Nederlands English
Bob ten Harkel verrassende vervanger Freddy Loix in Dakar Rally 2009
21-11-2008
09:51
Met een verrassende naam maakte het rallyteam Dakarsport.com gisteren definitief zijn rijders voor Dakar 2009 bekend. Bob ten Harkel, tweevoudig winnaar van het T1-klassement in de Dakar Rally, vervangt de Belg Freddy Loix, die door zijn nieuwe contract met Peugeot verplichtingen heeft in de IRC Rally van Monte Carlo. Ten Harkel reed eerder voor het team in 2006 en finishte toen als 18e overall en snelste Nederlander.

De bekende tweeling Tim en Tom Coronel was door het team al eerder bekend gemaakt als rijdersduo. Tim start aan zijn tweede Dakar en finishte bij zijn debuut in 2007 na een degelijke rally op de 46e plaats overall en 2e rookie. Tom gaf aan blij te zijn om zich na zijn WTCC-seizoen volledig te kunnen focussen op het voor hem nieuwe avontuur. De strategie met Tim moet nog bepaald worden, maar het is duidelijk dat ook Tom zijn etappes in de rally achter het stuur zal zitten. Beide auto-equipes rijden in de door Dakarsport.com zelf geprepareerde Bowler Nemesis met een Land Rover V8-benzinemotor.

Finishen het belangrijkste. Na de rustdag gaat het feest pas losbarsten

Met Bob ten Harkel beschikt Dakarsport.com over de Nederlandse autocoureur met de meest imposante erelijst in de Dakar Rally. In 1994 en 1998 won hij het T1-klassement (standaardauto’s) met tweemaal een tiende eindklassering overall. Elf maal deed hij mee en viermaal was hij de snelste Nederlander in ondermeer een Mitsubishi, een Hakvoort-buggy en de Bowler Wildcat. “Met deze nieuwe Bowler is finishen in Buenos Aires het allerbelangrijkste”, tempert Ten Harkel de verwachtingen. “De Nemesis is met Loix geprepareerd om top-15 te rijden en is in potentie erg snel en sterk. We gaan de rally dag voor dag opbouwen zonder overbodige risico’s te nemen. Na de rustdag gaat voor mij het feest pas losbarsten in de Atacama woestijn.” Teameigenaar Roland Rijpma is zijn navigator en start zelf in zijn derde Dakar Rally. “Dat Bob direct alles opzij wil zetten voor de Dakar zegt genoeg over zijn drive”, aldus Rijpma. “Maar het spijt ook vooral Freddy Loix enorm dat hij er niet bij kan zijn. Hij en Bob hebben maandag de hele dag samen getest om vooral Freddy’s know-how goed binnen het team te houden. We zijn hem daar ook zeer dankbaar voor.”
Dakarveteraan Pierre Blom, Dan Kragt en René Peltenburg rijden met een GINAF 4x4-racetruck in de rally als ‘snelle assistentie’ voor hun teamgenoten. Het klassement heeft voor hun geen prioriteit, al is ook voor hen de uitdaging groot om in de etappes zo kort mogelijk bij de rest van het team te zitten.

Breed motorteam met Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh, Ebert Dollevoet en Kees Koolen

Team Honda Europe en Dakarsport.com hebben de samenwerking voortgezet met voor Nederlandse Dakarfans als bekendste naam Mirjam Pol in het damesklassement. Tweemaal finishte zij de Dakar als tweede vrouw, waarmee de overwinning haar grootste doel is in de Dakar 2009.
Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh maakt in januari zijn debuut in de Dakar Rally. De laatste jaren heeft hij als voorbereiding op de Dakar tal van enduro’s en extreme Red Bull-motorevents succesvol gereden. Afgelopen zondag finishte hij nog als 48e in de loodzware Red Bull Knockout in Scheveningen.
Drievoudig deelnemer Ebert Dollevoet en debutant Kees Koolen zijn de andere Nederlanders in het zevenkoppige internationale motorteam. Dollevoet moest eerder tweemaal geblesseerd opgeven met de motor en strandde in 2006 met mechanische pech in een Kia Sorento met Winston Post als navigator. Kees Koolen is een ervaren enduro-rijder voor wie het starten in de Dakar Rally de verwezenlijking van een jongensdroom is.
De buitenlandse rijders van Team Honda Europe onder leiding van Henk Hellegers zijn Mike Extance (UK), Vadim Pritulyak (KAZ) en Christopher Jarmuz (POL). De motoren van Dakarsport.com zijn zeven door HT Rally Raid geprepareerde Honda’s CRF 450 Dakar X, waar deze week de allerlaatste geteste onderdelen op gemonteerd worden.

Deelname quadrijder Alex Brusselers bevestigd ondanks gebroken sleutelbeen

Goed nieuws was er van quadrijder Alex Brusselers, die er op rekent dat hij in Buenos Aires aan de start staat. Brusselers is na zijn val in de Pre-Proloog geopereerd aan zijn gebroken sleutelbeen, maar reed vandaag al zelf zijn quad naar binnen bij de persconferentie in IJmuiden. Het enige sportieve verschil is dat hij zijn doelstelling heeft aangepast. “De overwinning was voor mij een reëel doel, maar het halen van de finish zou nu al de grootste overwinning voor mij zijn. Samen met mijn monteurs ga ik nu geen twee jaar voorbereiding weggooien en mijn fans kunnen er op rekenen dat ik de komende maand alles zal geven om fit aan de start te staan”, aldus een gemotiveerde Brusselers.

Dagelijks eigen video’s uit de rallykaravaan

De Dakar Rally 2009 vindt plaats in Argentinië en Chili en start op 3 januari aanstaande in Buenos Aires. De finish is in dezelfde stad op 18 januari na ruim 9.500 km rally, verdeeld over 14 etappes.
Dakarsport.com zet volgende week in Le Havre in totaal 20 voertuigen op de boot naar Buenos Aires. De rallyvloot bestaat uit twee auto’s, zeven motoren, de quad en de racetruck. De eigen Bovag assistentievloot bestaat uit drie GINAF trucks en zes Toyota’s Landcruiser.
Vanaf de aankomst van de 60 mensen van het team in Buenos Aires op 29 december zal dagelijks op de teamsite www.dakarsport.com een eigen videojournaal worden uitgezonden, inclusief alle highlights van de officiële racebeelden van die dag. Ook RTL GP besteedt weer dagelijks uitgebreid aandacht aan de Dakar Rally en de deelnemende Nederlanders.

Persbericht Dakarsport.com | Foto: Eigen Foto