Nederlands English
Sterk eindschot Vossen/Findhammer in Belgische EK-rally
30-06-2008
14:35
In de Rally van Ieper, de vierde ronde van het Europees Rallykampioenschap, hebben Henk Vossen en Johan Findhammer zich weer eens kunnen meten met de Europese top. Na een wat moeizaam begin kwam de Limburgse equipe goed op stoom, wat resulteerde in een bemoedigende 29e plaats algemeen. Helaas werd de equipe daarna ver terug geworpen door een tweetal lekke banden op een en dezelfde klassementsproef. Het eindresultaat was daardoor een bescheiden 39e plaats.

De Rally van Ieper, een tweedaags evenement over zo’n 300 kilometer, vormde voor de Limburgse rallyequipe Henk Vossen/Johan Findhammer de aftrap voor andermaal een serie grote en uitdagende buitenlandse rally’s. Het veld dat in de zuid Belgische stad was verzameld mocht er wezen want de gehele top was present, inclusief de (semi-) fabrieksteams van Peugeot, Fiat en Volkswagen. Die zetten speciaal voor de rallysport ontwikkelde bolides in, de zogenaamde Super 2000’s. Het zijn compacte rallybommetjes met alle technische hoogstandjes erin, waaronder vierwielaandrijving. De Mitsubishi Evo 9 waarmee Henk Vossen rijdt is echter van een ander kaliber. Zo’n standaard Groep N-auto is gebouwd op basis van hetzelfde model dat in de showroom te koop staat voor gebruik op de openbare weg, met slechts geringe aanpassingen voor het wedstrijdgebruik.

Op de smalle, bochtige weggetjes rond Ieper waren de S2000’s flink in het voordeel en de standaard Groep N-wagens moesten daarom veel toegeven. Maar dat was niet de enige reden dat de Limburgse equipe op de eerste klassementsproeven tijden neerzette die maar net binnen de top-50 zaten. “Het loopt nog niet lekker, we komen niet goed in ons ritme. Het is al even geleden dat we hier hebben gereden en de meeste proeven zijn helemaal nieuw voor ons”, zo berichtte Vossen aan het eind van de dag, die hij op de 42e plaats had afgesloten.

De equipe stak daarop de koppen bij elkaar wat de tweede dag tot een aanzienlijke verbetering leidde. Ineens werden er top-30 tijden op de klokken gezet, wat met een standaard Groep N-auto een prima prestatie was. Binnen de kortste keren klom de equipe van de 42e naar de 29e plaats algemeen en er zat nog meer in het vat. Maar op KP13 ging de operatie toch bijna de mist in. Tijdens het verkennen had het duo geconstateerd dat een bepaalde bocht vol kon worden afgesneden, maar in de wedstrijd leverde het prompt een lekke band op. “Er bleek een blokje beton te liggen met uitstekend wapeningstaal. Het wiel hadden we in een recordtijd van twee minuten vervangen maar na het wegrijden bleek er aan dezelfde kant nog een band lek te zijn. Dat kostte ons uiteindelijk in totaal tien minuten, met daarop ook nog eens veertig seconden straf wegens het te laat bij een controlepost aankomen. Daarna hebben we maar een tandje terug gezet want veel winst viel er op de resterende proeven niet meer te behalen. Het is erg zuur want we waren zo sterk op weg en een eervolle klassering onder de Groep-N auto’s had er zeker ingezeten”.

Voor Henk Vossen en Johan Findhammer is de eerstvolgende krachtmeting de WK-Rally van Duitsland, in het derde weekend van augustus.

Persbericht Helichem Rallyteam | Foto: Erik van 't Land