Nederlands English
ITB Rallyteam rijdt voorop in ADAC Rallye Bad Emstal
13-10-2008
14:17
Zaterdag 11 oktober organiseerde de Motorsport-Club Emstal de dertiende ADAC Rallye Bad Emstal. Het ITB Rallyteam was naar de stad Wolfhagen gekomen met hun ex-fabrieks Ford Escort RS turbo groep N. Met een rode startnummer 1 op de deuren waren Marc van Loon en René Soetens de eerste historische voorwagen die van start ging.

De Rally Bad Emstal bestond uit 5 verschillende proeven en twee daarvan moesten twee keer gereden worden. De eerste klassementsproef "Schwarzenberg" was een slingerende smalle asfaltweg tussen de weilanden met als hoogtepunt een hairpin (180 graden bocht) bergop. Marc zette de RSturbo goed om met de handrem, maar de tweede versnelling trok de RSturbo niet omhoog. Vlug terugschakelen naar de eerste versnelling en met spinnende wielen doorrijden. Geen problemen verder, de kop van de rally is eraf.

Op naar kp2, de proef "Bad Arolsen". Dit is een heel afwisselende proef uitgezet op een voormalig oefenterrein van het Duitse leger. Betonplaten, klinkers, asfalt en onverhard wisselen elkaar af. Bij de haakse bocht op het onverhard gebruikt Marc de handrem om de RSturbo dwars door de bocht te laten gaan. Beetje dwars, maar het kan nog wel sneller. Dan over het onverhard, voornamelijk gravel. Nog niet voluit over de bulten, maar toch komt de RS turbo al met vier wielen los van de grond! Hij vliegt goed en land ook weer netjes op vier wielen. Een eindje verder op het onverhard gaat de RS turbo driftend door de bocht. Jammer dat we niet nog meer rondjes mogen rijden, maar straks komen we hier weer terug (kp6).

Op weg naar proef 3, "Helfenberg". De zon laat de herfstkleuren van de met loofbomen begroeide bergen mooi uitkomen. Deze asfaltproef gaat goed, maar soms is er net te weinig turbodruk in een versnelling. Dan had Marc toch nog beter één versnelling verder kunnen terugschakelen. Nu naar proef 4, "Russenweg", een hele snelle Asfaltproef. Eerst een halve kilometer een smalle asfaltweg, maar daarna een echte brede racebaan! Een 2 stroken brede en mooi gladde asfaltweg die naar een berg toe leidt en dan met ruime haarspeldbochten naar boven voert en weer naar beneden. Met ruim 150 kilometer per uur op de klok reden Marc en René naar de berg toe. De bochten gaan goed, maar de juiste versnelling kiezen bergop rijdend zodat er steeds voldoende turbodruk beschikbaar is, dat kan nog beter. De equipe weet dat de auto nog heel veel potentie heeft. De wegligging is verbazingwekkend goed!

Proef 5 "Hessenturm" is een nieuwe proef. De proef begint met snelle asfaltwegen, maar tegen het einde van de proef staan er ook krappe bochtencombinaties op het programma. De juiste versnellingen gekozen en met volle turbodruk door de krappe bochten. Bij één bocht verremt Marc zich nog een beetje, maar het gaat gelukkig nog goed. Weer een mooie proef afgelegd.

Nu na 5 proeven krijgt de auto en de equipe even rust: even een snelle service en een hergroepering. De auto heeft alleen 20 liter benzine nodig. Het serviceteam (bestaande uit Marcel en Jos) hoeft verder alleen alles na te kijken, maar alles is in orde. Greetje zorgt voor drinken en de nodige calorieën. De organisatie heeft het publiek veel te bieden. Naast het bekijken van alle rallywagens tijdens de hergroepering hebben ze ook een groot aantal extra attracties: een kraampje met snoepwaren, een schiettent, een draaimolen, een complete koe aan het spit, een biergarten een optreden van een fanfare en knutselen voor de kinderen. De grote plaatselijke autodealer heeft hieraan goed meegeholpen.

Na circa 45 minuten gaan Marc en René wederom als eerste van start er rijden weer naar Bad Arolsen, de proef op het voormalige legerterrein. Ze hadden al afgesproken dat ze de jump nu volluit zouden doen. Daarom hadden ze de benzinetank volledig gevuld tijdens de service, dan was de balans van de auto hetzelfde! En de auto vloog inderdaad weer heel mooi strak over het gravel! Landing was weer perfect op 4 wielen. Er stonden vele fotografen en publiek, dus we hopen dat we daarvan nog een mooie foto kunnen tonen!

Daarna naar de zevende en laatste proef "Helfenberg". De proef ging voor de tweede keer veel beter. Waar de eerste keer nog een niet ideale versnelling was gekozen bergop, waren nu alle keuzes goed. Overal een goede turbodruk en een snelle tijd neergezet. Daarna nog terugrijden naar Wolfhagen en als eerste terug in het parc fermé en onder het "Ziel" door. Deze eerste echte rally met de ex-fabrieks RSturbo groep N is perfect verlopen. De equipe moest de eerste paar proeven nog wat wennen aan de auto, maar daarna ging het erg goed. Kortom een zeer geslaagde test en een hele mooie rally! Tijdens de gezellige prijsuitreiking en feestavond kregen Marc en René nog ieder een beker van de organisatie voor "beste buitenlandse team". Het ITB Rallyteam was het enige niet Duitse team...

Persbericht ITB Rallyteam | Foto: Frans Bonte