempo ietsje opgeschroefd. Hoe stuurt de auto op diverse ondergronden, hoe houd de auto zich in de bochten, hoe ‘gedraagt’ de auto zich in bepaalde omstandigheden etc.etc. Dit waren zaken die beproeft en ondervonden werden.

Vanaf de 5e klassementsproef (St.Oedenrode) werd het gevoel en daardoor de snelheid steeds beter, totdat na een klap op een verhoging van onverhard naar verhard de beide achtervelgen scheurden. Door het heftige getril werd er meteen gedacht aan een lekke band, helemaal in combinatie met het uitbreken van de achterzijde en werd er op safe naar de finish gereden. Daar bleek dus echter dat de velgen gescheurd waren.
Op de 6e kp, Wintelre (een echte aanwinst), sloeg het noodlot helemaal toe, de auto begon ook nog eens op 3 cilinders te lopen. Ook Kp Oirschot werd nog met alarmlichten aan afgemaakt, in de hoop om in de servicetijd de oorzaak te kunnen vinden. Dit werd echter niet binnen de maximale tijd gevonden, waardoor men de strijd op zaterdag moest staken. In de loop van de avond wisten de monteurs van het Deltion Team de auto weer gereed te krijgen (bleek in eerste instantie). Na een korte testrit bleek de auto veel beter te accelereren dan dat hij de gehele rally had gedaan. Met goede moed werd er naar de zondag toegewerkt om via het SupeRally systeem weer te kunnen startten….

De auto liep zondagochtend nog steeds netjes op 4 cilinders, echter was het vermogen niet meer aanwezig. Toch werd besloten om te gaan rijden zolang als de auto het uithield. Kilometers maken was op dit moment belangrijker dan gaan kijken naar het klassement. En dit deed het team dan ook. Alle 9 klassementsproeven op zondag werden onder hoge zomerse temperaturen uitgereden en uiteindelijk werd de finish nog behaald.

“Het was voor ons een uiterst leerzaam weekend. Ondanks het gehele weekend met zeer beperkt vermogen te hebben gereden heb ik de auto redelijk leren kennen. Ik ben ervan overtuigd dat we met het juiste vermogen goed mee moeten kunnen komen. Natuurlijk kun je een geheel andere auto niet in 1 a 2 wedstrijden volledig onder controle hebben, die illusie hebben we dan ook zeker niet. Het rijden in een voorwielaangedreven auto is wel wennen…. die aanpassing zal dan ook zeker nog wel wat tijd vergen , maar ik denk dat we desondanks toch al wel snelheid kunnen maken met de Kalos”, aldus Pierre.

Terug in Zwolle werd de krachtbron op de operatietafel gelegd en kwam vandaag het bericht dat de Kalos inderdaad een behoorlijk compressieverlies aan 1 cilinder had, wat uiteindelijk de oorzaak was voor het grote vermogensverlies. Dit heeft zeker minstens 40 a 50 pk gescheeld ten opzichte van het normale motorvermogen. De auto wordt in de komende week uitgebreidt nakeken en gerepareerd voor de Vechtdal Rally , waarin het team hoopt de progressie door te zetten!

Persbericht Brouwer/Deltion | Foto: Hein Arns