De belangstelling voor de Dakar is de laatste jaren in Nederland hand over hand toegenomen. Zeker na de successen van Gerard Jimmink in een lichtgrijs verleden en Eric Verhoef, Henk Knuiman en KTM fabriekscoureur Frans Verhoeven bij de motorfietsen, de terugkeer van vrachtwagen winnaar Jan de Rooy met in zijn kielzog zijn zoon Gerard en natuurlijk ook de winst van Hans Stacey twee jaar geleden in het truckklassement hebben de Nederlandse deelnemerscontingenten aan de toch der tochten steeds nieuwe records gebroken. De 2009 editie van de Dakar levert opnieuw een record op. Met 32 motorfietsen, 2 quads, 20 auto's en 16 trucks staat Nederland zelfs op een tweede plaats als het gaat om de ranglijst van de deelnemende nationaliteiten.
Vorige week werd al bekend dat Peter van Merksteijn Sr, met de Belg Eddy Chevallier als navigator, ook deel zal nemen aan de Dakar. Van Merksteijn heeft de beschikking gekregen over de derde officiële BMW X3 CC van het X-Raid team. Afgelopen weekeinde sloeg René Kuipers eveneens spijkers met koppen. Na een test werd direct een deal gesloten tussen Ipatec Racing en Wevers Sport aan de ene kant en X-Raid aan de andere kant. Gisteren werden in Trebur-Astheim (vlak bij Frankfurt), waar het hoofdkwartier van X-Raid gevestigd is, de laatste plooien glad gestreken voor wat betreft de deelname van Kuipers.
René Kuipers kan tijdens de Dakar beschikken over een zelfde BMW X3 CC als Nasser Al Attiyah, Guerlain Chicherit en Peter van Merksteijn, die tot het fabrieksteam van X-Raid behoren. Ipatec Racing en Wevers Sport draaien overigens wel volledig mee in het officiële X-Raid fabrieksteam. Kuipers zal de auto begin december nog een laatste keer testen, waarna X-Raid de BMW klaarmaakt voor de overtocht naar Zuid Amerika.
Kuipers nam al eens deel aan de monstertocht in 2006. Als onderdeel van Dutch Team Dakar probeerde hij destijds op een KTM het Lac Rose in Dakar te bereiken. Na een zware valpartij in de vijfde etappe van Ouarzazate naar Tan Tan moest hij echter geblesseerd opgeven. Kuipers deed in de jaren tachtig van de vorige eeuw veel ervaring op in 4x4 wedstrijden en enduro wedstrijden. De afgelopen jaren reed hij met een aantal verschillende WRC's in het Nederlandse rallykampioenschap en de Euro Rally Challenge. Hij gaat nu met een auto opnieuw de Dakar uitdaging aan en weet dus wat hem te wachten staat in een dergelijke wedstrijd. Maar, net als voor alle andere deelnemers, is het Zuid Amerikaanse continent nieuw voor hem. Hij krijgt in Zuid Amerika de notes in de BMW X3CC voorgelezen door de uiterst ervaren Portugese navigator, Filipe Palmeiro. De Portugees is al bekend met het X-Raid team en de auto waardoor hij van grote waarde zal zijn voor René Kuipers. Op 3 januari staat de BMW X3CC van Kuipers met het startnummer 318 in Buenos Aires aan de start. Het doel van de ondernemer uit Zenderen is uiteraard een zo hoog mogelijke klassering te behalen, al staat het bereiken van de finish voorop.
De Dakar rally heeft in zijn historie een indrukwekkende naam opgebouwd. De monstertocht verloopt traditioneel door Afrika en heeft zijn finish aan het Lac Rose in de Senegalese hoofdstad Dakar. Toch week A.S.O. in het verleden al vaker van de traditionele route af. In 1992 finishte de rally in Zuid Afrika en na de millenniumwissel waren de imposante piramides van Gizeh in Egypte het decor van de finish. Na de terreurdreiging door rebellen in Mauritanië werd de Dakar 2008 helemaal afgelast. Voor de 2009 editie slaat de organisatie nieuwe wegen in door de wedstrijd te verplaatsen naar Zuid Amerika. Van 3 tot en met 17 januari 2009 trekt de monsterkaravaan bestaande uit motoren, auto's en vrachtwagens door Argentinië en Chili. Start en finish zijn in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Daarna slingeren de dertien etappes zich via Argentinië en Chili weer terug naar de Argentijnse hoofdstad.
Persbericht Ipatec Racing-Wevers Sport | Foto: Hein Arns