Nederlands English
Vitron rallyteam tevreden na ELE-rally
13-06-2008
23:45
Op 7 en 8 juni werd rondom Helmond de Paradigit ELE-rally verreden. Het Vitron rallyteam nam met 3 auto’s deel aan deze rally.

De ELE-rally wordt gerekend tot de grootste rally’s van Nederland. Verdeeld over 3 dagen stonden in totaal 192 kilometers op snelheid op het programma. Daaronder een flink aantal kilometers over onverharde wegen.

Martin van Iersel/Sylvia Bos – Mitsubishi EVO IX

Kopman Martin van Iersel had niets aan het toeval overgelaten: “Onze EVO IX is na de laatste wedstrijd door het team van van den Heuvel motorsport helemaal geprepareerd. Daarbij is ook de motor gereviseerd.” Martin en Sylvia hadden dan ook hoge verwachtingen voor de wedstrijd.
Helaas bleek al snel dat er iets niet helemaal in orde was met de EVO. “We missen vermogen en vooral op de onverharde stukken komen we snelheid te kort. Hopelijk kunnen we het op de service oplossen.” aldus Sylvia. Na een aanpassing aan de software tijdens de service bleek de EVO een stuk beter te lopen en kwam de equipe in een beter ritme. De gereden tijden werden steeds beter en de equipe begon aan een opmars in het klassement. Die werd gestuit bij de start van de nieuwe proef bij Wintelre. “Net na de start van de proef hoorde ik een grote knal onder de auto. Het was meteen duidelijk dat we niet verder konden.” Aldus Martin. Terug op de service bleek al snel dat er 2 aandrijfassen gebroken waren. Dankzij snel werk van het serviceteam konden Martin en Sylvia op zondag, met een flinke tijdstraf, toch weer starten.
“Op zondag ging het erg goed.” vind Sylvia achteraf: “We hebben constant top 5 tijden in onze klasse gereden. Daarmee bewijzen we in de top van de groep N mee te kunnen. Hopelijk laat de techniek ons volgende keer niet in de steek.” Uiteindelijk finishen Martin en Sylvia op een 40ste plaats algemeen, een knappe prestatie gezien de tijdstraf op zaterdag.

Clemens Rommers/Frans van den Einde – Mitsubishi Colt

Clemens Rommers en Frans van den Einde nemen deel aan de Colt rally cup. Hun doel: finishen en op die manier punten binnenhalen voor het kampioenschap. “We kunnen op dit moment niet met de snelste mee en moeten het hebben van regelmatig presteren” vind Frans. “De ELE is altijd een slijtageslag en dus is finishen hier erg belangrijk.” Dat het een slijtageslag zou worden bleek al op de eerste proeven. Het vele onverhard dat door de regen voorafgaand aan het evenement er slecht bij lag was een aanslag op de auto. “Rustig blijven en geconcentreerd doorrijden, dan kunnen we nog een eind komen.” Aldus Clemens. Op de proef bij Wintelre werd vervolgens een lekke band gereden. Omdat de finish van de proef nog ver weg was werd besloten om op de proef het wiel te wisselen. Dit koste de equipe 3 minuten en het uitzicht op een goede klassering. “Jammer maar helaas, dit hoort er wel bij.” Op zondag reed de equipe geconcentreerd de wedstrijd uit al was er nog een spannend moment op 1 van de proeven. Clemens: “Er lag erg veel grind in de bochten waardoor ik de auto opeens kwijt was. Met veel moeite kon ik op de weg blijven.”
Uiteindelijk weten Clemens en Frans op een keurige 5de plaats in de Colt cup en 37ste algemeen te eindigen. In het klassement van de Colt Cup staan zij eveneens 5de.

Roy Clijnk/Maurits Smakman – Nissan Sunny GTI-R

Roy Clijnk en Maurits Smakman reden met de Nissan Sunny GTI-R hun eerste ELE rally. In hun tweede rally wilde de equipe vooral veel ervaring opdoen. Het finishen van de rally was dan ook het doel. In een stevig tempo werden de proeven op zaterdag afgelegd. “We kijken niet naar het klassement, we willen alleen onze eigen tijden telkens verbeteren en ervaring opdoen. En dat lukt goed” meldt Maurits halverwege de zaterdag. Op de nieuwe proef bij Wintelre wordt het ook voor Roy en Maurits nog even spannend. Op het lange onverharde stuk begint de Sunny te springen en moet Roy alle zeilen bijzetten om de Sunny op de weg te houden. Dat lukt uiteindelijk en met een tevreden gevoel wordt de auto zondagnacht in het parc ferme gezet.
Roy: “De Nissan Sunny mag dan wat op leeftijd zijn, we hebben geen enkel probleem gehad tot nu toe. De remproblemen waardoor we in de vorige rally uitvielen zijn gelukkig opgelost.”
Hoewel de opdracht finishen was werden op zondag respectabele tijden neergezet en uiteindelijk reden Roy en Maurits als 36ste algemeen en als 4de in de klasse over het podium. Bovendien waren zij de snelste Vitron equipe.

De volgende wedstrijd van het Vitron rallyteam is de Vechtdal rallysprint in Hardenberg op 21 juni

Persbericht Vitron Rallyteam | Foto: Maarten Holkers