Nederlands English
Veel interesse voor Nissan 350 Z Cup
23-11-2008
11:06
Vanaf de Exotic Green Rally van 2008 is het Nederlandse rallyveld een opmerkelijke auto rijker. Het Informatique Rallyteam rond Theo van den Berg en sponsor/navigator en Informatique voorman Etienne Struijs brengt sinds die tijd een Nissan 350Z aan de start. Van den Berg’s auto is, als je de peiling tijdens de gisteren gehouden informatiemiddag dag bij Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk mag geloven, slechts een voorloper van een hele vloot van potente Japanse achterwielaandrijvers. Na afloop van de, door Marco Schillemans vakkundig begeleide, middag toonden liefst negen teams interesse voor de nieuwe 350Z Cup. Naast de auto van Van den Berg is er al een tweede in opbouw bij de gebroeders Klippel. Het lijkt daarom slechts een kwestie van beschikbare budgetten of de door de KNAF vereiste vijf auto’s gehaald gaan worden.

Theo van den Berg, die met zijn team in krap twee maanden zijn auto opbouwde, gaf tekst en uitleg aan de ruim dertig aanwezigen. “Na twee jaar 325i Challenge begon het te kriebelen en zochten wij een nieuwe uitdaging. We hebben serieus gekeken naar een aantal auto’s volgens R3 specificaties, maar we wilden eigenlijk iets dat meer tot de verbeelding spreekt. Etienne kwam met het idee om naar een Nissan te kijken. Te meer omdat er in België al zo’n auto rondrijdt”, aldus Van den Berg over het begin van zijn Nissan 350Z avontuur. Na een gesprek met de Belg Chris van Woensel werd de knoop doorgehakt en werd een 300 pk versie van de 350Z aangeschaft die vervolgens getransformeerd werd in een rallyauto.

Kenmerkend verschil tussen de 350Z van Chris van Woensel en de auto zoals die in cupuitvoering in Nederland moet gaan rijden is dat op de cupauto heel veel standaard onderdelen behouden blijven. Achterwielophanging, versnellingsbak en motor blijven standaard en dat drukt de kosten. Naast de aanschaf van een donorauto kost de minimale kit om er een potente rallyauto van te maken nog geen 10.000 euro exclusief de BTW. Wie alle mogelijke toeters en bellen op de auto wil bouwen is net geen 20.000 euro exclusief BTW verder. “Wij hebben onze auto volgens mij, maar ik heb niet alle rekeningen gezien, op de duurste manier opgebouwd. Dat is voor de cup zeker geen verplichting, maar daar kun je ook langzamerhand naar toe werken”, legde Etienne Struijs de aanwezigen glimlachend uit.

Uit het concept reglement blijkt dat de Nissan’s qua vermogen onder de, in de rallysport, magische grens van 300 PK blijven. Een bewuste keuze volgens cup coördinator Nico Biesheuvel: “Nissan heeft drie motorvarianten voor de 350Z geleverd. Een 280 pk, een 300 pk en een 313 pk versie. Die laatste hebben we meteen geschrapt in overleg met de KNAF.” Wel is het volgens het reglement toegestaan om de 280 pk versie door middel van een gewijzigde nokkenas om te bouwen naar een 300 pk versie, zo bleek uit de technische uitleg door John Leemans.

De Nissan 350Z Cup wordt duidelijk geen instap cup. Juist omdat de auto toch te boek staat als een GT was ook BSR voorzitter Eric Noort aanwezig om uitleg te geven wie er in aanmerking kunnen komen. De vanuit de FIA ontbrekende regelgeving over de GT’s noopt de KNAF tot grote voorzichtigheid gaf Noort de aanwezigen onmiskenbaar te verstaan. Gelet op de aanwezigen in Nieuwendijk, waaronder zich een aantal gerenommeerde namen bevinden, lijkt dat echter geen al te grote horde om te nemen. Veel groter zal de financiële horde voor een aantal teams zijn.

Meer informatie over de Nissan 350Z Cup is te verkrijgen bij Nico Biesheuvel (nico@biesheuvel.nl

Redacteur: Hein Arns | Foto: Hein Arns